Collectief communicatief: werk maken van een communicatieve organisatie (2025)

Collectief communicatief: werk maken van een communicatieve organisatie (2025)

Hoe maak je de hele organisatie communicatief sterker? Wat is de rol van de medewerkers, leidinggevende en communicatiedienst hierin? En welke praktijken dragen bij tot de communicatieve organisatie? In het onderzoeksrapport 'Collectief communicatief: werk maken van een communicatieve organisatie' brengt Eric Goubin vakliteratuur en praktijk samen.

Het rapport introduceert “collectief communicatief” als filosofie voor de communicatieve organisatie: een cultuur waarin medewerkers, leidinggevenden en communicatieprofessionals samen verantwoordelijkheid nemen voor communicatie. Communicatie is daarbij niet langer exclusief het domein van de communicatiedienst, maar een gedeelde kerncompetentie.

Het rapport belicht de evolutie van de communicatiedienst en beschrijft bouwstenen zoals een helder communicatiekompas, een open communicatieklimaat, gerichte ondersteuning van medewerkers en leidinggevenden en het inzetten van communicatieantennes in afdelingen. Het bespreekt welke attitudes en competenties medewerkers nodig hebben, welke succesfactoren hun groei ondersteunen en hoe communicatie integraal deel uitmaakt van leiderschap. Tot slot benadrukt het de procesmatige aanpak: via visie, analyse, een actieplan en continue bijsturing groeit een organisatie stap voor stap communicatief sterker.

Met modellen en praktijkvoorbeelden biedt het rapport houvast aan communicatieprofessionals, managers en beleidsmakers die werk willen maken van gedeelde communicatiekracht. Het is een waardevolle leidraad voor betere interne en externe communicatie, en wil bouwen aan een écht communicatieve organisatie.

Download het onderzoeksrapport

Volg de webinar

Wil je meer weten over dit rapport? Op dinsdag 16 december stelt Eric zijn rapport voor tijdens een webinar. De webinar is gratis voor leden van Kortom.

Schrijf je in

Extra inhoud bij het rapport

In het rapport verwijzen we naar extra documenten en links. Je vindt deze hieronder:

H1: De communicatieve organisatie: collectief communicatief als communicatiefilosofie

H2: Communicatieve medewerkers

Linken:

Downloads

Collectief communicatief als basisfilosofie

Is ‘collectief communicatief’ ook een basisfilosofie in jouw organisatie? Laat het ons weten. We zijn bij Kortom steeds op zoek naar inspirerende praktijkvoorbeelden. De kans is groot dat we jou vragen om jouw inzichten en ervaringen eens toe te lichten tijdens één van de vele Kortom-activiteiten.

Download het onderzoeksrapport

Gerelateerde berichten

  1. 14 november 2025Hoe gebruiken jouw communicatiecollega’s AI?
  2. 17 oktober 2025Donkie geeft interne communicatie een nieuwe adem in Berlare
  3. 25 september 20257 tips om een aftermovie te maken die blijft hangen
  4. 22 september 2025Genderethiek in communicatie: wat is het en hoe ga je ermee om?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden