5 websites die je zeker gezien moet hebben
Je website is het uithangbord van je organisatie. Het is de plek waar je doelgroep naartoe gaat om info op te zoeken. Een duidelijke website die een bezoeker warm onthaalt is dan ook een grote troef. Ontdek in dit artikel 5 websites die jou kunnen inspireren.
Gemeente De Haan stelt duidelijkheid voorop
Als je op een website komt, wil je makkelijk de informatie vinden die je zoekt. Op de website van de gemeente De Haan kan je als websitebezoeker meteen gericht de info zoeken die je nodig hebt.
Op de homepage vind je rubrieken zoals ‘Vrije tijd’, ‘Wonen en bouwen’ en ‘Mobiliteit en openbare werken’. Bij elke rubriek zie je ook onderwerpen waarover je meer info kunt vinden, zoals ‘Sport’ en ‘Omgevingsvergunningen’. Dat geeft een websitebezoeker alvast een duwtje in de richting van het antwoord dat die zoekt.
Bekijk de website van De Haan.
AZ Sint-Jan vertrekt vanuit de doelgroep
Bij een ziekenhuis kan je de meeste websitebezoekers onderverdelen in drie groepen: patiënten, zorgprofessionals en bezoekers. Het AZ Sint-Jan maakt deze opdeling in de menubalk op haar website: je kiest tot welke groep jij behoort. Zo kom je meteen uit bij alle relevante info die voor jou van toepassing is.
Bekijk de website van AZ Sint-Jan Brugge.
Gemeente Londerzeel zet herkenbaarheid centraal
Foto’s tonen van echte mensen: dat werkt verbindend. Want mensen willen mensen zien. Als je naar de homepage van de gemeente Londerzeel kijkt, kom je meteen thuis.
De brede fotobanner op de homepage zorgt voor een warm onthaal op de website. Deze strategie zet de gemeente in op de volledige homepage: scroll wat verder en je ziet dat er met foto’s een bepaalde sfeer wordt gecreëerd.
Bekijk de website van Gemeente Londerzeel.
Ombudsman.be zorgt voor rust voor het oog
Wanneer je een nieuwe website ontwikkelt, kan het verleidelijk zijn om het met kleuren en tierelantijntjes te versieren. Maar wacht even: hoe rustiger voor het oog, hoe makkelijker een websitebezoeker kan navigeren. Schrik een bezoeker dus niet af met schreeuwerige lettertypes of felle kleuren. Benieuwd hoe het anders kan? Word helemaal zen op www.ombudsman.be – de website van het Belgisch Netwerk van de Ombudsmannen – en laat je inspireren.
Bekijk de website ombudsman.be.
Oranje vzw zet de websitebezoeker aan tot actie
Oranje vzw wil een inclusieve samenleving bevorderen, waarin iedereen een volwaardige plaats heeft. Maar dat gebeurt niet zomaar. Deze organisatie spoort de bezoeker aan om een actie te ondernemen. Je krijgt dan ook meteen call-to-actions te zien, zoals ‘Krijg ondersteuning’, die je wegwijs maken in het aanbod van de organisatie.
Ook de menselijke connectie valt op: er worden foto’s getoond die professioneel en eerlijk zijn. Als je deze website bezoekt, merk je het meteen: het gaat om mensen, en die staan centraal.
Bekijk de website van Oranje vzw.
Wil je aan een nieuwe website beginnen? Ontdek op Kortompedia tips die jou gidsen naar een geweldig eindresultaat.
Heb je een nieuwe of vernieuwde website? Tot 21 november kan je je communicatieproject inzenden voor de Kortom Awards. Veel succes!