Jongeren bereiken? Zo doen je collega’s dat
Zijn jongeren* onmogelijk om te bereiken? Toch niet! En dat bewijzen je communicatiecollega’s. Wij speurden langs communicatiekanalen op zoek naar inspiratie. En wie zoekt, die vindt! Laat je inspireren door deze mooie voorbeelden van jongerencommunicatie.
Met de deur in huis vallen
WatWat biedt informatie aan op jongerenmaat. Ze vertrekt in haar communicatie meteen vanuit de vragen waar jongeren (tussen 11 en 24 jaar) een antwoord op willen. Zo is het meteen duidelijk voor de doelgroep of bepaalde content relevant is of niet. Een echte must in tijden van ‘snel, sneller, snelst’.
Op de homepage van de website worden vragen uitgelicht om de zoektocht naar antwoorden te triggeren. Deze stijl trekt WatWat door op Instagram door meteen op het eerste frame duidelijk te maken waar de post over gaat. Zo kunnen jongeren makkelijk de info scannen.
Ook Awel – de organisatie waar jongeren gratis contact mee kunnen opnemen voor een gesprek – maakt het zo duidelijk mogelijk. Op de homepage worden de verschillende manieren om contact op te nemen benoemd:
De imperatief maakt de communicatie actiegericht, wat drempelverlagend kan zijn voor jongeren om een stap te zetten.
Jongeren als contentmakers inzetten
Sta je zelf (te) ver van je doelgroep? Dan kan je jongeren ook zelf content laten maken. Het is een generatie die is opgegroeid met sociale media. Dat maakt van hen de ideale content creators. Zo maken studenten van de VUB zelf TikTok-video’s voor het account van de universiteit. Dit staat ook vermeld in de bio: “Live and learn at the VUB. #WeAreVUB 🎓 With students Amina, Goutam & Yara🧡💙
@vubrussel how am i able to study when i see that everyone is already on vacation? 😔🥲 #study #lastexam #vub #summer #meghantrainor #studentlife #exams #help #survivors #yougotthis #almostvacation ♬ original sound - zoe (꒪ཀ꒪)
Ook Kringwinkel zet jongeren in als contentmakers. Zij krijgen de titel van ‘kringfluencers’.
Humor gebruiken
Wie lacht er nu niet graag? AP Hogeschool brengt herkenbare topics op een grappige manier. Deze content scoort goed op Instagram. In deze Reel speelt AP Hogeschool in op de deadlinestress: een onderwerp dat veel studenten herkennen.
Ook de Instagrampagina van de Jeugddienst Pelt gebruikt humor in haar posts. De content laten ze ook door jongeren zelf ontwikkelen, zoals de monitoren van de speelpleinwerking.
Content ontwikkelen die jongeren raakt
De vzw Young FENIX werkt rond het mentaal welzijn bij jongeren. Deze organisatie geeft letterlijk een stem aan jongeren via een podcast. In elke aflevering bespreken jongeren een onderwerp uit hun leefwereld, zoals worstelen met anorexia nervosa, wegvluchten van een oorlog, leven met ADHD of omgaan met groepsdruk.
Zo zie je maar: jongeren zijn wél bereikbaar. Heb je zelf een praktijkvoorbeeld over jongerencommunicatie dat je met ons wil delen? Mail naar info@kortom.be, want wij zijn altijd op zoek naar inspirerende cases!
*In dit artikel spreken we over jongeren van 11 tot 24 jaar.