naar top

Digitaal platform YES! van Actiris en wervingscampagne Ostenders van Az Damiaan bekroond tot beste communicatieacties van 2019

Het digitale platform ‘YES!’ van de Brusselse arbeidsbemiddelaar Actiris en de employer branding campagne ‘Ostenders’ van Az Damiaan in Oostende hebben de Kortom Awards gewonnen. Deze prijzen belonen innovatieve, inspirerende en impactvolle projecten van overheden en socialprofitorganisaties die het belang van communicatie onderstrepen en worden toegekend door Kortom vzw, de vakvereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie. ‘Leef’, het gezondheidsmagazine van CM, sleepte de publieksprijs in de wacht. Gemeente Oostkamp mag zich Communicatieteam van het jaar noemen.

Communicatieprijs in de categorie ‘overheid’ voor Actiris

Vier awards reikte Kortom vzw op woensdagavond 12 februari 2020 uit in een uitverkochte Balzaal van de Gentse Vooruit. De vakjury gaf de prijs voor beste communicatieactie van 2019 aan Actiris, de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling, in de categorie ‘overheid’. YES! is het nieuwe Brusselse platform over werk dat overloopt van de verfrissende tips om een zoektocht naar een job een boost te geven.

“Deze award maakt duidelijk dat een sterke communicatiestrategie met duidelijke doelstellingen en kennis van de doelgroepen haar vruchten afwerpt”, aldus Sandy Deseure, voorzitter van de vakjury. “Het team van Actiris ging met de slogan ‘alles is mogelijk’ voluit met een frisse, wervende en doorgedreven aanpak. De cijfers liegen er niet om: het platform scoort bij werkgevers en werkzoekenden.”

Communicatieprijs in de categorie ‘social profit’ voor Az Damiaan

In de categorie ‘social profit’ won het Az Damiaan van Oostende met 'Ostenders', een mini-serie over leven en werken in het ziekenhuis, waarin de eigen medewerkers de hoofdrol spelen.

‘Ostenders’ is een verhaal waarvan alle puzzelstukken mooi in elkaar passen, meent de jury: “met de gewaagde, vernieuwende, creatieve en professioneel uitgewerkte campagne zet het ziekenhuis zich als werkgever in de kijker. Met succes, want de miniserie trok nieuwe sollicitanten aan en het zette het ziekenhuis én de sector in de schijnwerpers. Bovendien zorgde de campagne voor een nooit eerder geziene interne dynamiek.”

CM pakt de Publieksprijs, Oostkamp is Communicatieteam van het jaar

Communicatieprofessionals uit de publieke sector konden één maand lang stemmen en dat deden ze massaal (meer dan 4 200 stemmen). Met een ruime meerderheid ging CM aan de haal met de Publieksprijs voor het gezondheidsmagazine Leef, dat met sterke verhalen lezers inspireert om gezond in het leven te staan.


Voor het eerst reikte Kortom de prijs voor 'Communicatieteam van het jaar' uit. Het werk van 5 straffe laureaten - FOD Economie, stad Sint-Niklaas, Gezinsbond, UZ Brussel, en gemeente Oostkamp - werd op de Awardavond gevierd. Het was uiteindelijk Oostkamp die de trofee naar huis nam. Eric Goubin, onderzoeker bij Kortom vzw en expert publieke communicatie, legt uit waarom: “het communicatieteam van Oostkamp maakte de hele gemeente communicatief sterk: met veel durf en goesting betrekken ze én gemeentelijke medewerkers én inwoners in laagdrempelige en positieve, interactieve communicatie.

Geen one-trick pony, maar een constant streven naar kwaliteit

Een vakjury van 8 ervaren communicatieprofessionals maakte een longlist van 10 laureaten uit meer dan 50 inzendingen en nomineerde de 5 communicatieteams.

“Als je de lijst bekijkt, zie je verbindende, impactvolle en slimme projecten. Toch is zo’n inzending geen one trick-pony. In de eerste plaats kunnen de inzenders bogen op communicatiewerk van een hoge kwaliteit waaraan ze elke dag met vele mensen werken. Daar zit de sterkte: de laureaten hebben een degelijk communicatiebeleid en zetten met hun ingezonden project dat extra stapje, dat getuigt van creativiteit en innovatie”, merkt juryvoorzitter Sandy Deseure opgetogen op.

Met deze Communicatie Awards onderstreept Kortom vzw het belang van communicatie in de publieke sector. Tegelijk zijn de prijzen een aanmoediging voor overheden en socialprofitorganisaties die communicatie bewust en impactvol inzetten.

Ontdek hier alle 10 inzendingen van de laureaten

Over Kortom

Kortom is de onafhankelijke vakvereniging van meer dan 1200 communicatieprofessionals in verschillende overheidsniveaus en socialprofitorganisaties. Om communicatie te professionaliseren en de deskundigheid van haar leden te vergroten, bundelt en verspreidt Kortom kennis en ervaringen over communicatie. De vereniging doet dat door verschillende activiteiten te organiseren, te investeren in onderzoek en mensen uit het vak samen te brengen.

www.kortom.be

Foto's: (c) Martin Kesteleyn

Auteur: Kortom vzw Publicatie datum: 2020