Saai of geniaal? De website van Gemeente Mol is een rijstwafel

Saai of geniaal? De website van Gemeente Mol is een rijstwafel

Een rijstwafel is droog en heeft weinig smaak. Maar het zorgt er wel voor dat je honger snel is gestild. Gemeente Mol gaat met haar nieuwe website resoluut voor de rijstwafel-strategie. Benieuwd wat de ingrediënten hiervan zijn? We nemen je in dit artikel mee in de keuzes van Gemeente Mol. Want kiezen is… winnen.

Kies voor een scherpe doelstelling

Wat is de doelstelling van je website? Gemeente Mol liet hiervoor de gebruikers aan het woord. Uit een bevraging werd duidelijk dat de website heldere en vooral makkelijk vindbare informatie van de gemeentelijke diensten moet aanbieden. Websitebezoekers moeten snel en eenvoudig een antwoord vinden op hun vraag.

De gemeente gooide alle ballast overboord. Hierdoor vind je bijvoorbeeld geen nieuwsberichten of uitgelichte activiteiten op de homepagina die de websitebezoeker kunnen afleiden. Er schoof dus een stukje content naar de achtergrond door deze keuze, maar er werd ook iets gewonnen: een sterke gebruiksvriendelijkheid.

Op de homepage zie je meteen de verschillende thema’s.

Website Gemeente Mol homepage

 

Kies voor duidelijkheid

Kan je ooit duidelijk genoeg zijn voor iedereen? Dat weet je nooit 100% zeker. Daarom stelt Gemeente Mol de vraag of iets onduidelijk of fout is op elke pagina van de website. Zo kan je als beheerder sneller onduidelijkheden detecteren. Bovendien betrek je je websitebezoeker bij de continue verbetering van de gebruiksvriendelijkheid. Een win-win!

Gemeente Mol website duidelijkheid

Kies voor makkelijke call-to-actions

De website is zo opgebouwd dat het vanzelf de weg wijst naar de juiste informatie. Naast de no nonsens structuur op de homepage met duidelijke thema’s, vind je op de pagina’s ook call-to-actions. Wil je bijvoorbeeld info over hoe je je adres wijzigt? Dan krijg je naast een heldere toelichting ook deze call-to-actions om meteen de juiste actie te ondernemen.

Gemeente Mol website call-to-action

Kies voor de juiste communicatiemix

Je website staat niet los van je andere communicatiekanalen. Gemeente Mol maakt op de website duidelijk welke andere kanalen er zijn om te volgen. In de footer vindt de websitegebruiker de mogelijkheid om de sociale media te volgen en zich in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief. Ook de vacaturewebsite kan je hier vinden: de plek waar de employer branding-strategie van de gemeente een plaats krijgt. Daarnaast ontvangen inwoners het gemeentelijke magazine ‘MooiMol’ met interviews en reportages om inwoners te verbinden. Elk kanaal heeft een eigen strategie.

Gemeente Mol website footer

Gemeente Mol stuurde deze website in voor de Kortom Awards 2023. Als laureaat schitterde het communicatieteam met deze video.

Bezoek de website van Gemeente Mol en laat je verrassen door deze rijstwafel. Smakelijk!

Ben je op zoek naar meer info om je website gebruiksvriendelijker te maken? Duik in ons kennisdossier op Kortompedia.

Vergelijkbare artikelen

  1. 12/6/2024Hoe begin je aan een nieuwe website?
  2. 12/6/2024Hoe kan je voldoen aan de Europese richtlijn voor toegankelijke websites (WCAG)?
  3. 12/6/2024Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk?
  4. 12/6/2024Hoe maak je een website toegankelijk?
  5. 12/6/2024Wat moet er verplicht op een gemeentelijke website staan?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png
Bedrijfsleden