Collectief communicatief: werk maken van een communicatieve organisatie (2025)
Hoe maak je de hele organisatie communicatief sterker? Wat is de rol van de medewerkers, leidinggevende en communicatiedienst hierin? En welke praktijken dragen bij tot de communicatieve organisatie? In het onderzoeksrapport 'Collectief communicatief: werk maken van een communicatieve organisatie' brengt Eric Goubin vakliteratuur en praktijk samen.
Het rapport introduceert “collectief communicatief” als filosofie voor de communicatieve organisatie: een cultuur waarin medewerkers, leidinggevenden en communicatieprofessionals samen verantwoordelijkheid nemen voor communicatie. Communicatie is daarbij niet langer exclusief het domein van de communicatiedienst, maar een gedeelde kerncompetentie.
Het rapport belicht de evolutie van de communicatiedienst en beschrijft bouwstenen zoals een helder communicatiekompas, een open communicatieklimaat, gerichte ondersteuning van medewerkers en leidinggevenden en het inzetten van communicatieantennes in afdelingen. Het bespreekt welke attitudes en competenties medewerkers nodig hebben, welke succesfactoren hun groei ondersteunen en hoe communicatie integraal deel uitmaakt van leiderschap. Tot slot benadrukt het de procesmatige aanpak: via visie, analyse, een actieplan en continue bijsturing groeit een organisatie stap voor stap communicatief sterker.
Met modellen en praktijkvoorbeelden biedt het rapport houvast aan communicatieprofessionals, managers en beleidsmakers die werk willen maken van gedeelde communicatiekracht. Het is een waardevolle leidraad voor betere interne en externe communicatie, en wil bouwen aan een écht communicatieve organisatie.
Download het onderzoeksrapport
Volg de webinar
Wil je meer weten over dit rapport? Op dinsdag 16 november stelt Eric zijn rapport voor tijdens een webinar. De webinar is gratis voor leden van Kortom.
Extra inhoud bij het rapport
In het rapport verwijzen we naar extra documenten en links. Je vindt deze hieronder:
H1: De communicatieve organisatie: collectief communicatief als communicatiefilosofie
H2: Communicatieve medewerkers
Linken:
- Hoe maak je communicatieafspraken (enkel toegankelijk voor leden van Kortom)
- Kanalenmatrix voor lokale besturen (enkel toegankelijk voor leden van Kortom)
- Hoe maak je werk van contentplanning (enkel toegankelijk voor leden van Kortom)
- Harelbeke - SHIFT: regionale digitale transformatie
- Onlinehulp Vlaanderen
- Toolbox mensgericht ontwerpen
- DigComp
Downloads
Collectief communicatief als basisfilosofie
Is ‘collectief communicatief’ ook een basisfilosofie in jouw organisatie? Laat het ons weten. We zijn bij Kortom steeds op zoek naar inspirerende praktijkvoorbeelden. De kans is groot dat we jou vragen om jouw inzichten en ervaringen eens toe te lichten tijdens één van de vele Kortom-activiteiten.

