Wat is de waarde van het onthaal voor je organisatie?

Wat is de waarde van het onthaal voor je organisatie?

In ‘Tante Mariette en haar fiets’ lees je in een twintigtal pagina’s over het belang en de organisatie van een goed onthaal. De waarde ervan wordt nog maar eens bevestigd door de lokale communicatiemonitor, een onderzoek van Eric Goubin en zijn collega Michelle Lenaerts (Thomas More Hogeschool). De lokale communicatiemonitor onderzoekt het bereik en de waardering van de communicatie van je lokale bestuur. Wat blijkt: jouw digitale en gedrukte kanalen mogen nog zo goed zijn, als het onthaal weinig klantvriendelijk is, weegt dat zwaar door op de totaalbeleving van je communicatie.  

Het onthaal van de stad of gemeente wordt nog steeds druk bezocht. Zo passeren jaarlijks zo’n 8 à 9 op 10 inwoners aan de balie van het gemeentehuis, al zakte dit door corona naar 7 op 10.  Daarnaast bezoekt jaarlijks door 2 op 3 inwoners de website en telefoneert 1 op de 3 wel eens naar het gemeentehuis. Tot slot stuurt jaarlijks gemiddeld 1 op 4 inwoners een mail naar de gemeente en dient bijna 1 op 5 een melding of klacht online in.

Maar hoe waarderen de inwoners dat onthaal? Gemiddeld krijgt de gemeentelijke balie een score van 8/10 en telefonisch onthaal een 7,8/10. Daarna volgen het gemeentelijke informatieblad (7,7/10), onthaal via e-mail (7,4/10) en de gemeentelijke website  (7,3/10). Die waardering is belangrijk voor de totaalbeleving van je communicatie, het vormt één van de belangrijkste factoren voor een positief rapport.

Grafiek onthaal en dienstverlening

Samengevat: een servicegericht, efficiënt, vriendelijk en warm mondeling en digitaal onthaal vormen het fundament van de professionele werking en communicatie van elk lokaal bestuur.

Meer artikels van Tante Mariette

Labels:

Gerelateerde blogs

  1. 24 maart 2022Hoe maak je een eigen overzicht voor interne communicatie?
  2. 2 maart 2022Wat is het belang van een goed onthaal?
  3. 2 maart 2022Welke functies heeft het onthaal?
  4. 2 maart 2022Wie doet het onthaal?
  5. 2 maart 2022Welke kanalen kan je inzetten voor dienstverlening?
  6. 2 maart 2022Hoe organiseer je het onthaal ter plaatse?
  7. 2 maart 2022Hoe organiseer je het onthaal op afspraak?
  8. 2 maart 2022Wat kan je doen om het onthaal te verbeteren?
  9. 7 september 2021Hoe zet je WhatsApp in voor dienstverlening?
  10. 1 september 2021Waar vind je meer informatie over onthaal en dienstverlening?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • logo-og.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png