Kortom-lid vanaf het eerste uur - Patrick Olijslagers
Op 25 jaar tijd is het communicatievak sterk veranderd. En daar kunnen onze trouwste leden over meespreken. Patrick Olijslagers, diensthoofd communicatie bij Gemeente Pelt, is al 25 jaar lid van Kortom. In dit interview vertelt hij hoe hij communicatie zag evolueren en hoe Kortom een verschil heeft gemaakt in zijn communicatiejob.
Iedereen op een communicatie-eiland
“In 2000 ben ik gestart als informatieambtenaar bij Gemeente Overpelt. Ik was de eerste echte informatieambtenaar, want daarvoor was dat de secretaresse van de gemeentesecretaris. Ik ben toen eigenlijk met een compleet leeg blad moeten beginnen.”
“Op dat moment moest ik zelf alles uitvinden. Je kan dan wel eens terugvallen op een collega in een buurgemeente, maar er was toen nog geen sterk netwerk. En dat stond de professionalisering van het communicatievak in de weg. Ik ben daarom ook onmiddellijk lid geworden van Kortom, zodra ik dat kon. En dat heeft geholpen om me helemaal te ontplooien.”
“Voordat Kortom er was, zaten communicatieprofessionals op een eiland, en moest iedereen het warm water uitvinden. De kennisdatabank van Kortom heeft het makkelijker gemaakt om onze functie deskundig uit te voeren.”
De wetenschappelijke onderbouwing zorgde ervoor dat we meer serieus werden genomen binnen onze organisatie
Communicatie werd een vak
“Een lidmaatschap bij Kortom heeft ervoor gezorgd dat we makkelijker ideeën en inzichten konden uitwisselen met elkaar. En dat gaat verder dan enkel met collega’s uit buurgemeenten. We konden plots ervaringen delen met collega’s uit heel Vlaanderen. En dan kijk je: wat kunnen we hiervan leren? Welke aanpak past ook bij onze organisatie?”
“Ik ga graag naar opleidingen en congressen van Kortom. Daarbij heeft Eric Goubin (wetenschappelijk medewerker bij Kortom, nvdr) me enorm geïnspireerd. Hij zorgde mee voor een steeds grotere wetenschappelijke onderbouwing van het communicatievak. En dat zorgde ervoor dat we meer serieus werden genomen binnen onze organisatie.”
Van manusje-van-alles tot expert
“Ik heb heel lang moeten ijveren voor de opstart van een Facebook-pagina. Vanuit het lokaal bestuur waren ze daar een beetje bang van. De informatie die ik dan bij Kortom en andere communicatiecollega’s kon sprokkelen was heel waardevol om toch een account te mogen opstarten. Bij andere sociale media was de drempel dan ook veel lager om een account te lanceren. Zo zijn we recent ook een WhatsApp-kanaal opgestart. Mijn voorstel hiervoor werd meteen aanvaard.”
“De fusie tussen Overpelt en Neerpelt in 2019 was op de communicatiedienst de grootste omwenteling. Onze communicatiedienst werd plots veel groter. We gingen van 2 naar 5 medewerkers. Dat creëerde kansen: we konden ons daardoor nog verder ontwikkelen en professionaliseren.”
“Toen ik als enige communicatiemedewerker startte, was ik een universitair manusje-van-alles. Er werd toen veel in het bakje van ‘communicatie’ gelegd. Met een team van 5 medewerkers ben je een dienst, en dat maakt het veel makkelijker om je te gaan specialiseren in communicatie.”
Iedereen denkt te kunnen communiceren, maar als communicatieprofessional maak je net een verschil vanuit die deskundigheid
“Het grote verschil tussen nu en 25 jaar geleden is dat vroeger de schepen met de natte vinger een keuze maakte voor communicatie. Vandaag wordt er geluisterd naar de communicatiedeskundigen. We worden serieus genomen en kunnen vanuit een wetenschappelijke onderbouwing ideeën voorstellen. Iedereen denkt te kunnen communiceren, maar als communicatieprofessional maak je net een verschil vanuit die deskundigheid.”
“Men zal de ingenieur wegenbouw nooit gaan vertellen hoe beton gemaakt moet worden. Zijn deskundigheid is een vaststaand feit. Maar in communicatie moeten we ons keer op keer blijven bewijzen. En daarom is die ondersteuning vanuit Kortom heel belangrijk."

