Social media posts over de verkiezingen: laat je inspireren door deze voorbeelden

Social media posts over de verkiezingen: laat je inspireren door deze voorbeelden

De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober komen dichterbij. Deze keer is er geen opkomstplicht. Maar voor een sterke democratie is het belangrijk dat er wel zoveel mogelijk mensen naar het stemhokje trekken. En daarin kan communicatie mee een verschil maken. Hoe geef je dat (kleine) duwtje in de rug? En hoe maak je dit eerder zware onderwerp toch wat lichter? In dit artikel vind je inspirerende social media posts die we dit voorjaar hebben gespot. 

Gebruik humor 

Gaan stemmen? Het is niet meteen het populairste onderwerp om een filmpje over te bekijken. Of misschien… toch wel? Want met de nodige humor, kan je er iets heel herkenbaars van maken. Stad Aalst speelde in op het ‘stresske’ om fouten te wanneer je je stem uitbrengt. Want wat moet je nu ook alweer bij hebben om te kunnen stemmen? En hoe werkt zo’n scherm nu eigenlijk als je elektronisch stemt? Met deze video legt de stad op een ludieke manier alle stappen uit om in het stemhokje een gênante situatie te voorkomen. 

Hang de verkiezingen aan een haakje 

‘Stemmen’ kan een leuke metafoor zijn. Een inhaker of toptopical kan dan de ideale gelegenheid zijn om de ‘stemdrang’ aan te wakkeren. Stad Blankenberge wist bijvoorbeeld ‘stemmen’ en ‘vaderdag’ mooi samen te brengen in een post op Instagram. 

Natuur en Bos koos de verkiezingsdag om weetjes te delen over planten en dieren die verband houden met stemmen. 

Geef antwoorden op (veelgestelde) vragen 

Veel burgers zitten met vragen over de verkiezingen. Het is waardevol om zicht te krijgen op (veelgestelde) vragen, zodat je in je communicatie antwoorden kunt geven. De Vlaamse Scholierenkoepel deed dit op maat van jongeren, met de focus op first time voters.  

Zet het samenhorigheidsgevoel centraal 

In de gemeente Overijse konden in juni ook kinderen gaan stemmen. Zij konden kiezen welk nieuw speeltuig er zou komen in de gemeente. De keuzes waren een pannakooi, een klimblok of een trampoline. De gemeente postte de verkiezingsuitslag waarin de trampoline de overduidelijke winnaar was. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen werden op die manier betrokken bij de verkiezingsdag. Zo wordt stemmen een familieactiviteit. En dat levert geweldige content op. 

  

Om een locatie helemaal om te bouwen naar een stembureau, zijn er heel wat mensen nodig om dit mogelijk te maken. Ook op de verkiezingsdag zelf is de inzet van medewerkers en burgers voor en achter de schermen onontbeerlijk. Een dankjewel aan al die mensen is een mooi gebaar dat het (lokale) groepsgevoel kan versterken.  

Stad Aalst deelde een bedankingspost voor de verkiezingen.

 

Gemeente Evergem bedankte iedereen na de drukke verkiezingsdag. 

 


Zo zie je maar dat je de verkiezingen ook in luchtige, grappige en misschien zelfs ontroerende posts kunt gieten. Beschouw deze dag dan ook als het uitgelezen moment om een verhaal van verbondenheid te brengen. 
 

Wil je meer inspiratie opdoen om de opkomst te bevorderen? Ontdek campagnes in ons artikel op Kortompedia.

Labels:

Gerelateerde berichten

  1. 9 oktober 20246 maanden WhatsApp: dit zijn onze inzichten
  2. 20 maart 2024The war for talents winnen op sociale media
  3. 20 maart 2024Online polarisatie: in het oog van de storm – Ine Timmers van De Lijn
  4. 5 januari 2024Feest op Instagram met jullie originele nieuwjaarswensen

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png