Hoe Visit Mechelen meer internationale bezoekers trok naar de stad
Hoe breng je de stadsgeschiedenis tot leven? Visit Mechelen liet Margareta van Oostenrijk zélf terugkeren naar het Mechelen van vandaag in een internationale pers- en promocampagne. Het resultaat? Een campagne die meer (internationale) bezoekers aantrok.
Stel: je laat een 16de-eeuwse vorstin terugkeren naar haar eigen stad. Wat gebeurt dan? Dat was de insteek van de campagnevideo van Visit Mechelen. In de video keert Margareta van Oostenrijk terug als toerist in Mechelen en neemt ze je mee op reis door de stad.
De campagnevideo maakte deel uit van een brede pers- en promotiecampagne om de Bourgondische Renaissance van Mechelen in de kijker te zetten. Het doel van de campagne? Het nieuwe aanbod van Visit Mechelen, een luisterwandeling en immersieve beleving op de Sint-Romboutstoren, in de kijker zetten en potentiële bezoekers aantrekken, zowel nationaal als internationaal. Bijkomend beoogde Visit Mechelen meer overnachtingen, extra bezoeken aan de Sint-Romboutstoren en aan het museum Hof van Busleyden.
Lokaal en internationaal
De campagnevideo met Margareta werd ontwikkeld in vijf talen om een breed, divers en internationaal publiek te bereiken. Visit Mechelen zette voor de verspreiding verschillende kanalen in:
- Visit Mechelen verspreidde de campagne op Facebook en Instagram én zette ook gerichte conversie-ads op. Die advertenties dienden om verkeer naar de website te leiden.
- In samenwerking met een externe partner liep de campagne ook op reisplatformen en websites als Het Parool en De Telegraaf.
- Ten slotte zette Visit Mechelen ook in op een uitgebreide en internationale perswerking en samenwerking met influencers. Dat resulteerde in visibiliteit bij Nederlandse, Engelse, Duits, Franse en Spaanse reis- en lifestylepers.
Ook aan de Mechelaar werd gedacht. Door een nauwe samenwerking met lokale ondernemers kwam de Bourgondische Renaissance ook tot in de horeca en handel. De campagne was daarnaast zichtbaar in het straatbeeld, in het stadsmagazine de Nieuwe Maan en op de kanalen van stad Mechelen. Ten slotte werd de campagnevideo ook getoond in de stadsbioscoop Cinema Lumière.

Een artikel over de luisterwandeling in het stadsmagazine De Nieuwe Maan
Meer overnachtingen
Margareta van Oostenrijk kon meer dan 5 miljoen mensen bereiken in Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië.
Ze bereikte niet enkel veel mensen, maar zorgde ook voor resultaat: de websitepagina van de Bourgondische Renaissance werd 16.000 keer bekeken en de hotelovernachtingen stegen met 20,7 procent tijdens de campagneperiode.
Tips uit deze case:
- Beperk je voor een brede campagne niet tot je eigen kanalen. Kijk ook naar gerichte advertenties en betrek pers en influencers om je boodschap te verspreiden naar je doelpubliek.
- Werk een heldere funnel uit om de juiste mensen te bereiken. Start met een inspiratiefase op basis van profielen en ga daarna aan de slag met opvolgcampagnes op basis van het gedrag van je doelgroep.
- Denk vooraf goed na hoe je de resultaten van je campagne kan meten: bereik is één iets, de stijging in boekingen tonen het echte effect.
- Voor je een internationale campagne? Ga dan – waar het kan – voor taalonafhankelijk en universele content. Dat bespaart je een hoop werk.
- Sta voldoende stil bij de beeldvorming en je tone of voice. Maak iets dat bij de identiteit van je product of organisatie past.
- Visit Mechelen werkte met één versie van de video. Om campagnemoeheid tegen te gaan, zouden ze zelf in de toekomst meerdere versies ontwikkelen en meer videoformaten voor de verschillende kanalen uitwerken.

