Hoe Visit Mechelen meer internationale bezoekers trok naar de stad

Hoe Visit Mechelen meer internationale bezoekers trok naar de stad

Hoe breng je de stadsgeschiedenis tot leven? Visit Mechelen liet Margareta van Oostenrijk zélf terugkeren naar het Mechelen van vandaag in een internationale pers- en promocampagne. Het resultaat? Een campagne die meer (internationale) bezoekers aantrok.

Stel: je laat een 16de-eeuwse vorstin terugkeren naar haar eigen stad. Wat gebeurt dan? Dat was de insteek van de campagnevideo van Visit Mechelen. In de video keert Margareta van Oostenrijk terug als toerist in Mechelen en neemt ze je mee op reis door de stad.

De campagnevideo maakte deel uit van een brede pers- en promotiecampagne om de Bourgondische Renaissance van Mechelen in de kijker te zetten. Het doel van de campagne? Het nieuwe aanbod van Visit Mechelen, een luisterwandeling en immersieve beleving op de Sint-Romboutstoren, in de kijker zetten en potentiële bezoekers aantrekken, zowel nationaal als internationaal. Bijkomend beoogde Visit Mechelen meer overnachtingen, extra bezoeken aan de Sint-Romboutstoren en aan het museum Hof van Busleyden.

Lokaal en internationaal 

De campagnevideo met Margareta werd ontwikkeld in vijf talen om een breed, divers en internationaal publiek te bereiken. Visit Mechelen zette voor de verspreiding verschillende kanalen in:  

  • Visit Mechelen verspreidde de campagne op Facebook en Instagram én zette ook gerichte conversie-ads op. Die advertenties dienden om verkeer naar de website te leiden.
  • In samenwerking met een externe partner liep de campagne ook op reisplatformen en websites als Het Parool en De Telegraaf.
  • Ten slotte zette Visit Mechelen ook in op een uitgebreide en internationale perswerking en samenwerking met influencers. Dat resulteerde in visibiliteit bij Nederlandse, Engelse, Duits, Franse en Spaanse reis- en lifestylepers.

Ook aan de Mechelaar werd gedacht. Door een nauwe samenwerking met lokale ondernemers kwam de Bourgondische Renaissance ook tot in de horeca en handel. De campagne was daarnaast zichtbaar in het straatbeeld, in het stadsmagazine de Nieuwe Maan en op de kanalen van stad Mechelen. Ten slotte werd de campagnevideo ook getoond in de stadsbioscoop Cinema Lumière.

Een spread uit het magazine De Nieuwe Maan als promotie voor de luisterwandeling in Mechelen.
Een artikel over de luisterwandeling in het stadsmagazine De Nieuwe Maan

Meer overnachtingen

Margareta van Oostenrijk kon meer dan 5 miljoen mensen bereiken in Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië.

Ze bereikte niet enkel veel mensen, maar zorgde ook voor resultaat: de websitepagina van de Bourgondische Renaissance werd 16.000 keer bekeken en de hotelovernachtingen stegen met 20,7 procent tijdens de campagneperiode.

Tips uit deze case:

  • Beperk je voor een brede campagne niet tot je eigen kanalen. Kijk ook naar gerichte advertenties en betrek pers en influencers om je boodschap te verspreiden naar je doelpubliek.
  • Werk een heldere funnel uit om de juiste mensen te bereiken. Start met een inspiratiefase op basis van profielen en ga daarna aan de slag met opvolgcampagnes op basis van het gedrag van je doelgroep.
  • Denk vooraf goed na hoe je de resultaten van je campagne kan meten: bereik is één iets, de stijging in boekingen tonen het echte effect.
  • Voor je een internationale campagne? Ga dan – waar het kan – voor taalonafhankelijk en universele content. Dat bespaart je een hoop werk.
  • Sta voldoende stil bij de beeldvorming en je tone of voice. Maak iets dat bij de identiteit van je product of organisatie past.
  • Visit Mechelen werkte met één versie van de video. Om campagnemoeheid tegen te gaan, zouden ze zelf in de toekomst meerdere versies ontwikkelen en meer videoformaten voor de verschillende kanalen uitwerken.
Labels:

Gerelateerde blogs

  1. 22 december 20255 tips om een sterk socialemediabeleid op te stellen
  2. 14 november 2025Hoe gebruiken jouw communicatiecollega’s AI?
  3. 30 oktober 2025Hoe profileer je je als organisatie op LinkedIn?
  4. 17 oktober 2025Donkie geeft interne communicatie een nieuwe adem in Berlare
  5. 25 september 20257 tips om een aftermovie te maken die blijft hangen
  6. 22 september 2025Genderethiek in communicatie: wat is het en hoe ga je ermee om?
  7. 19 september 2025Hoe leg je een beelddatabank aan? Tips en tools.
  8. 3 september 2025Hoe vertaal je jouw boodschap naar creatieve content die werkt?
  9. 28 augustus 2025Hoe evolueert de rol van communicatiediensten?
  10. 28 augustus 2025Hoe integreer je AI slim in je communicatiedienst?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden