Gebruik magneetwoorden om impact te maken - Jeanine Mies
Wil je duidelijk communiceren? En wil je gedragsverandering bevorderen via je communicatie? Gebruik dan magneetwoorden. Het is geen tovermiddel, maar wel een doeltreffende strategie om je doelgroep dat extra duwtje in de rug te geven. Jeanine Mies geeft je deze tips.
Benoem wat je wél wil in plaats van wat je niet wil
Het klinkt evident, maar dat is het niet. We benoemen vaak wat we niet willen in plaats van wat we net wél willen. Denk aan voorbeelden als ‘Hier niet je fiets zetten of ‘Niet eten in het lokaal’. Maar wat als je het nu omdraait? Dan weet je doelgroep meteen wat je wél verwacht. Zo koos de Vlaamse Stichting Verkeerskunde voor de boodschap: ‘Focus op de weg’.
Kies een concrete actie
Als je in je communicatie concreet aangeeft wat je verwacht, dan is het voor je doelgroep ook makkelijker om actie te ondernemen. De Lijn wil respectvol gedrag naar buschauffeurs aanmoedigen. De buschauffeur begroeten is een voorbeeld van vriendelijkheid. En dat wordt in deze post duidelijk benoemd.
Laat je doelgroep zelf beslissen
We willen graag dat onze doelgroep meteen doet wat we verwachten. Maar soms kan het net beter werken om de ruimte te laten om zelf een keuze te maken. Dat doe je door een vraag te stellen in plaats van te zeggen wat iemand moet doen. Op die manier kan de lezer een eigen motivatie ontwikkelen om te kiezen voor een verandering.
Politie Oostende stelt de vraag of iemands fiets helemaal in orde is. Het is een moment voor de volger op Facebook om daarover te reflecteren om vervolgens zelf te beslissen om iets te verbeteren. De controles van de politie worden hiermee ook meteen aangekondigd.
Toon het goede voorbeeld
We sturen veel boodschappen uit, waardoor je doelgroep zich niet altijd gemotiveerd voelt om te doen wat in je communicatie staat. Maar als je laat zien dat anderen het gedrag ook stellen, wordt de motivatie getriggerd. Gezond Leven moedigde mensen met een bureaujob aan om recht te staan om rugklachten te verminderen. En dat deden de medewerkers van deze organisatie zelf ook.
Bedank je doelgroep voor het gewenste gedrag
Een andere manier om je doelgroep aan te zetten tot het gewenste gedrag, is om mensen te bedanken. Het is een verbindende en positieve strategie, waardoor het minder lijkt alsof een actie wordt opgelegd. Departement Zorg koos op de Internationale dag van de Handhygiëne dan ook voor deze boodschap.

Stap jij ook over van de NIET-beweging naar de WEL-beweging? Je bent van harte welkom!

