Gebruik magneetwoorden om impact te maken - Jeanine Mies

Gebruik magneetwoorden om impact te maken - Jeanine Mies

Wil je duidelijk communiceren? En wil je gedragsverandering bevorderen via je communicatie? Gebruik dan magneetwoorden. Het is geen tovermiddel, maar wel een doeltreffende strategie om je doelgroep dat extra duwtje in de rug te geven. Jeanine Mies geeft je deze tips.

Benoem wat je wél wil in plaats van wat je niet wil

Het klinkt evident, maar dat is het niet. We benoemen vaak wat we niet willen in plaats van wat we net wél willen. Denk aan voorbeelden als ‘Hier niet je fiets zetten of ‘Niet eten in het lokaal’. Maar wat als je het nu omdraait? Dan weet je doelgroep meteen wat je wél verwacht. Zo koos de Vlaamse Stichting Verkeerskunde voor de boodschap: ‘Focus op de weg’.

Kies een concrete actie

Als je in je communicatie concreet aangeeft wat je verwacht, dan is het voor je doelgroep ook makkelijker om actie te ondernemen. De Lijn wil respectvol gedrag naar buschauffeurs aanmoedigen. De buschauffeur begroeten is een voorbeeld van vriendelijkheid. En dat wordt in deze post duidelijk benoemd.

Laat je doelgroep zelf beslissen

We willen graag dat onze doelgroep meteen doet wat we verwachten. Maar soms kan het net beter werken om de ruimte te laten om zelf een keuze te maken. Dat doe je door een vraag te stellen in plaats van te zeggen wat iemand moet doen. Op die manier kan de lezer een eigen motivatie ontwikkelen om te kiezen voor een verandering.

Politie Oostende stelt de vraag of iemands fiets helemaal in orde is. Het is een moment voor de volger op Facebook om daarover te reflecteren om vervolgens zelf te beslissen om iets te verbeteren. De controles van de politie worden hiermee ook meteen aangekondigd.

Toon het goede voorbeeld

We sturen veel boodschappen uit, waardoor je doelgroep zich niet altijd gemotiveerd voelt om te doen wat in je communicatie staat.  Maar als je laat zien dat anderen het gedrag ook stellen, wordt de motivatie getriggerd. Gezond Leven moedigde mensen met een bureaujob aan om recht te staan om rugklachten te verminderen. En dat deden de medewerkers van deze organisatie zelf ook.

Bedank je doelgroep voor het gewenste gedrag

Een andere manier om je doelgroep aan te zetten tot het gewenste gedrag, is om mensen te bedanken. Het is een verbindende en positieve strategie, waardoor het minder lijkt alsof een actie wordt opgelegd. Departement Zorg koos op de Internationale dag van de Handhygiëne dan ook voor deze boodschap.

Stap jij ook over van de NIET-beweging naar de WEL-beweging? Je bent van harte welkom! 

Wil je meer tips om verbindend te communiceren? Lees het boek Magneetwoorden van Jeanine Mies.

Gerelateerde blogs

  1. 26 november 2025Copy Coach Conny: een Custom GPT voor heerlijk heldere taal
  2. 16 september 2025Een survival guide voor elke sh*tstorm op sociale media - Delphine Van Belleghem
  3. 3 september 2025Communicatiehelden aan het woord in onze podcast
  4. 14 februari 2025Employer branding campagnes die harten veroveren
  5. 3 december 2024Stad Hasselt doorbreekt het taboe rond mentaal welzijn bij jongeren met straffe campagne
  6. 5 juli 2024Van digitaal tot lokaal: Iedereen mee met de campagne ‘Betaalbare Zorg’ van Solidaris
  7. 23 april 2024Hoe sterke samenwerkingen een campagne doen slagen - Fien Louwagie van ProVeg vzw
  8. 10 oktober 2023Campagnes met zorg gemaakt
  9. 3 mei 2023Finland: waar creatieve communicatie en belastingen hand in hand gaan

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden