Maak je organisatie collectief communicatief – Eric Goubin
De afgelopen jaren hebben we als communicatieprofessionals de communicatie stevig naar ons toegetrokken. En terecht: communicatie is een vak, het vereist deskundigheid. Dat doet niet zomaar eender wie, en al zeker niet ‘louter op gevoel’. Maar nu is het tijd om een nieuwe stap vooruit te zetten: Eric Goubin, wetenschappelijk medewerker bij Kortom, vertelt in dit opiniestuk waarom je als communicatieprofessional gerust in de regiestoel mag gaan zitten.
De afgelopen 25 jaar zagen we het communicatielandschap alsmaar sneller evolueren. Eén van de grootste veranderingen is ongetwijfeld het feit dat communicatie vandaag als een vak wordt beschouwd, met kwaliteitsvolle resultaten als gevolg. Een andere trend zien we in de overvloed aan communicatie en het steeds complexere karakter ervan. Sociale media en AI-tools zorgen ervoor dat iedereen – dus ook als je geen communicatiekennis hebt - een (amateur) content creator wordt. Dat kan uitdagingen creëren, maar ook kansen.
Dit tijdperk van ‘communicatie-overvloed’ vraagt om een brede aanpak die groter is dan alleen je communicatiedienst.
We zetten steeds meer communicatiedragers in om onze doelgroepen te bereiken. Daarenboven proberen we ook nog eens communicatie op maat te ontwikkelen, zeker voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. De investering in een breed en effectief bereik is een voorwaarde om iedereen te laten participeren in onze samenleving.
Dat organisaties investeren in sterke communicatie-expertise is vandaag gelukkig eerder regel dan uitzondering. Maar als we onze organisaties bestand willen maken tegen de altijd maar grotere en complexere communicatie-uitdagingen, moeten we de volgende stap durven zetten. Dit tijdperk van ‘communicatie-overvloed’ vraagt om een brede aanpak die groter is dan alleen je communicatiedienst. Het gaat om een collectief communicatieve aanpak. Daarbij betrek je collega’s buiten je dienst bij de communicatie en neem jij als communicatieprofessional een sturende en coachende rol in.
Bouw aan een communicatief netwerk in je organisatie, dat altijd groter wordt. En waarin jij als communicatiedeskundige regisseur en steunpunt bent.
Een collectief communicatieve organisatie is er niet van de één op de andere dag. Maar dat is ook niet nodig. Kijk eerst naar de collega’s die al de rol van ambassadeur opnemen in je organisatie: die ene collega die al eens iets post op LinkedIn. Of een andere collega die af en toe een idee doorgeeft voor je communicatie. Bouw aan een communicatief netwerk in je organisatie, dat altijd groter wordt. En waarin jij als communicatiedeskundige regisseur en steunpunt bent.
Een collectief communicatieve organisatie biedt het hoofd aan de communicatie-uitdagingen van vandaag én de toekomst. Het gaat dan niet meer om enkelingen die weten hoe ze pakweg duidelijke taal moeten toepassen of inclusief moeten communiceren. Het gaat dan om een communicatieverhaal dat gedragen wordt door heel de organisatie. Zo bouwen we samen aan een sterke democratie en een warme samenleving. En is dat niet het doel dat we allemaal nastreven?
Wil je weten hoe je bouwt aan een collectief communicatieve organisatie? Lees de publicatie van Eric Goubin. Je vindt er duidelijke handvatten en inspirerende praktijkvoorbeelden die jou op weg kunnen helpen.

