Hoe bouw je stap voor stap aan een gedragen huisstijl?

Hoe bouw je stap voor stap aan een gedragen huisstijl?

Hoe pak je de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl aan in een organisatie? Hoe zorg je ervoor dat die niet alleen mooi oogt, maar ook verbindt, gedragen wordt en écht werkt in de praktijk? In de podcastaflevering “Een huisstijlavontuur” vertelt Lieven De Bosscher, deskundige communicatie bij gemeente Destelbergen, het verhaal van hun nieuwe huisstijl. Wat een puur grafische oefening leek, bracht in de praktijk onverwachte uitdagingen en soms ook emotionele reacties met zich mee.

Foto van Lieven De Bosscher

Van weerstand naar vooruitgang

De oude huisstijl van de gemeente was sterk verouderd, bood weinig technische mogelijkheden en miste vooral verbindende kracht. Lieven en zijn team grepen de kans om die verbinding te versterken en werkten aan een herkenbare en coherente stijl die meer creatieve mogelijkheden biedt.

Het bestuur was meteen grote voorstander van een eigen nieuwe huisstijl. Die steun zorgde ervoor dat de communicatiedienst ruimte kreeg en er bij het personeel van in het begin een draagvlak was.Toch dook er ook weerstand op, soms meer dan verwacht. Vooral vanuit diensten die jarenlang met een eigen substijl werkten.

Om draagvlak te creëren ging de communicatiedienst in gesprek en schakelde ze een communicatiebureau in. Dat bureau ging langs bij alle betrokken diensten om uit te leggen waarom de nieuwe huisstijl nodig was en hoe er via een merkenarchitectuur toch ruimte zou zijn voor specifieke noden. Het feit dat een externe partij die boodschap bracht, gaf extra gewicht.

Toch benadrukt Lieven dat je niet iedereen kan overtuigen. Op een bepaald moment moet je verder en vooruit. “Je moet je vooral focussen op de overgrote meerderheid die zich wel volledig kan vinden in het verhaal, die complimenten geeft omwille van het feit dat die nieuwe huisstijl veel makkelijker en beter werkt dan de oude”.

Stap voor stap

Het kostte Destelbergen ongeveer een jaar om de nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Daarna kwam een stapsgewijze lancering om alles financieel en praktisch haalbaar te houden.

In een eerste golf kregen de algemene communicatie van Destelbergen en de vlaggen het nieuwe jasje aangemeten. Ondertussen werkten ze ook aan sjablonen voor andere diensten. In een tweede fase startten ook de gemeentescholen met de nieuwe substijl. Een intensief traject want de communicatiedienst bood de scholen een jaar lang ondersteuning om stapsgewijs alle communicatie naar de nieuwe huisstijl te brengen.

Nu, twee jaar na de lancering, is ook de buitensignalisatie aan de beurt. Een laatste stap in een bewogen, maar boeiend traject. Een traject dat zorgde voor een gedragen en werkende huisstijl. De sleutel van succes volgens Lieven? Een nauwe connectie tussen communicatiedienst en beleidsmakers.

Enkele lessen uit dit huisstijlavontuur:

  • Een nieuwe huisstijl is meer dan een grafisch project: het gaat over verbinding, herkenbaarheid en ondersteuning doorheen de hele organisatie.
  • Reken op weerstand, zeker wanneer collega’s emotioneel gehecht zijn aan een eigen stijl. Betrek hen actief, maar wees bereid om verder te gaan als niet iedereen overtuigd raakt. 
  • Een externe partner kan geloofwaardigheid en extra gewicht geven aan het verhaal.
  • Geef specifieke doelgroepen of diensten waar nodig technische en praktische ondersteuning, zeker in de beginfase.
  • Een sterke connectie met het bestuur of de beleidsmakers is een grote meerwaarde om dit soort trajecten te doen slagen.

Labels:

Gerelateerde blogs

  1. 17 oktober 2025Donkie geeft interne communicatie een nieuwe adem in Berlare
  2. 3 september 2025Hoe vertaal je jouw boodschap naar creatieve content die werkt?
  3. 28 augustus 2025Hoe evolueert de rol van communicatiediensten?
  4. 28 augustus 2025Hoe integreer je AI slim in je communicatiedienst?
  5. 28 augustus 2025Hoe maak je van je interne communicatie een weerspiegeling van je organisatiecultuur?
  6. 28 augustus 2025Hoe leer je nee zeggen als ja-zegger?
  7. 28 augustus 2025Hoe zet je de communicatie centraal binnen je organisatie?
  8. 25 augustus 2025Van “gewoon helpen” naar “ook ik ben mantelzorger”: Een inspirerend campagneverhaal uit Brasschaat
  9. 14 mei 20251 campagne toont 1,5 miljoen redenen om voor Provincie Oost-Vlaanderen te werken
  10. 25 april 2025Welke tips heeft MPI Oosterlo voor crisiscommunicatie?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden