Jongeren bereiken? Zo doen je collega’s dat

Jongeren bereiken? Zo doen je collega’s dat

Zijn jongeren* onmogelijk om te bereiken? Toch niet! En dat bewijzen je communicatiecollega’s. Wij speurden langs communicatiekanalen op zoek naar inspiratie. En wie zoekt, die vindt! Laat je inspireren door deze mooie voorbeelden van jongerencommunicatie.

Met de deur in huis vallen

WatWat biedt informatie aan op jongerenmaat. Ze vertrekt in haar communicatie meteen vanuit de vragen waar jongeren (tussen 11 en 24 jaar) een antwoord op willen. Zo is het meteen duidelijk voor de doelgroep of bepaalde content relevant is of niet. Een echte must in tijden van ‘snel, sneller, snelst’.

Op de homepage van de website worden vragen uitgelicht om de zoektocht naar antwoorden te triggeren. Deze stijl trekt WatWat door op Instagram door meteen op het eerste frame duidelijk te maken waar de post over gaat. Zo kunnen jongeren makkelijk de info scannen.

Ook Awel – de organisatie waar jongeren gratis contact mee kunnen opnemen voor een gesprek – maakt het zo duidelijk mogelijk. Op de homepage worden de verschillende manieren om contact op te nemen benoemd:

De imperatief maakt de communicatie actiegericht, wat drempelverlagend kan zijn voor jongeren om een stap te zetten.

Jongeren als contentmakers inzetten

Sta je zelf (te) ver van je doelgroep? Dan kan je jongeren ook zelf content laten maken. Het is een generatie die is opgegroeid met sociale media. Dat maakt van hen de ideale content creators. Zo maken studenten van de VUB zelf TikTok-video’s voor het account van de universiteit. Dit staat ook vermeld in de bio: “Live and learn at the VUB. #WeAreVUB 🎓 With students Amina, Goutam & Yara🧡💙

@vubrussel how am i able to study when i see that everyone is already on vacation? 😔🥲 #study #lastexam #vub #summer #meghantrainor #studentlife #exams #help #survivors #yougotthis #almostvacation ♬ original sound - zoe (꒪ཀ꒪)

Ook Kringwinkel zet jongeren in als contentmakers. Zij krijgen de titel van ‘kringfluencers’.

Humor gebruiken

Wie lacht er nu niet graag? AP Hogeschool brengt herkenbare topics op een grappige manier. Deze content scoort goed op Instagram. In deze Reel speelt AP Hogeschool in op de deadlinestress: een onderwerp dat veel studenten herkennen.

Ook de Instagrampagina van de Jeugddienst Pelt gebruikt humor in haar posts. De content laten ze ook door jongeren zelf ontwikkelen, zoals de monitoren van de speelpleinwerking.

Content ontwikkelen die jongeren raakt

De vzw Young FENIX werkt rond het mentaal welzijn bij jongeren. Deze organisatie geeft letterlijk een stem aan jongeren via een podcast. In elke aflevering bespreken jongeren een onderwerp uit hun leefwereld, zoals worstelen met anorexia nervosa, wegvluchten van een oorlog, leven met ADHD of omgaan met groepsdruk.

Zo zie je maar: jongeren zijn wél bereikbaar. Heb je zelf een praktijkvoorbeeld over jongerencommunicatie dat je met ons wil delen? Mail naar info@kortom.be, want wij zijn altijd op zoek naar inspirerende cases!

*In dit artikel spreken we over jongeren van 11 tot 24 jaar.

Gerelateerde blogs

  1. 30 juni 2025De Communicatie Jukebox
  2. 10 juni 20254 tips om jouw beelden duidelijker te maken
  3. 15 april 2025Zo doorbreek je polarisatie op sociale media - Cynthia Van Der Heyden
  4. 14 april 2025Word een communicatieve ster op de Dag van Europa
  5. 14 februari 2025Employer branding campagnes die harten veroveren
  6. 3 december 2024Stad Hasselt doorbreekt het taboe rond mentaal welzijn bij jongeren met straffe campagne
  7. 9 oktober 20246 maanden WhatsApp: dit zijn onze inzichten
  8. 5 september 2024Social media posts over de verkiezingen: laat je inspireren door deze voorbeelden
  9. 10 juni 2024Saai of geniaal? De website van Gemeente Mol is een rijstwafel
  10. 20 maart 2024The war for talents winnen op sociale media

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden