Hoe maak je een goede backcover?

Hoe maak je een goede backcover?

De backcover is de allerlaatste pagina van je magazine, maar daarom niet de minste. Aan de backcover besteed je best wat aandacht om die ten volle te benutten. Er zijn tal van opties voor de backcover, in dit artikel bundelen we enkele mogelijkheden en voorbeelden. Klik op het voorbeeld om het op de website van de organisatie te bekijken.

Je magazine heeft eigenlijk twee covers. De allereerste pagina is de cover van je magazine, hiermee maak je een eerste indruk. Maar het belang van de allerlaatste pagina, de backcover, mag je niet onderschatten. Vaak blijft een magazine omgekeerd op de salontafel liggen, of begint de lezer van achteren naar voren door het magazine te bladeren. Daarom moet je ook de aandacht weten te grijpen met de backcover en die zinvol weten in te vullen.

Outdoor advertising in de huiskamer brengen

Veel organisaties publiceren op de backcover een affiche voor een aankomend evenement of plaatsen er een campagnebeeld. Slim gezien, want zo breng je de outdoor campagne binnenshuis en krijgt de campagne veel meer aandacht.

Dat deed het Gents MilieuFront in hun magazine Frontaal. Op de backcover plaatsten ze de affiche voor het volgende event: de openluchtcinema.

Backcover frontaal

Extra rubriek

Door je backcover als een rubriek te beschouwen, kan je er nog wat informatie in kwijt. De rubriek moet dan wel allesomvattend zijn en de lezer aansporen om je magazine open te slaan. Wat vat het doel van jouw magazine samen? Probeer dat te ballen in die rubriek.

Dat alles omvattend zijn, hebben ze goed begrepen bij de collega’s van Kom op tegen Kanker. Komop is het gratis communitymagazine voor actievoerders, vrijwilligers en medewerkers van Kom op tegen Kanker. Kortom, met dit magazine willen ze die mensen tonen dat de inspanningen die ze leveren, de moeite waard zijn.

De laatste rubriek van het magazine op de backcover heet Komaf. In deze rubriek laten ze iemand aan het woord die getroffen werd door kanker en die vertelt hoe Kom op tegen Kanker het verschil maakte. Daarmee tonen ze dat de inspanningen die de actievoerders, vrijwilligers en medewerkers leveren, ook effectief lonen. Met deze rubriek speel je op het gevoel: daar doe ik het voor.

Backcover komop

Klasse Magazine nam de backcover heel letterlijk en doopte het tot Buitenblad. In deze rubriek brengen ze quotes van leraren en directeurs die in het magazine aan het woord kwamen. Ze komen voort uit een fijne babbel na het interview, of zijn mooie, herkenbare zij-sprongetjes die niet werden gebruikt in het interview zelf. Zo geven ze leerkrachten, experten en directeurs letterlijk het laatste woord in het magazine.

En dat is waar Klasse Magazine om draait: het is een onderwijsmagazine dat leerkrachten toelaat binnen te kijken in andere klassen en waarmee ze expertise delen om zo het onderwijs sterker te maken. Door dan net op die laatste pagina’s mooie quotes te delen, bevestig je nog eens dat doel.

Backcover Klasse

Foto op de backcover

Een grote foto op de backcover plaatsen is natuurlijk ook een optie. Daarmee zet je een event, een persoon, een locatie of nog iets anders in de kijker. Met een alinea tekst geef je wat toelichting bij de foto.

Een  voorbeeld hiervan vinden we in PLT Magazine van gemeente Pelt. Met een mooie foto zetten ze een evenement in de kijker. In een klein kadertje geven ze wat extra uitleg, en maken ze de lezer warm om eraan deel te nemen.

backcover PLT

Provincie Vlaams-Brabant zet het favoriete plekje van een lezer in de kijker. Daarmee tonen ze meteen wat voor moois de provincie te bieden heeft. Bij de foto plaatsen ze niet al te veel uitleg, maar verwijzen ze je door naar het artikel in het magazine. Een slimme zet!

Backcover Mag. Vla-Bra

Advertentie

Je kan er ook voor kiezen om een advertentie op de backcover te plaatsen. Op zich geen onlogische keuze als je de kosten van het magazine op deze manier wil drukken. De backcover is namelijk een van de duurste, zo niet de duurste pagina om op te adverteren.

Kies je ervoor om advertenties in het magazine te plaatsen? Dan kan je dus ook overwegen om de backcover als advertentieruimte te verkopen. Maak op voorhand goed de afweging of de opbrengsten in geldwaarde opwegen tegenover wat de backcover zou kunnen opleveren mocht je die zelf invullen. Daarnaast plaats je advertenties niet zomaar, maar werk je aan een advertentiebeleid.


Hoe ga jij de backcover van je magazine invullen? Kies je voor een rubriek, foto of campagne? Of heb je een ander leuk idee om die belangrijke pagina in te vullen? Zoek naar iets wat past bij het magazine, jouw organisatie en wat de meerwaarde van jouw blad extra in de verf zet. 

Gerelateerde blogs

  1. 29/4/2024Met welke verplichtingen moet je rekening houden?
  2. 29/4/2024Hoe maak je een coverconcept?
  3. 29/4/2024Wie doet wat in het creatieteam? Enkele voorbeelden ter inspiratie.
  4. 29/4/2024Hoe werk je met formats?
  5. 29/4/2024Hoe vat je de visie achter het magazine samen? TEMPLATE
  6. 29/4/2024Hoe stel je matrixen voor je magazine op? Leer uit het voorbeeld van 'Leven'.
  7. 29/4/2024Hoe verwerk je huisstijlelementen in het magazine? Enkele voorbeelden
  8. 29/4/2024Hoe zet je magazinecontent op andere kanalen in?
  9. 29/4/2024Hoe vind je de 'why', oftewel de drijfveer van je organisatie?
  10. 29/4/2024Hoe pak je een brainstorm aan? Zo deden ze dat bij de Gemeente Pelt.

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png
Bedrijfsleden