4 opstapjes naar betere communicatie

4 opstapjes naar betere communicatie

Veel communicatiewerk, maar weinig tijd? Tijdens de Communicatie Start Up-week gaven vier experten hun tips om je communicatie in goede banen te leiden.

Bereik meer publiek - Toon Beullens

Gebruik communicatie om je activiteit aan je publiek te verbinden. Daarbij houd je je doelpubliek in je achterhoofd: wie wil je bereiken? “Iedereen” is nooit het goede antwoord. Deel je publiek op in verschillende subgroepen en speel in op de behoeften van elke groep. Bijvoorbeeld, publiek die je al kent, weet je te bereiken met pull communicatie, zoals je website. Om nieuw publiek aan te spreken, moet je push kanalen inzetten, zoals affiches.

Haal daarnaast drempels weg. Denk hierbij aan duidelijke taal, vermijd vakjargon en houd de weg tot inschrijven zo kort en simpel mogelijk. Wees relevant in je communicatie: waarom is jouw activiteit een meerwaarde voor je publiek? En zorg ervoor dat je publiek zich herkent in je communicatie. Ook in beeld.

Detecteer en remedieer je energielekken - Eric Goubin

Doe aan ‘tijdschrijven’: hou dagelijks een lijstje bij van hoeveel tijd je besteedde aan welke activiteiten. Dat doe je makkelijk in een zelfgemaakt Excelbestand of in een of andere time registration app. Op die manier krijg je een zicht op de omvang van verschillende werkactiviteiten: vergaderingen, specifiek projectwerk, opvolgen van sociale media, redactiewerk voor je tijdschrift …

Eric Goubin: “Al van sinds ik zelf in een communicatiebureau werkte, bouwde ik in mijn loopbaan regelmatig enkele maanden in dat ik aan tijdschrijven deed. En telkens weer detecteerde dat waaraan ik respectievelijk te veel en te weinig tijd besteedde. Daar confronteerde ik mezelf, mijn leidinggevende en mijn collega’s mee. Dat gaf aanleiding tot het herzien, efficiënter en effectiever maken van mijn takenpakket.”    

Te weinig tijd voor sociale media? Maak slimme keuzes - Delphine Van Belleghem

Als je te weinig tijd hebt voor sociale media, kies dan voor minder platformen. Want als je een account hebt, dan wordt er van je verwacht dat je reageert en je content opvolgt. Maar op welke sociale media zet je dan best in? Kies de platformen waarop je doelgroep (het meest) actief is. Facebook heeft het breedste publiek, maar je bereikt hiermee voornamelijk mensen ouder dan 30 jaar. Op Instagram bereik je dan weer makkelijker tieners en twintigers. Ontdek in de cijfers van de Digimeter welke doelgroepen actief zijn op de verschillende sociale media.

Werk ook met een contentplanning om tijd te besparen. Voorzie een vast moment per week of per maand waarop je de content (grotendeels) bepaalt voor de komende weken. Zo hoef je niet iedere dag je hoofd te breken over de vraag wat je kan posten op welke kanalen.

Speel met witruimtes in grafische ontwerpen - Ann Debeuf

De focus bij drukwerk gaat meestal naar de tekst en de beelden. Maar besteed ook voldoende aandacht aan witruimtes, want deze bepalen mee welke tekst en beelden het meest in het oog springen. Witruimte is dan ook nodig om in je tekst rust en hiërarchie te geven. Door een tekstblok of foto meer ruimte te geven, verhoog je de aandacht hiervoor. Daarnaast vertelt de hoeveelheid ruimte tussen verschillende elementen ook wat wel en niet bij elkaar hoort.

 

Vier op een rij? Duik dan zeker nog even in onze Kortompedia. Daar vind je een heleboel inspiratie voor je communicatie.

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png
Bedrijfsleden