Hoe maak je werk van een inclusief communicatiebeleid? Vijf vuistregels.

Hoe maak je werk van een inclusief communicatiebeleid? Vijf vuistregels.

Een inclusieve communicatiewerking functioneert alleen als er een totaalplaatje is. Je hebt een beleid nodig waarbij sociale inclusie en inclusieve communicatie meer zijn dan theoretische concepten. Ze moeten gedragen zijn in de praktijk. Om dit te bereiken zijn er vijf vuistregels:

1. Erken het belang van diversiteit en sociale inclusie in je organisatie.

Sociale inclusie en diversiteit moeten deel worden van het DNA van de organisatie. Als de ambitie en het bijhorende denkkader ontbreken, raakt inclusief werken snel ondergesneeuwd in de alledaagse routine.

Het is aan communicatiemensen om het diversiteitsbeleid te vertalen naar communicatiebeleid. Inclusief communiceren wordt zo een communicatiedoel dat je planmatig kan vertalen in concrete initiatieven.

2. Stimuleer diversiteit en sociale inclusie in je organisatie

Aandacht hebben voor diversiteit betekent ook dat organisaties zorgen voor meer diversiteit in beleidsfuncties en medewerkersbestand. Dat geldt ook voor communicatiediensten. In Vlaanderen zijn die momenteel bevolkt door hooggeschoolde (en vooral vrouwelijke) collega’s, met familiale roots in België. Het loont echt de moeite toe te zien op diversiteit bij de collega’s die communicatietaken opnemen. Vertegenwoordigen die collega’s voldoende de verschillende gemeenschappen voor wie ze werken? Dat vraagt om een continue alertheid hiervoor.

3. Maak je basiskanalen inclusief

Inclusieve communicatie veronderstelt dat je communicatie ‘heerlijk helder’ is voor de mensen waarvoor het bestemd is. Samen met de Vlaamse overheid en openbare omroep VRT beschouwen we communicatie als heerlijk helder als de formulering, structuur en stijl zo duidelijk zijn dat de leden van je doelgroep:

  • de informatie die ze nodig hebben gemakkelijk kunnen vinden;
  • de informatie meteen kunnen begrijpen;
  • de informatie vlot kunnen gebruiken;
  • via nabije, toegankelijke kanalen makkelijk hun meldingen, ideeën, feedback … kunnen delen (dit vierde element voegden we zelf toe, omdat inclusieve communicatie meer moet zijn dan eenrichtingsverkeer).

Inclusieve basiskanalen moeten voldoen aan elementaire kwaliteitscriteria die focussen op laagdrempeligheid. Niet alleen klare taal is daarbij belangrijk. Het gaat ook om kanaalkeuze, verhalen en beeldmateriaal waarin doelgroepen zich herkennen, toegankelijke vormgeving en gebruiksvriendelijkheid van online platformen. Lees hierover meer in het dossier ‘inclusieve basiskanalen'.

4. Aanvullend: voorzie communicatie-initiatieven en -kanalen op maat van specifieke doelgroepen

Ondanks alle inclusieve communicatie-inspanningen kan je nooit verwachten dat er 100 % bereik en betrokkenheid komt. Aanvullend bij de algemene digitale, gedrukte en mondelinge communicatiemiddelen van je organisatie kan je in een volgende stap communicatie-initiatieven realiseren naar doelgroepen waar dit nodig blijkt.

Specifieke initiatieven voor jongeren, een welzijnsgids en -website gericht op zorgbehoevenden, telefoontjes naar of huisbezoeken bij minder mobielen… : het zijn potentieel zinvolle extra’s, en maken vaak het verschil tussen ‘bereiken’ en ‘overtuigen en betrekken’ van de doelgroep. Hoe je dit best aanpakt, lees je in het dossier ‘hoe bereik je specifieke doelgroepen’.

Een extra tip hierbij: wil je enkele doelgroepen in het bijzonder bereiken? Voorzie dan een planmatige aanpak en prioritering van de doelgroepen. Als communicatiedienst heb je een veelheid aan communicatiekanalen, maar beperkte middelen en tijd. Plan en doseer je extra initiatieven zo dat het haalbaar wordt. Dat kan bijvoorbeeld door in een beleidsperiode elk jaar wat extra inspanningen te doen naar een specifieke doelgroep: in jaar 1 meer naar jongeren, in jaar 2 meer naar mensen met een beperkte digitale vaardigheid … 

5. Betrek mensen uit je diverse doelgroepen bij de voorbereiding en evaluatie van de communicatie.

Deze laatste vuistregel is cruciaal: als je inclusieve communicatie wil ontwikkelen, lukt dat pas behoorlijk als je er mensen uit de doelgroepen bij betrekt. Specifieke doelgroepen aanspreken lukt in de meeste gevallen het best via gespreksmethodieken zoals interviews en focusgroepsgesprekken. Benieuwd hoe je daaraan moet beginnen? De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) ontwikkelde een gespreksleidraad voor focusgroepen. Je leest hierover ook meer in het artikel 'Hoe communiceer je naar moeilijk bereikbare doelgroepen?'.

 

Voldoe je aan al deze vuistregels? Dan ben je al een pak dichter bij een inclusief (communicatie)beleid op lange termijn.

Vergelijkbare artikelen

  1. 4/9/2023Wat is inclusieve communicatie?
  2. 16/11/2023De interne communicatiemonitor: hoe organiseren Vlaamse bedrijven en organisaties hun interne communicatie? (2023)
  3. 4/9/2023Hoe begin je aan communicatie voor moeilijk bereikbare doelgroepen?
  4. 4/9/2023Hoe zet je intermediairs in om moeilijk bereikbare doelgroepen te bereiken?
  5. 4/9/2023Hoe bereik je jongeren? Learnings van de Noorse gemeente Stavanger (CASE)

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png
  • logo-og.png
Bedrijfsleden