Tegen welke onderwerpen zeg je ‘nee’ voor het magazine?

Tegen welke onderwerpen zeg je ‘nee’ voor het magazine?

Er zijn een aantal voorwaarden die bepalen of een onderwerp in het magazine thuishoort, of je het toch beter via een ander kanaal brengt. De voornaamste criteria goten we in een flowchart om de keuze te vergemakkelijken.

De voorwaarden om een onderwerp op te nemen in het magazine, bepaalde je eigenlijk bij het vastleggen van het concept. Veel criteria zijn afhankelijk van de organisatie, de meerwaarde van het magazine, en welke positie het magazine inneemt in de communicatiemix.

Al zijn er ook een aantal algemene principes die bepalen of je een onderwerp opneemt, of beter links laat liggen. Die lijsten we hieronder op, en verwerkten we in de flowchart:

  • Er moet een link zijn met minstens 1 van de bladpijlers.
  • Het moet passen binnen de matrix, of binnen de visie van het magazine.
  • De lezer moet er boodschap aan hebben.
  • Er moet een duidelijke call to action, of andere communicatieboodschap in te vinden zijn.
  • Het moet passen binnen een bepaalde rubriek of los artikel uit het bouwplan.
  • Tot slot maak je de afweging of het nog past binnen deze editie, of je moet schuiven met andere onderwerpen.

Vul deze lijst met aanvullende principes of bedenkingen en wees zo gewapend tegen toekomstige discussies.

Flowchart

Vergelijkbare artikelen

  1. 18/5/2024Wie doet wat in het creatieteam? Enkele voorbeelden ter inspiratie.
  2. 18/5/2024Hoe zet je magazinecontent op andere kanalen in?
  3. 18/5/2024Hoe maak je een briefing voor communicatie-antennes? - TEMPLATE
  4. 18/5/2024Wat staat er in een redactiestatuut?
  5. 18/5/2024Hoe voer je eindredactie op je magazine uit? Met deze checklist verlies je niets uit het oog.

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png
  • logo-og.png
Bedrijfsleden