naar top

Vaccinatiecampagne: inspiratie en praktijkvoorbeelden

De vaccinatie tegen het coronavirus is in België opgestart. Op deze pagina vind je inspirerende communicatievoorbeelden van collega-organisaties.

Ben je op zoek naar campagnemateriaal en andere informatie? Surf zeker naar:


Scroll door deze pagina om alle praktijkvoorbeelden te zien. Of surf snel naar voorbeelden van:

👉 Rondleidingvideo's
👉 Instructievideo's functie vaccinatiecentrum
👉 Vaccinatiemagazines
👉 Doelgroepen informeren
👉 Lokale campagnes en acties

Niet gevonden wat je zocht? Specifieke vragen? Of heb je zelf nog een leuk praktijkvoorbeeld? Laat het ons weten in onze Kortom-community of via ymke@kortom.be


1. Rondleidingvideo's vaccinatiecentra

  • Vaccinatiecentrum Klein-Brabant

De collega's van Puurs-Sint-Amands en Bornem sloegen de handen in elkaar voor deze digitale rondleiding met Dina Tersago in het vaccinatiecentrum Klein-Brabant. Het volledige filmpje werd uitgeschreven, gefilmd en gemonteerd door de medewerkers van de lokale besturen

Niet enkel Puurs-Sint-Amands en Bornem filmden de rondleiding. Laat je verder inspireren door deze voorbeelden:

- Sven De Ridder geeft een rondleiding in vaccinatiedorp Spoor Oost

- Willy Sommers geeft een rondleiding in vaccinatiedorp Koornmolen in Gooik

- Joost Van Hyfte bezoek het vaccinatiecentrum Hoge Wal in Evergem

- Binnenkijken in het vaccinatiecentrum van Ninove

  • Virtueel bezoek aan het vaccinatiecentrum de Borg

Wat dacht je van een virtueel bezoek in plaats van een video? De inwoners van Kinrooi, Maaseik en Dilsen-Stokkem kunnen op 360°-wandeling door het vaccinatiecentrum de Borg. Benieuwd hoe zo'n rondleiding werkt? Bezoek dan virtueel het vaccinatiecentrum.

En ook in VAXPO (Kortrijk, Harelbeke en Kuurne) kan je virtueel kennismaken met het vaccinatieproces. In een gratis computergame doorloop je het hele proces: van aankomst tot prik. (Zie ook het artikel in HLN

2. Instructievideo's voor medewerkers van het vaccinatiecentrum

De vaccinatiecentra steunen op honderden professionele krachten, maar ook tal van vrijwilligers. Om die medewerkers zo goed mogelijk voorbereid aan de slag te laten gaan, ontwikkelde vaccinatiecentrum 't Bau-huis (Sint-Niklaas/Temse) instructievideo's voor de 15 verschillende functieprofielen.

🎬 Bekijk de instructievideo's

3. Vaccinatiemagazine 'Ben jij één uit de 46.535'

De inwoners van de gemeentes Mol, Retie, Dessel en Balen ontvangen het vaccinatiemagazine 'Ben jij één uit de 46.535?'. Het magazine biedt antwoord op algemene vragen over de coronavaccins en geeft meer informatie over het lokale vaccinatiecentrum. Een fotoverslag toont welke stappen je als burger moet doorlopen in het centrum. Ten slotte lees je in het magazine ook getuigenissen van inwoners over hun persoonlijke motivatie om zich te laten vaccinerrichten.

Je kan het magazine hier inkijken.

4. Doelgroepen correct informeren

  • VACMAN/VACVROUW - Balen, Dessel, Mol, Retie

Hoe zorg je ervoor dat iedereen voldoende en correcte informatie ontvangt over de coronavaccinaties? Hoe informeer je mensen die je met grote campagnes moeilijker bereikt?

De eerstelijnszone Baldemore, de gemeentebesturen van Balen, Dessel, Mol en Retie en de mutualiteiten gaan daarom op zoek naar VACMAN/VACVROUW. Dat zijn vrijwilligers die aan de slag gaan in hun eigen wijk, (geloofs)gemeenschap of vereniging. Na een korte opleiding kennen zij alle antwoorden op de vragen over coronavaccins. Het doel is ervoor te zorgen dat elke inwoner correcte informatie heeft om zelf de keuze te maken of ze het vaccin nemen of niet.

Meer informatie vind je hier.

  • Vaccinatieambassadeurs in Sint-Niklaas

Stad Sint-Niklaas zoekt vaccinatieambassadeurs, geëngageerde inwoners en/of mensen die binnen hun netwerk in dialoog willen gaan over vaccinaties. Het doel van een ambassadeur is om in alle openheid te praten over twijfels, correcte informatie aan te bieden en oplossingen te bieden voor praktische problemen. Om de ambassadeurs te ondersteunen organiseert de stad een digitale workshop. 

Meer informatie op de website van Sint-Niklaas.

5. Lokale campagnes en acties

  • Zandhoven: vertaling van de Vlaamse communicatiecampagne

In Zandhoven spelen de eigen inwoners de hoofdrol in de vaccinatiecampagne. In een lokale versie van de campagne 'laat je vaccineren' vragen ze 15 inwoners uit de verschillende deelgemeenten wat hun reden is om zich te laten vaccineren. 

Het resultaat zijn 15 video's die ook op sociale media zullen worden ingezet. Daarnaast pronken de inwoners op affiches die uithangen in inschuifpanelen, lokale verdeelpunten zoals bakkers en slagers, en in gemeentelijke gebouwen zoals de bib en het sportcomplex.

Meer informatie: https://www.zandhoven.be/nieuws/laat-je-vaccineren/

👉 Wil je zelf ook een lokale affiche maken? De bronbestanden van de campagnebeelden en spelregels zijn te vinden via https://www.laatjevaccineren.be/

  • JA IK WIL - Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Haaltert en Lede

De gemeenten uit de Eerstelijnzone Regio Aalst lanceren samen de sensibiliseringscampagne 'Ja ik wil'. Bekende Vlamingen zoals Andy Peelman, Steven Van Gucht, Lynn Van Royen en Lucien van Impe delen in een video waarom zij zich laten vaccineren.

Naast een video, zullen de bekende koppen ook te zien zijn:

  • in het straatbeeld op spandoeken, affiches, banners, borden ...
  • op de selfiewall aan het vaccinatiecentrum;
  • en op sociale media.

Inwoners kunnen zelf hun reden voor vaccinatie delen met de #jaikwil en/of de 'ja ik wil'-profielkader op Facebook gebruiken. De lokale besturen verdelen ook een bijpassende informatiebrochure over het vaccinatiecentrum.

  • Vertrouwde gezichten in Moorslede

Vier inwoners van Moorslede spelen de hoofdrol in de lokale vaccinatiecampagne. De gemeente deelde de bevolking op in 4 groepen en koos per leeftijdscategorie een ambassadeur. 

Deze gezichten zijn te zien op affiches in essentiële handelszaken, op sociale media en op kubusbanners in het straatbeeld. Daarnaast worden ze geïnterviewd voor het tweemaandelijkse info-magazine.

Welke ambassadeur er het meest zichtbaar is, hangt af van de leeftijdscategorie die op dat moment aan beurt is in de vaccinatiestrategie. Door iemand te kiezen aan wie de inwoners zich kunnen spiegelen, wil het bestuur zo twijfelaars overtuigen.

📰 Lees hier de interviews met de ambassadeurs

👉 Meer informatie over de campagne 

  • Tienen nodigt lokale DJ's uit in het vaccinatiecentrum

In het vaccinatiecentrum van Tienen zorgen lokale DJ's voor een aangename, zomerse sfeer. Zo willen ze de jongeren die nu aan de beurt zijn gepast ontvangen.

👉 Meer informatie 

  • Ninove plaatst een coronatijdcapsule

Ninovieters die naar het vaccinatiecentrum gaan, kunnen een persoonlijke boodschap of getuigenis achterlaten in de coronatijdcapsule. Als het vaccinatiecentrum de deuren sluit, verhuist de tijdcapsule naar de bibliotheek. Daar blijft het liggen tot de zomer van 2041. Benieuwd hoe we dan terugblikken op deze coronajaren!

Meer info vind je op de website van Ninove.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Stad Ninove (@stadninove)

 


Op zoek naar algemene informatie en campagnemateriaal over het coronavirus? Surf dan naar:

Coronavirus: algemene informatie en campagnemateriaal

Neem ook een kijkje op onze andere pagina's over het coronavirus: 

Risicocommunicatie: Sensibilisering, informeren en gedragsverandering

Communicatie over mentaal welbevinden

Interne communicatie in tijden van corona

Doelgroepencommunicatie

Onderzoeken naar coronacommunicatie

Gluren bij de buren: voorbeelden uit het buitenland (VVSG)

Coronadossier eerst golf