naar top

Doelgroepencommunicatie: laagdrempelige informatie over het coronavirus

Waar vind je laagdrempelige informatie over het coronavirus? Hoe bereik je jongeren of anderstaligen? We bundelen het hier voor jou:

Op deze pagina vind je voorbeelden van campagnes gericht op:

Heb jij nog voorbeelden van communicatie naar specifieke doelgroepen? Laat het ons weten via info@kortom.be 

Kinderen en jongeren

Kennis en expertise

  • Onderwijs Vlaanderen geeft 4 tips over hoe je communiceert met kinderen over het coronavirus.

  • WAT WAT bundelt op hun website vragen en antwoorden over corona voor jongeren 

  • De Ambrassade testte verschillende formats uit om jongeren te bereiken tijdens de eerste lockdown. Dat ging van een Instagram-magazine over een Facebook-groep voor jeugdwelzijnswerkers tot een lockdowndagboek van illustatrice Chrostin. Hoe ze het aanpakten en andere ideeën vind je in het rapport: 'Hoe informeer je jongeren tijdens een lockdown?'

  • SAM vzw verzamelde tips en initiatieven om kwetsbare mensen te bereiken

  • het Vlaams instituut voor Gezond Leven formuleerde 9 concrete tips voor organisaties die communicatieacties of materialen willen ontwikkelen naar drie prioritaire doelgroepen: jongeren, mensen met een migratie-achtergrond en mensen in maatschappelijk kwetsbare situaties (de pdf kan je onderaan deze pagina downloaden).

Praktijkvoorbeelden

Stad Hasselt: çava? çava!

De Stad Hasselt wil met deze campagne onderzoeken hoe het gesteld is met de mentale gezondheid van de Hasseltse jongeren. Op de website https://www.hasselt.be/nl/cavacava vinden jongeren testimonials en welke instanties een luisterend oor bieden. Ze kunnen er ook laten weten hoe het met hen gaat. Ten slotte kunnen ze een postkaart versturen naar een vriend of vriendin om hen te steunen.

Jeugd Hasselt: sensibiliseringscampagne

Hoe zorg je ervoor dat jongeren de maatregelen naleven? Hasselt speelt in op de actualiteit via deze campagne:

Onderwijs Vlaanderen: Gemaskerde scholieren

Met de campagne #gemaskerdescholieren roept Onderwijs Vlaanderen, in samenwerking met enkele influencers, jongeren op om een mondmasker te dragen en vol te houden. De campagne loopt op TV en via sociale media. 

Gemeente Aalter: De Living en podcasts

De gemeente Aalter zet in op kinderen- en jongerenwelzijn en organiseert dj-, wandel- en fietsactiviteiten voor jongeren. Wie nood heeft aan een babbel kan op woensdagnamiddag terecht in 'De Living'. Via een podcast informeert de gemeente de jongeren over de geldende coronamaatregelen. Er is ook ruimte voor leuke opdrachten.

Gemeente Mol: Zo vier je het einde van de examenperiode

Het einde van de examenperiode is traditioneel het moment waarop jongeren samen ontspannen. Dat is niet mogelijk door corona en daarom deelt Mol tips om coronaveilig te vieren. Van een online fuif organiseren over leuke afspeellijsten tot tips voor online (gezelschap)spelletjes. 

Ouderen

Kennis en expertise

Praktijkvoorbeelden

Vlaamse Ouderenraad: Kopzorgen

Op de website https://kopzorgen.be/ verzamelt de Vlaamse Ouderenraad getuigenissen en pakkende verhalen. Ze laten ook bekende Vlamingen aan het woord en delen campagnemateriaal. 

Heb jij een goed praktijkvoorbeeld van communicatie naar ouderen? Deel het met ons via info@kortom.be

Anderstaligen en laaggeletterden

Kennis en expertise

De overheid biedt laagdrempelige en anderstalige informatie over het coronavirus aan. Het materiaal op deze pagina's zijn nuttig voor iedereen die met een divers doelpubliek in contact komt. Het federale crisiscentrum kijkt de informatie op deze websites na. De vertaling gebeurt door gecertificeerde vertalers. De websites worden regelmatig geüpdatet, bijvoorbeeld wanneer de federale regering nieuwe maatregelen aankondigt. De informatie aanpassen duurt echter enkele dagen: check steeds de websites voor de laatste versie:

De toegankelijke informatie is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen heel wat partners: het federale crisiscentrum NCCN, de sociale tolk- en vertaaldiensten van het Agentschap Integratie en Inburgering, Atlas Antwerpen, IN-Gent, SetisWallonie en SetisBruxelles en Wablieft. Daarnaast zijn er nog heel wat informele initiatieven. de Vlaamse overheid kan niet garanderen dat deze informatie accuraat en up-to-date is.

Praktijkvoorbeelden

Stad Mechelen: Meertalige affiches

Stad Mechelen goot de 6 gouden regels in meertalige affiches. Op de website kan je vertalingen vinden in het Engels, Frans, Arabisch, Armeens, Spaans, Russisch en Koerdisch.

Heb jij een goed praktijkvoorbeeld? Deel het met ons via info@kortom.be

Mensen met een beperking

Praktijkvoorbeelden

Vrijetijdspunt: Coronaveilig vrijetijdsaanbod

Vrijetijdspunt, een initiatief van Oranje vzw, organiseert onder andere inclusieve speelpleinwerkingen en heeft een aanbod voor volwassenen met een licht tot matige verstandelijke beperking.

Het coronaveilig vrijetijdsaanbod voor volwassenen bestaat vandaag uit ontmoetingsmomenten, de oe ist telefoon, mogelijkheid tot chatten, inspiratie voor leuke activiteiten via de Facebookpagina en brieven. 

Om het aanbod te communiceren versturen ze (tijdelijk) een maandelijkse brief. Dit zowel via een nieuwsbrief als via een poster. Bij de poster versturen ze ook een geprinte versie van de nieuwsbrief en visuele kalender. De vereniging belt deelnemers op om ondersteuning te bieden bij het lezen ven de communicatie.

In de communicatie komen steeds dezelfde iconen en logo's terug om alles zo visueel en herkenbaar mogelijk te maken. 

De inclusieve speelpleinwerking voor -12-jarigen gaat momenteel wel nog door. Ook hier is de communicatie heel visueel, maar wel gericht aan ouders, het netwerk of de begeleiders van kinderen. Zo tonen ze visueel de maatregelen aan en ook de extra noodopvang in de herfstvakantie werd in een kalender gegoten:

Risicopatiënten

Praktijkvoorbeelden

Vlaams Patiëntenplatform: Veilige zorg voor iedereen

Het Vlaams Patiëntenplatform lanceerde de campagne #gegarandeerdezorg. Het doel van de campagne? Ervoor zorgen dat risicopatiënten hun essentiële zorg niet uitstellen. Het campagnemateriaal werd verspreid via koepelorganisaties, praktijken, eerstelijnswerkers ...

Meer weten?

Heb je vragen over doelgroepencommunicatie? Of heb je opmerkingen of toevoegingen? Laat het ons weten via info@kortom.be of 050 31 14 31

Bezoek ook onze andere pagina's over het coronavirus:

Algemene informatie over het coronavirus en campagnemateriaal

Coronavaccinatie: info en communicatiemateriaal

Communicatie over mentaal welbevinden

Risicocommunicatie: sensibilisering, informeren en gedragsverandering

Interne communicatie in tijden van corona

Onderzoeken naar coronacommunicatie

Gluren bij de buren: voorbeelden uit het buitenland (VVSG)

Coronadossier eerste golf