naar top

Hoe zorg je ervoor dat mensen je magazine lezen?

Bereikt jouw magazine z’n doel? Lezen mensen jouw artikels? Wat valt in de smaak, en wat niet? Uit de opleiding ‘Copywriting voor je magazine’ van Mark Van Bogaert selecteerden we drie concrete tips voor jou.

Gebruik sprekende beelden

Beelden zijn dé blikvangers van je magazine. Zowel de voor- en achterflap als de binnenpagina’s moeten visueel aantrekkelijk zijn. Lezers scannen jouw magazine en beslissen op basis van de foto’s of ze verder lezen. Trek ze daarom binnen met je foto’s.

Foto’s zijn veelzeggend, denk dus goed na welke beelden je gebruikt. Foto’s met mensen op werken het best, en laat ze het liefst kijken naar je tekst om ze ernaartoe te lokken.

Omdat echtheid aanspreekt, maak je best geen foto van een lege school of een leeg ziekenhuis, maar gebruik de drukte voor authentieke beelden.

Less is more

Vaak wil je te veel informatie geven in een magazine, maar less is more. Zorg voor korte opsommingen van maximum drie bullet points want lezers haken af als een opsomming te lang wordt. Maak een logische volgorde in je opsomming en vertel het belangrijkste altijd eerst.

Tussentitels kunnen helpen om je tekst beter leesbaar te maken. Het splitst je verhaal op in behapbare stukken en laat je tekst ademen door extra witruimte. Zorg steeds voor een sterke kop die een deel van de inhoud verklapt of gebruik een (deel van een) quote.

Beperk het aantal leestekens en bijwoorden zoals ‘ook, echter, reeds of immers’. Die kunnen je tekst samenhang geven, maar worden storend bij overmatig gebruik. Lees je tekst altijd goed na. De gratis website schrijfassistent kan je daarbij helpen en geeft tips over spelling, herhaling, toon, passief taalgebruik, enzovoort. 

Schrijf zoals je praat

Gebruik in je magazine dezelfde taal als onder vrienden. Lees je tekst luidop en luister hoe het klinkt. Lange zinnen en moeilijke woorden doen je lezer afhaken, die laat je er beter uit.

Spreek jouw lezer persoonlijk aan, alsof je er een gesprek mee voert. Warm en positief taalgebruik is belangrijk: schrijf liever ‘medewerkers’ dan ‘personeel’. Zorg dat je lezer altijd centraal staat en gebruik zoveel mogelijk ‘u’ of ‘je’ in plaats van ‘ik’ of ‘wij’. Vertel verhalen en ga in dialoog, want mensen lezen liever interviews dan een lange theoretische neerslag.

Tot slot, vervang alle uitroeptekens en beletseltekens (drie puntjes) door een punt. Zo wordt jouw tekst minder schreeuwerig en een stuk vriendelijker. Een uitroepteken gebruik je enkel (en met mate) als iets er écht uit moet springen.

Geïnspireerd en zin in meer? Op donderdag 28 januari 2021 herhalen we deze opleiding in Antwerpen. Mark Van Bogaert geeft je tips, voorbeelden en feedback op jouw eigen geschreven teksten.