naar top

De coronacrisis: een open dossier van initiatieven en hulp voor crisiscommunicatie

In deze coronacrisis staan de communicatieve voelsprieten op scherp. Om je te helpen duidelijk, tijdig en correct te communiceren, verzamelden we voor iedereen (samen met vonk, netwerk voor interne communicatie) initiatieven, communicatiemateriaal en artikels.

Waar vind je algemene informatie over het coronavirus?

Hulp nodig?

Laat horen als je nood hebt aan communicatieondersteuning via ons (info@kortom.be, 050 31 18 31 of @kortomvzw) of via de collega's van vonk, netwerk voor interne communicatie

Deel jullie vragen, bemerkingen en ideeën in onze Kortom-community: https://www.kortom.be/e-groep/9262/communicatie-over-coronavirus 

Er zijn veel initiatieven zoals de Facebookgroep Communicatiepro's tegen COVID19. We kunnen je in contact brengen met vrijwilligers voor alle soort communicatiewerk (freelancers, makers, copywriters, experten social, ...). 

Lees ondertussen eens hoe communicatiecollega's de coronatijd doorstaan. Dat vind je in de Kortom-synthese van hun dagboeken

Communicatiestrategie
Sectorinformatie, voorbeelden en nuttige links
Corona op het werk en in de winkel
Kinderen, jongeren en ouders
  • Op opgroeien.be vind je veelgestelde vragen over het coronavirus op maat van (aanstaande) ouders, organisatoren van kinderopvang, werknemers van opvangvoorzieningen en werknemers van private voorzieningen in de jeugdhulp, …  Deze sites geven nog meer info:
    • jeugdhulp.be: richtlijnen voor sector Jeugdhulp, online tools, wat als het thuis moeilijk loopt.
    • groeimee.be: inspiratie voor ouders, tips en activiteiten, praten met kinderen over corona.
Laagdrempelige communicatie
  • Coronawoordenboek: correcte Nederlandse woorden voor coronacommunicatie vind je in het coronawoordenboek van de Nederlandse Taalbank.
  • Pharos: lijst met moeilijke woorden over corona, helder uitgelegd
  • Toegankelijke informatie over het coronavirus: duidelijk Nederlands, andere talen, Vlaamse Gebarentaal, audio, video en posters
    De overheidsinformatie over het coronavirus is vaak moeilijk voor personen die laaggeletterd zijn, die anderstalig zijn of voor personen met een beperking.

    • Toegankelijke informatie over het coronavirus staat gebundeld op drie websites:

      • www.info-coronavirus.be/translations: Informatie in meerdere talen, in Vlaamse Gebarentaal en in duidelijk Nederlands; audio in meerdere talen

      • https://www.integratie-inburgering.be/corona-meertalige-info:Informatie in meerdere talen en in duidelijk Nederlands; audio en video in meerdere talen; affiches voor handelszaken

      • https://www.wablieft.be/nl/corona-in-eenvoudige-taal: Informatie in duidelijk Nederlands; video en beeldmateriaal in duidelijk Nederlands

        De materialen zijn ook nuttig voor overheden, zorgprofessionals, sociale organisaties,…: voor iedereen die als intermediair met een divers doelpubliek in contact komt. De informatie op deze drie websites wordt nagekeken door het federale crisiscentrum, de informatie wordt vertaald door gecertificeerde vertalers. De websites worden regelmatig geüpdatet, bijvoorbeeld wanneer de federale regering nieuwe maatregelen aankondigt. De informatie aanpassen, duurt echter enkele dagen: check dus steeds de websites voor de laatste versie van de informatie.

        De toegankelijke informatie is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen heel wat partners: het federale crisiscentrum NCCN, de sociale tolk- en vertaaldiensten van het Agentschap Integratie en Inburgering, Atlas Antwerpen, IN-Gent, SetisWallonie en SetisBruxelles en Wablieft.

        Er zijn daarnaast nog heel wat andere informele initiatieven om het brede publiek te informeren: de Vlaamse overheid kan niet garanderen dat deze informatie accuraat en up-to-date is. In Vlaanderen nemen heel wat beleidsdomeinen tot slot zelf initiatief om hun belangrijke informatie toegankelijk te maken: hou de websites van de entiteiten zeker in de gaten

    • Laagdrempelige video van VVSG met de coronamaatregelen op een heldere manier uitgelegd
    • Centra voor basiseducatie ontwikkelden communicatiemateriaal voor laaggeletterde inwoners:
    • Wablieft? ontwikkelde:
      • Tips: Duidelijke teksten schrijven tijdens de coronacrisis (+ deel 2)
      • Een video over de coronamaatregelen
        • Ze ontwikkelen gratis materiaal in duidelijke taal voor laaggeletterden. VRT en de Agentschappen Integratie en Inburgering engageren zich in die samenwerking. Zo maken ze samen foto’s, filmpjes ... Ze herschrijven ook teksten van organisaties op maat van hun kwetsbare doelgroep.
        • Ze bundelen materiaal voor Nederlandstalige en anderstalige laaggeletterde lezers op de website van Wablieft. Organisaties mogen het materiaal gratis gebruiken en verspreiden. 
    • Verzameling met initiatieven / tips om kwetsbare mensen te bereiken van SAM vzw
    • 9 concrete tips geformuleerd voor organisaties die communicatieacties of materialen willen ontwikkelen naar 3 prioritaire groepen: jongerenmensen met een migratie-achtergrond en mensen in maatschappelijk kwetsbare situaties door Vlaams instituut voor Gezond Leven (pdf bij downloads)
    • Pictogrammen: Dit zijn twee vertaalprogramma's die tekst in pictogrammen omzetten (Sklera en Beta). De eerste is de basisversie, ontwikkeld voor mensen die door een beperking niet kunnen lezen en/of schrijven, de tweede link een aanpassing voor anderstaligen. Ontwikkeld in samenwerking met Wai-Not.
Ramadan
Mondmaskers
Voorbeelden van steden, gemeenten en andere overheden
Interne communicatie
  • Wil je met een webinar communiceren naar je collega's? Herbekijk het webinar "Een webinar organiseren? Makkelijker dan je denkt" dat Vonk daarover organiseerde
  • Hoe worden intranetten ingezet voor interne communicatie? Dit artikel toont hoe de Deense gemeente Frederikshavn het doet.
  • Een crisis als deze is een paarse verandering. Hoe communiceer je dan? Geef houvast en bouw aan vertrouwen. Een artikel met tips van Orange Otters.
  • Voorbeeld: Matexi plaatste op alle laptops van medewerkers een vergrendelscherm met 7 tips om het beste te maken van deze periode. Bekijk het voorbeeld
  • Infografiek: Vonk lijstte op basis van zijn collegagroep op 20 maart 10 tips op voor goede interne communicatie in crisistijden. Download de infografiek
  • Spencer, de app voor interne communicatie, biedt nu aan organisaties in de zorgsector, kleinhandel, logistieke en publieke sector de mogelijkheid om Spencer 4 maanden gratis te gebruiken. Ze bieden ook een snelle opstart aan en een gratis onboarding. Contacteer maarten@spencer.io voor meer informatie.
  • Meet Roger biedt zijn mobiel platform voor interne communicatie momenteel gratis aan aan organisaties in de zorgsector.
  • Videotemplate: omdat veel bedrijven en organisaties bezig zijn met maatregelen en advies aan medewerkers omtrent het coronavirus, heeft Moovly videotemplates toegevoegd die makkelijk aan te passen is aan de wensen van elk organisatie. Meer info en een preview van de video is beschikbaar op https://www.moovly.com/coronavideos/
    • Template met preventietips die aangeraden worden door de WHO: beschikbaar in NL, FR en EN. De NL versie kan je bekijken op https://vimeo.com/397371833.
    • Template met 5 tips voor thuiswerken: voorlopig enkel in EN beschikbaar
  • Hoe communiceer je naar medewerkers in tijden van het coronavirus: artikel op de website van vonk.
  • Wanneer ‘business as usual’ niet meer mogelijk is, hoe communiceer je dan consistent en op een manier die je organisatie versterkt? 10 tips van Marc van Daele
  • Privacy: Als een medewerker besmet is geraakt met het Covid-19-virus, mag een organisatie dat intern bekendmaken? Het antwoord van de Gegevensbeschermingsautoriteit 
  • Vonk deelt met je deze presentatie met tips en een stappenplan over interne communicatie in crisistijden. Download de presentatie
  • Hoe pak je dat aan, als al je interne communicatie plots online moet gebeuren? Evolve deelt 8 tips  
  • Spencer analyseerde de recente communicatie via zijn mobiel platform en distilleert daar 5 tips uit voor goede interne communicatie.    
  • Uit een speciale editie van de Edelman Trust Barometer blijkt dat respondenten hun werkgever als meest betrouwbare bron van informatie over de coronacrisis zien. Lees het rapport
  • De Britse collega’s van het Institute of Internal Communications hebben een “coronacrisis advice centre” samengesteld met interessante artikels rond de coronacrisis.
  • Gemeente Ichtegem: nieuwe interne nieuwsbrief over corona
  • Om medewerkers van de stad Gent een hart onder de riem te steken te bedanken werd er een korte video gemaakt. 
Samenwerken van op afstand
Gedragsverandering

Leiderschapscommunicatie

  • Leidinggeven van op afstand vraagt om een andere leiderschapscultuur, betoogt Jochanan Eynikel in deze column.
  • Thuiswerkende medewerkers vragen een ander soort leiderschap. Dit artikel reikt praktische tips aan.
  • Hoe kunnen leidinggevenden digitaal leiderschap tonen in tijden van crisis? Richtlijnen en best practices

Crisiscommunicatie algemeen

Auteur: Kortom vzw Publicatie datum: 2020

Downloads