naar top

Hoe trek je nieuwe vrijwilligers aan?

De nood aan nieuwe vrijwilligers was nog nooit zo hoog nu subsidies voor socialprofitorganisaties krimpen. Verschillende organisaties vissen in dezelfde vijver, het is dus een kwestie van op te vallen. Een goede communicatiestrategie is key. We geven je alvast enkele inzichten uit de online webinar met Delphine Van Belleghem.

Een goeie communicatiestrategie begint bij de ‘waarom’ van je organisatie

Waarom bestaat jullie organisatie, en waarom werken jullie met vrijwilligers? Zorg dat je dit voor je organisatie goed voor ogen hebt en gebruik het in je communicatiestrategie. Daarnaast is het belangrijk om zeer concreet te maken hoe vrijwilligers het verschil maken.

Bijvoorbeeld, Kom op tegen Kanker schreef een visietekst rond hun vrijwilligerswerking. Een visietekst zegt meer algemeen waarom en hoe vrijwilligers een rol spelen in de organisatie. Concrete cijfers over hun vrijwilligerswerk goten ze in een aantal infographics. Zo zie je in één oogopslag hoe jij als vrijwilliger je steentje kan bijdragen. Dit voorbeeld kan je hier bekijken.

Ontdek wat jouw vrijwilligers motiveert

De motivatie om vrijwilligerswerk te doen kan je grosso modo indelen in drie categorieën:

  • Persoonlijke motivatie: voor groei, zelfontplooiing of om ervaring op te doen, bijvoorbeeld.
  • Sociale motivatie: vrijwilligerswerk is hier een onderdeel van ontspanning, om nieuwe mensen te leren kennen en een sociaal netwerk uit te bouwen.
  • Normatieve motivatie: vanuit bepaalde normen en waarden waar je als vrijwilliger achter staat.
    • Dit is een voorbeeld van normatieve motivatie:
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Kom op tegen Kanker (vzw) (@komop_tegenkanker)

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen vrijwilliger worden vanuit een normatieve motivatie. Toch is dit voor elke organisatie verschillend. Bel een aantal vrijwilligers op om na te gaan wat je vrijwilligers aanzet om een bijdrage te leveren. Dit is waardevolle informatie die je kan gebruiken om nieuwe vrijwilligers aan te trekken.

Daarnaast doen mensen vrijwilligerswerk als antwoord op een bepaalde frustratie of verontwaardiging. Neem die verontwaardiging mee in je communicatie en toon hoe mensen aan de hand van vrijwilligerswerk voor jouw organisatie hun steentje kunnen bijdragen.

Bijvoorbeeld, Plan International is een organisatie die zich inzet voor gelijke kansen voor elk kind. Vrijwilligers die zich engageren voor de organisatie zijn vaak verontwaardigd over het feit dat niet elk kind dezelfde kansen krijgt. Een ander voorbeeld is dat van Mooimakers. Zij spelen in op de frustratie van zwerfvuil op straat.  

 

Creëer een persona

Wie zijn je vrijwilligers? Maak kenmerken die je vrijwilligers typeren concreet aan de hand van een persona. Met een persona ga je je doelgroep een naam en een gezicht geven. Geen vage en generalistische omschrijvingen dus, maar personages die je zomaar op straat zou kunnen tegenkomen. Een persona helpt je om vanuit het perspectief van de doelgroep te schrijven en niet vanuit je organisatie.

Denk aan kenmerken die je vrijwilligers typeren:

  • Gemiddelde leeftijd
  • Levensstijl
  • Interesses
  • Frustraties
  • Motivatie om vrijwilligerswerk te doen
  • Barrières om vrijwilligerswerk te doen

Met die kenmerken maak je nu een persona, bijvoorbeeld:

Fiona   

Fiona is 46 jaar en vindt een duurzame levensstijl belangrijk. Ze wil die levensstijl uitdragen naar anderen. Met vrijwilligerswerk kan Fiona haar netwerk uitbreiden. Wat Fiona overtuigd heeft om vrijwilligers werk te doen, was het duurzame karakter van je organisatie en de mogelijkheid om nieuwe mensen te ontmoeten. Ze heeft lang gewacht om zich te engageren, uit schrik dat het vrijwilligerswerk niet te combineren zou zijn met haar drukke gezinsleven. Gelukkig kan ze zelf beslissen wanneer ze zich inzet voor de organisatie. 

In je communicatie schrijf je dus naar mensen zoals Fiona. Neem haar interesses en levensstijl mee in je communicatieboodschap. Wil je zelf enkele persona uitwerken voor je eigen organisatie? De template van Delphine helpt je op weg. 

Enkele tips voor een sterkere communicatie

  • Wees aanwezig op de kanalen die je vrijwilligers gebruiken. Wil je jongeren engageren als animator tijdens de zomer? Dan zet je TikTok en Instagram in. 50-plussers vind je eerder op Facebook. Wil je weten waar je jouw doelgroep kan vinden? Raadpleeg dan de Digimeter, het is een schat aan informatie over ons online gedrag.
  • Naast digitale kanalen vind je vrijwilligers ook offline. Zoek waar potentiële vrijwilligers vertoeven en maak je ook daar kenbaar.
  • Zorg voor één website waar alle informatie over vrijwilligerswerk voor jouw organisatie op te vinden is. In je communicatie kan je dan telkens naar die ene website verwijzen.
  • Lokale kranten zijn het medium om mensen uit je buurt aan te spreken. Advertenties in die krant kosten geld en zijn minder geloofwaardig dan een artikel. Waag je kans op persaandacht door zelf een persbericht uit te sturen. Is je tekst nieuwswaardig en volledig? Dan is de kans groot dat journalisten je artikel overnemen. Meer tips voor een goed persbericht lees je hier.
  • Laat je vrijwilligers aan het woord. Je communicatie is veel geloofwaardiger als mensen zelf vertellen over hun engagement. Bijvoorbeeld, Damiaanactie wijdt een volledige pagina aan getuigenissen van hun vrijwilligers.

Communicatie stopt niet na het rekruteren van je vrijwilligers

Nieuwe vrijwilligers aan boord? Super! Maar hier stopt je communicatie niet. Vrijwilligers willen zich gewaardeerd voelen en hebben ook nood aan een uitlaatklep. Een WhatsAppgroep leent zich perfect als platform voor je huidige vrijwilligers. Let wel: zorg ervoor dat je info niet verloren gaat tussen informele gesprekken. Is dit toch het geval? Overweeg om twee aparte groepen te maken: eentje voor relevante informatie en eentje voor binding tussen vrijwilligers.

Nu is het aan jou! Veel succes bij de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers.