naar top

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Hoe schrijf je een goed persbericht? Hoe zorg je ervoor dat journalisten snel weten of jouw nieuws interessant is voor hun publiek? In dit artikel vind je goede praktijkvoorbeelden en tips voor een sterk persbericht en goed beeldmateriaal.  

Tips voor een gestructureerde tekst

Een journalist krijgt honderden persberichten per dag. Een gestructureerd persbericht helpt om het nieuws snel duidelijk te maken. Enkele tips:

1. Kop en inleiding

  • Zorg voor een aantrekkelijke kop. Zet daar jouw nieuws centraal.
  • Voeg eventueel een onder- of bovenkop toe om meer info te geven.
  • Val in de inleiding met de deur in huis. Vertel het nieuws in de eerste twee zinnen en geef een antwoord op de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) en hoe.

2. De broodtekst

  • Het artikel zelf schrijf je volgens het principe van oprolbaarheid: zet het belangrijkste nieuws bovenaan. De details of extra informatie komen in de laatste alinea. Journalisten die voor printmedia werken, moeten zich aan een bepaald aantal tekens houden. Als zij knippen in het persbericht, starten ze onderaan.
  • Gebruik tussenkoppen en witregels om de tekst overzichtelijk te houden.
  • Schrijf neutraal en gebruik geen superlatieven of te veel adjectieven.
  • Voeg quotes toe van bijvoorbeeld de CEO, een medewerker of de specialist ter zake. In quotes kan je meer nuance of opinie leggen.
  • Maak je info concreet: geef beelden, cijfers (liefst lokale cijfers of cijfers die relevant zijn voor het doelpubliek), concrete voorbeelden (bv. gebouw van x m² wat hetzelfde is al x aantal voetbalvelden) …
  • Vermijd jargon.
  • Houd het kort: een tot anderhalve A4 is voldoende.

3. Contactgegevens

  • Voeg contactgegevens toe. Wie kan de journalist aanspreken als hij meer informatie wil?
  • Zorg ervoor dat je contactpersoon op de hoogte is wanneer je het persbericht zal uitsturen én dat hij of zij die dag ook bereikbaar is voor commentaar.
  • Nog een laatste tip: als je je persbericht verzendt, voeg het dan niet toe in de bijlage van je e-mail. Maar plak die in de mail zelf. Zo verlaag je de drempel voor journalisten: zij kunnen meteen je persbericht beginnen lezen.

Voeg beeldmateriaal toe

Naast de tekst, mag je goede foto’s of video’s niet vergeten. Alle media hebben beelden nodig: zowel online als print. Geef de journalisten zo mogelijk keuze.

In haar boek ‘Geen commentaar’ geeft Sara Vercauteren tips voor goede beelden (p.46):

  • Denk van tevoren na welke foto’s je verhaal kunnen ondersteunen.
  • Investeer in professionals. Zij brengen je beelden naar een hoger niveau.
  • Stuur verkleinde foto’s mee in het persbericht zodat journalisten meteen weten wat je in huis hebt. Zorg voor een downloadlink of social newsroom waar ze de foto’s in hoge resolutie kunnen downloaden.

Extra tips kan je vinden in het boek ‘Geen commentaar’ op p. 46.

Praktijkvoorbeelden

Hoe zet je die theorie nu om in de praktijk? Bekijk hier enkele goede voorbeelden: