Hoe maak je van je interne communicatie een weerspiegeling van je organisatiecultuur?

Hoe maak je van je interne communicatie een weerspiegeling van je organisatiecultuur?

Hoe stem je interne communicatie af op de cultuur van je organisatie? En hoe zorg je dat communicatiekanalen écht passen bij hoe mensen samenwerken in jouw organisatie? In de podcastaflevering “De organisatiecultuur bepaalt de interne communicatie” vertelt Gretel Kerkhofs, communicatieverantwoordelijke bij brandweerzone Zuid-West Limburg, hoe zij dit in de praktijk aanpakt. Als enige communicatiemedewerker vertaalt zij de cultuur van de brandweerzone in een herkenbare en authentieke communicatiestijl.

Foto van Gretel Kerkhofs

Een mix van need-to-know en nice-to-know

Het belangrijkste interne kanaal voor Gretel is het extranet, gekoppeld aan een maandelijkse nieuwsbrief. Gretel zoekt telkens een evenwicht tussen need-to-know en nice-to-know. Er verschijnen zowel formele zaken, zoals nieuwe operationele procedures, als meer informele boodschappen, zoals de voorstelling van nieuwe collega’s, aankondigingen van geboortes of huwelijken, en informatie over activiteiten in de posten.

Mondeling blijft belangrijk

Omdat niet alle medewerkers een computer gebruiken, blijft mondelinge communicatie cruciaal. Gretel schetst hoe dit typisch is voor de brandweerzone: veel fysieke nabijheid, in tegenstelling tot de hybride werkplekken die elders de norm zijn geworden. Op jaarvergaderingen en via ploegoversten komt belangrijke info ook tot bij de brandweerlieden. Op die manier leiden ze het personeel naar de nieuwsbrief en het extranet.

Daarnaast maakt Gretel ook gebruik van de infoschermen in de brandweerposten. Die worden in de eerste plaats gebruikt om aan te geven welke interventies bezig zijn en met welke voertuigen. Maar ze worden evengoed ingezet om de belangrijkste berichten of activiteiten aan te kondigen. Ook posters met QR-codes werken goed om mensen over de streep te trekken of te herinneren aan sportevents en personeelsfeesten. Zo versterkt de mondelinge en visuele communicatie de digitale kanalen. 

Organisatiecultuur als stempel

Wat opvalt is hoe sterk de organisatiecultuur de interne communicatie bepaalt. Zo kan Gretel rekenen op de hulp van De Vriendenkring om de interne cohesie te versterken. De Vriendenkring is een vzw die bestaat uit actief personeel en gepensioneerden. Ze ondersteunt de operationele brandweerlieden en organiseert activiteiten voor het personeel. Die kan Gretel op haar beurt communiceren naar de bredere organisatie.

Gretel benadrukt: “Die wat meer familiaire en publieke activiteiten scheppen een gelegenheid om op een andere manier verbinding te krijgen.” Het type organisatie bepaalt dus heel duidelijk de toon en de vorm van de interne communicatie.

Enkele tips om je interne communicatie te laten sturen door je organisatiecultuur:

  • Stem interne communicatie af op de cultuur van je organisatie: wat werkt in een brandweerzone, werkt niet noodzakelijk in een andere context.
  • Combineer formele (need-to-know) met informele (nice-to-know) boodschappen om betrokkenheid en verbondenheid te vergroten.
  • Zorg voor een mix van digitale en fysieke communicatie om zichtbaarheid te verhogen en bereik te verbreden. Gebruik daarnaast verschillende kanalen om iedereen te bereiken, ook medewerkers zonder pc: mondelinge communicatie, infoschermen en posters maken het verschil. Voorzie communicatie waar de medewerkers zijn.
  • Verbind medewerkers via activiteiten en initiatieven die de organisatiecultuur versterken, ook buiten de strikte werkcontext. Steun eventueel op bestaande initiatieven of richt een werkgroep op van medewerkers die je daarin kunnen ondersteunen.
  • Ondersteuning van een collega kan de interne communicatie verrijken met nieuwe ideeën en zorgt voor nieuwe mogelijkheden.

Gerelateerde blogs

  1. 17 oktober 2025Donkie geeft interne communicatie een nieuwe adem in Berlare
  2. 3 september 2025Hoe vertaal je jouw boodschap naar creatieve content die werkt?
  3. 28 augustus 2025Hoe evolueert de rol van communicatiediensten?
  4. 28 augustus 2025Hoe integreer je AI slim in je communicatiedienst?
  5. 28 augustus 2025Hoe leer je nee zeggen als ja-zegger?
  6. 28 augustus 2025Hoe zet je de communicatie centraal binnen je organisatie?
  7. 28 augustus 2025Hoe bouw je stap voor stap aan een gedragen huisstijl?
  8. 25 augustus 2025Van “gewoon helpen” naar “ook ik ben mantelzorger”: Een inspirerend campagneverhaal uit Brasschaat
  9. 14 mei 20251 campagne toont 1,5 miljoen redenen om voor Provincie Oost-Vlaanderen te werken
  10. 28 april 2025Hoe kan je je doelgroep beschermen tegen phishing?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden