Studenten werden voor één jaar contentmakers bij Kortom

Studenten werden voor één jaar contentmakers bij Kortom

Studenten vandaag zijn de communicatiemedewerkers van morgen. Daarom werkten we het afgelopen academiejaar samen met Masterstudenten Meertalige Professionele Communicatie van de UAntwerpen. Zij namen onze communicatie onder de loep en ontwikkelden nieuwe content voor onze kanalen. Een inspirerende samenwerking (en dat zijn niet alleen onze woorden). Lees in dit interview hoe de studenten Mesganaya Demeestere, Amber Simons, Florien Duplacie, Nanette Huysmans en Ophélie Deckers dit project hebben ervaren.

Welke opdrachten vonden jullie het leukste om uit te werken?

Ophélie:
"Ik dook met plezier in het onderzoeksrapport over het Instagramgebruik van Vlaamse ziekenhuizen. Verrassend genoeg vond ik het echt interessant. Je verwacht niet meteen dat ziekenhuizen zo sterk bezig zijn met sociale media, maar hun communicatie was vaak superdoordacht. De inhoudsanalyse kostte wel wat tijd, maar het gaf veel voldoening."

Nanette:
"Voor mij was de kennisvideo het leukste. Ik kon daar echt m’n creatieve ei in kwijt. Op Canva maakte ik een heldere, visueel aantrekkelijke video op basis van info van Kortom. Tijdens het proces ontdekte ik trouwens nieuwe functies die ik nu nog steeds gebruik. Echt fijn om iets tastbaars te maken dat ook bruikbaar is."

(Lees verder onder de video.)

Amber:
"Ik zat helemaal op dezelfde golflengte. Ik ontwierp sjablonen op Canva voor de Instagram-posts van Kortom. Superleuk om te doen, en nog beter: ze worden ook echt gebruikt. Dat gaf het meteen meer betekenis dan een doorsnee opdracht op papier."

Mesganaya:
"Wat voor mij ook het verschil maakte, was dat we aan iets werkten dat écht waarde had. Geen fictieve cases, maar echte projecten. En doordat we nauw samenwerkten met communicatieprofessionals van Kortom, kregen we meteen een beter beeld van hoe het er in het werkveld aan toe gaat."

Florien:
"Wat ik het moeilijkste vond, was het afstemmen op een publiek dat ver van mijn eigen leefwereld stond. Je moet echt bewust nadenken over hoe zij informatie verwerken en welke toon werkt. Dat voelde soms wat onwennig, maar uiteindelijk leerde ik daardoor veel over communicatie op maat. En ik denk dat ik daarmee voor iedereen spreek – we vonden het allemaal best een uitdaging om los te komen van onze eigen bubbel."

Welke communicatie-inzichten uit dit traject gaan jullie het meeste bijblijven en waarom? 

Mesganaya:
"Ik vond het verbazend hoe moeilijk het is om je écht te verplaatsen in je doelpubliek. Je denkt al snel: ‘Ik zou dat zo lezen’, maar dat wil niet zeggen dat het ook werkt voor je publiek. Sindsdien let ik daar veel bewuster op. Ik stel mezelf nu sneller de vraag: voor wie doe ik dit? En klopt mijn aanpak wel met wat die persoon nodig heeft? Dat inzicht is voor mij echt fundamenteel geworden."

Amber:
"Voor mij zat de grootste eye-opener in eenvoud. In het begin wilden we álles meegeven in één tekst of video, maar dat werkte niet. Door te schrappen en keuzes te maken, kwam onze boodschap veel duidelijker over."

Nanette:
"Feedback kreeg een heel andere betekenis voor mij. In het begin voelde dat soms hard, zeker als je ergens veel tijd in had gestoken. Maar hoe vaker we feedback kregen, hoe meer ik besefte dat het net hielp om dingen beter te maken. Dat ga ik zeker meenemen."

Florien:
"Ik heb geleerd hoe belangrijk kleine nuances zijn in taal en toon. Een woordje meer of minder, een andere formulering... dat maakt vaak het verschil of je iemand bereikt of niet. Daar kijk ik nu heel anders naar."

Ophélie:
"Voor mij voelde dit project als een eerste echte stap in de praktijk. We leerden omgaan met deadlines, samenwerken met een externe partner, bijsturen wanneer nodig... Al die dingen leer je niet uit een handboek. Ik voel me nu veel beter voorbereid op het werkveld."

Het is duidelijk: een nieuwe lichting communicatiemedewerkers komt eraan!

Benieuwd naar enkele creaties?

Labels:

Gerelateerde blogs

  1. 1 februari 2024Wie zijn de drie laureaten voor de Kortom Scriptieprijs?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden