Wie zijn de drie laureaten voor de Kortom Scriptieprijs?

Wie zijn de drie laureaten voor de Kortom Scriptieprijs?

De drie laureaten voor de Kortom Scriptieprijs zijn bekend. Luna Rosseel (Howest), Emmelien Bergmans (KU Leuven) en Amaryllis De Groote (Howest) maken nog steeds kans om de felbegeerde Scriptieprijs te bemachtigen. Wie zijn de laureaten en waarover schreven ze hun eindwerk? Ontdek het in dit interview.

Banner laureaten scriptie

Een dikke proficiat met de nominatie, hoe kwam dat nieuws binnen?

Emmelien: "Ik kon het eerst niet geloven. Ik heb het dan ook meteen met mijn vriend gedeeld."

Luna: "Ik had het totaal niet verwacht. Het is dan ook een tijdje geleden dat ik me inschreef, dus toen de mail binnenkwam, was het een aangename verrassing."

Amaryllis: "Misschien een beetje cliché, maar ook ik had het niet verwacht."

Luna: "Amaryllis en ik zijn beste vriendinnen, dat we dit samen kunnen meemaken, maakt het extra speciaal."

"Met de scriptieprijs wil ik meer zichtbaarheid geven aan de resultaten van mijn onderzoek." - Emmelien Bergmans

Wat heeft jullie over de streep getrokken om in te schrijven voor de Scriptieprijs?

Amaryllis: "Bij mij hebben mijn promotor en stagementor me dat duwtje in de rug gegeven. Ik had niets te verliezen, dus schreef ik me in."

Luna: "Ook ik had een extra duwtje in de rug nodig. Het is uiteindelijk mijn docent die me over de streep trok. En zoals Amaryllis zegt, inschrijven kan geen kwaad."

Emmelien: "Ik was heel trots dat mijn thesis af was. Dus toen ik zag dat er een scriptieprijs voor communicatie was, heb ik me meteen ingeschreven. Met mijn thesis wil ik ook maatschappelijk een verschil maken. De scriptieprijs helpt me om meer zichtbaarheid aan mijn resultaten te geven, een kans die ik niet kon laten liggen."

"Hoe kan je de stereotypen die heersen of dak- en thuisloosheid rechttrekken? Een delicaat onderwerp, maar o zo belangrijk." - Amaryllis De Groote

Waarover gaan jullie scripties?

Emmelien: "Ik onderzocht hoe je jongeren het beste kan informeren over onderzoek waarin zij de hoofdrol spelen. En hoe je hen kan empoweren om met die resultaten iets te doen. Met mijn thesis wou ik blootleggen hoe je jongeren kan betrekken in beleidsvorming die invloed heeft op hun leven."

Luna: "Ook mijn eindwerk ging over jongerencommunicatie, maar met een andere insteek. Ik deed stage bij In Flanders Fields Museum. Ze ondervinden dat jongeren het museum wel bezoeken in schoolverband, maar zelden alleen of met het gezin. Daar wilden ze verandering in brengen. Met mijn eindwerk ging op zoek naar een manier om jongeren te bereiken en te overtuigen om het museum een bezoekje te brengen."

Amaryllis: "Ik deed stage bij W13, de Zuid-West-Vlaamse welzijnsvereniging waar 14 OCMW’s en het CAW Zuid-West-Vlaanderen samenwerken. Daar merkten ze dat er taboe en stereotypen heerst rond dak- en thuisloosheid die de werkelijkheid niet representeren. Ik zette een communicatieproduct en sensibiliseringsinitiatief op poten om het stereotiepe beeld recht te trekken."

"Jongeren zijn geen evidenten doelgroep, maar er zijn weldegelijk manieren om een gerichte en effectieve contentstrategie naar jongeren op te zetten." - Luna Rosseel

Wat kunnen communicatiemedewerkers leren uit jullie eindwerken?

Amaryllis: "Dak- en thuisloosheid is een delicaat onderwerp. Uit mijn onderzoek blijkt dat persoonlijke verhalen, menselijkheid en focus op bewustwording key zijn wanneer je een communicatieproduct en sensibiliseringscampagne wil opzetten om het taboe te doorbreken."

Emmelien: "Ik hoop dat communicatiemedewerkers meenemen dat je de juiste context moet creëren om jongeren te betrekken. Jongeren laten pas hun stem horen als ze zich veilig en comfortabel voelen. Maar als die juiste context er is, vinden ze het ook fijn om van zich te laten horen. Dus wil je als communicatiemedewerker platform voor jongeren creëren? Zorg dan voor de juiste setting."

Luna: "Bij de contentstrategie die ik ontwikkelde voor In Flanders Fields Museum was het belangrijk dat jongeren zich herkenden in de boodschap. Ook willen jongeren zien welke activiteiten het museum in de aanbieding heeft. Belangrijke communicatiekanalen zijn persoonlijke communicatie, out of home reclame en sociale media."

Stel dat je de scriptieprijs wint, waar krijgt de award dan een plekje?

Emmelien: "Ik ben van plan om binnenkort te verhuizen, dus een specifiek plekje heb ik nog niet in gedachten. Maar sowieso krijgt het een mooi plaatsje op een schapje aan de muur."

Amaryllis: "Ik zou het in de woonkamer zetten, denk ik."

Luna: "De woonkamer is bij mij geen goed idee. Er is te veel kans dat die daar omver valt en stuk gaat. Daarom zou ik het een plekje geven in mijn kamer."


Dames, bedankt voor jullie antwoorden. Heel veel succes en tot op de Kortom Awards Show!

Benieuwd of de Scriptieprijs een plekje zal krijgen in de nieuwe woning van Emmelien, de woonkamer van Amaryllis of de slaapkamer van Luna? Hou dan onze sociale-media-kanalen in de gaten en kom als eerste te weten wie de winnaar is.

Labels:

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png
Bedrijfsleden