Hoe je magazine het hart van je lezer raakt - Marthe Pannecoucke en Luc Van Loon

Hoe je magazine het hart van je lezer raakt - Marthe Pannecoucke en Luc Van Loon

Even in de zetel, aan de ontbijttafel bij de koffie, of op het toilet? We hebben allemaal ons favoriete plekje om een magazine te lezen. Het is dan ook een interessant kanaal om mensen te bereiken, én te raken. Marthe Pannecoucke, stafmedewerker bij Kortom, en Luc Van Loon, manager communicatie en marketing bij Stad Sint-Niklaas, schreven er daarom een boek over. In dit interview vertellen de auteurs hoe een magazine de harten van je lezers kan veroveren. Maar ook waarom zij zelf een grote fan zijn van dit medium.

Magazines laten rondslingeren

Waarom is een magazine een interessant kanaal? Dat is voor Luc glashelder. “De titel van het boek geeft hier eigenlijk al een antwoord op: omdat je binnenkomt. Een magazine krijgt een plaats in de huiskamer, en het blijft gemakkelijk een tijdje rondslingeren. Je magazine heeft daarom meer opportunities to see. Dat is bijvoorbeeld veel minder het geval voor een website of een post op sociale media. Mensen gaan een magazine zich ook eigen maken: ze lezen het wanneer het hen uitkomt en in hun eigen tempo.”

“Een magazine is ook een goed kanaal om een sterk community-gevoel te creëren. Er bestaat soms de misvatting dat een magazine vooral bedoeld is voor mensen die digitaal minder geletterd zijn, maar dat klopt niet. Het is een medium voor iedereen. Het is natuurlijk belangrijk om als magazinemaker te weten dat sommige mensen nu eenmaal niet graag een magazine lezen, maar de mensen die je wel bereikt kun je echt wel raken tot in hun hart.”

“In een samenleving die alsmaar sneller gaat, is een magazine een mooi medium om net de tijd te nemen om een verhaal te brengen”

Marthe

Triggers om te beginnen lezen

Marthe en Luc zijn ook zelf grote magazineliefhebbers. Voor Marthe was haar liefde voor magazines dan ook de belangrijkste drijfveer om mee te werken aan dit boek. “Van kleins af aan ben ik geprikkeld door magazines. Ik las alle magazines die mijn mama las. Vanuit die interesse heb ik ‘ja’ gezegd op de vraag van Luc om mee te schrijven aan dit boek. Tijdens het schrijfproces heb ik ook van heel dichtbij kunnen zien hoe groot de meerwaarde is van een magazine in je communicatiemix. Mijn liefde voor dit medium is dus alleen maar groter geworden. Je kunt met beelden werken die triggeren en diepgang geven aan je verhaal. Dat zijn aspecten van een magazine die ik heel boeiend vind. In een samenleving die alsmaar sneller gaat, is een magazine een mooi medium om net de tijd te nemen om een verhaal te brengen.”

Om een magazine open te slaan, kunnen er verschillende triggers zijn. Marthe: “Op een cover is het voor mij bijvoorbeeld belangrijk dat er teasers zijn, zoals een prikkelende quote. Als het dan ook nog eens gaat over een persoonlijk verhaal, is de kans heel groot dat ik het magazine opensla. Dan wil ik het verhaal leren kennen.”

Luc: “Voor mij kan het beeld op de cover me heel erg triggeren. Maar je kan een magazine ook graag openslaan, omdat je het kent. Je weet wat je kan verwachten, bijvoorbeeld een rubriek die je graag leest. Als je die voorspelbaarheid hebt, is de stap om door een magazine te beginnen bladeren veel kleiner.”

 Een wereld instappen

“Als je een magazine opent, wil je in een wereld stappen. Je wil het gevoel hebben dat je deel uitmaakt van een community”, vertelt Luc. Hij heeft al veel ervaring opgebouwd als magazinemaker. Een van de meest boeiende uitdagingen was voor hem ‘De Nieuwe Antwerpenaar’, het vroegere magazine van Stad Antwerpen. “Dat was voor mij heel inspirerend om aan mee te werken. Daar was één duidelijke opdracht: het magazine moest de inwoners verbinden. We deden dat door elke boodschap die we wilden brengen te laten vertellen door burgers. We probeerden dit zo inclusief mogelijk te maken. Er was ook een afgeleide van dit magazine: ‘De Kleine Antwerpenaar’. Dat was een magazine voor leerlingen uit het vierde en vijfde leerjaar, dat werd verdeeld onder alle Antwerpse scholen. En dat was misschien zelfs nog leuker, want je kon daar qua onderwerpen echt de zotste dingen doen. Voor beide magazines hadden we een team dat heel erg betrokken was. Bij elke editie konden we elkaar heel eerlijke feedback geven. We wilden allemaal het beste uit het magazine halen. En dat was een superfijne drive.”

“Als je met liefde voor je lezer aan een magazine werkt, dan voel je dat tussen de lijnen door”

Luc

Laat je doelgroep ‘shinen’

Marthe heeft tijdens het schrijfproces heel wat magazinemakers geïnterviewd. Het magazine ‘Leven’ van Kom op tegen Kanker is haar sterk bijgebleven als inspirerende case. “Het gaat om een heel gevoelig thema, namelijk kanker, een zware ziekte. En het is ook heel herkenbaar, want de meeste mensen kennen wel iemand in hun omgeving die kanker heeft. Het magazine ‘Leven’ wil lotgenoten en hun naasten ondersteunen en informeren. Om dit zo goed mogelijk te doen, werkt Kom op tegen Kanker samen met een adviesraad die bestaat uit zorgverleners zoals artsen, verpleegkundigen en psychologen, maar ook kankerpatiënten. Bij deze adviesraad kan de organisatie ideeën voor het magazine afstemmen, en dichter bij verhalen uit de doelgroep komen. Dat maakt de artikels uit dit magazine heel herkenbaar. En zo krijg je ook meteen rechtstreekse feedback uit je doelgroep.”

In dit praktijkvoorbeeld schuilt voor Luc dan ook een gouden tip voor elke magazinemaker. “Vertrek altijd vanuit je lezer. En doe het met liefde. Je bent bezig met mensen raken. Een magazine is een emotioneel medium. Als je met liefde voor je lezer aan een magazine werkt, dan voel je dat tussen de lijnen door.”

Ook Marthe zet de doelgroep centraal. “Zoek het verhaal achter de mensen. Want via die verhalen kan jij je boodschap brengen. Je kan mensen in een magazine laten shinen. Op die manier zet je je doelgroep in de spotlights.” Luc: “Nieuwsgierigheid is hierbij een belangrijk woord. Je moet openstaan voor de ander zonder een oordeel te hebben.”

Terug naar START

Is de liefde voor het vak en een portie sterke verhalen dan het perfecte recept voor een goed magazine? Marthe: “Daarvoor is de lay-out ook belangrijk natuurlijk. Je kunt nog zo’n goed verhaal hebben, de compositie van je beelden en tekst moet ook goed zitten. Visueel moet je magazine de lezer aanspreken.”

Luc: “Als je vanuit je lezer vertrekt, en je weet wat je wil vertellen, dan vloeit daar de keuze van het soort artikel uit voort. De inhoud bepaalt mee de vorm, zoals de hoeveelheid witruimte en de soort beelden die je hiervoor nodig hebt. Het boek is ook zo opgebouwd dat je stap voor stap beslissingen neemt. En elke beslissing bepaalt al voor een stuk mee de volgende keuze. Het boek is niet gewoon een opsomming van tips, het is eerder een leidraad die je kunt volgen, waarbij elke stap even belangrijk is. Het leuke is ook in dit boek dat de kop in de staart bijt: als je aan het einde bent, kan je eigenlijk weer naar het begin gaan. Het is een soort loop. Aan een magazine kun je blijven werken, dingen blijven verbeteren.”

Marthe: “Het boek eindigt dan ook met de tussenkop: ‘Terug naar start’. Wanneer je je magazine hebt geëvalueerd, moet je eigenlijk met die bevindingen aan de slag gaan bij een volgende editie. Dan neem je het boek voor een tweede, derde of tiende keer vast en begin je weer van voor af aan met vragen als ‘Waarom dit magazine?’. En zo blijft je magazine altijd groeien. Het wordt telkens weer nóg een beetje beter!”

Wil jij een magazine maken dat je lezer raakt? Bestel het boek ‘Kom Binnen’ op de website van Politeia.
Labels:

Gerelateerde blogs

  1. 29/4/2024Nood aan inspiratie voor je magazine? Neem een duik in deze voorbeelden.
  2. 29/4/20244 opstapjes naar betere communicatie

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png
Bedrijfsleden