Mag ik je/u wat vragen?

Mag ik je/u wat vragen?

Gebruik je liever je of u om je websitebezoeker aan te spreken? Veel organisaties hebben hierover vaste afspraken, en verkiezen één van de communicatievormen. Bij lokale besturen is dat niet anders. Maar wat is de meest courante vorm? En hoe belangrijk vinden ze het om zich aan de gekozen vorm te houden? 

Een tijdje geleden kregen communicatiemedewerkers van lokale besturen een mailtje in hun inbox met de vraag om een enquête in te vullen. Normaliter verwachten we hiervan geen al te hoge respons. Het is druk, druk, druk, en een enquête invullen staat niet hoog op het prioriteitenlijstje. We feel you. Maar deze enquête maakte duidelijk wat los: maar liefst 277 collega’s vulden de enquête in, waarvoor dank! Daarom een cadeautje terug: de resultaten van de enquête.

Waarom de enquête?

Het Agentschap Binnenlands Bestuur klopte aan bij Kortom om een enquête te lanceren. Ze bieden namelijk heel wat producten aan voor websites van lokale besturen, en wilden wel eens weten welke communicatievorm lokale besturen het liefst hanteren: je of u? Momenteel biedt de Vlaamse Overheid al hun producten in de u-vorm aan, al vroeg het Agentschap Binnenlands Bestuur zich af of dit nog steeds de meest gebruikte communicatievorm voor websites is.

En het resultaat?

Even opmerkelijk als de hoge respons zijn de resultaten. Want, het is duidelijk dat één communicatievorm de voorkeur geniet. Meer dan 91% van de respondenten gaf aan de je-vorm nu al te gebruiken op de gemeentelijke website. En, in de toekomst lijkt het erop dat dit aantal nog zal stijgen: meer dan 97% duidde aan de je-vorm in de toekomst te willen gebruiken.

Hoe belangrijk is die communicatievorm?

Belangrijk, zo blijkt. Bijna 78% van de respondenten antwoordde dat het belangrijk tot heel belangrijk was. We wijken dus niet zo graag af van die keuze, en dat is maar goed ook. Daarnaast zit er meestal ook een reden achter de keuze voor de ene of de andere vorm.

Voor welke vorm je ook kiest, het komt er op aan om je aan die keuze te houden en consequent te zijn over de hele website heen. Tip: voeg die keuze ook toe aan je huisstijlgids, zodat collega’s hier geen fouten tegen maken en je de gebruiker over de volledige website op dezelfde manier aanspreekt.

Wat betekent deze enquête?

Het mag dus duidelijk zijn dat de je-vorm de meest courante communicatievorm is voor op de website. En, dat dit ook een bewuste keuze is waarvan lokale besturen niet graag afstappen. Handige informatie voor het Agentschap Binnenlands Bestuur, willen ze in de toekomst lokale besturen nog beter bijstaan in hun job.

Labels:

Gerelateerde blogs

  1. 22/4/2024“Kies voor een organisatie die samenvalt met wat jij belangrijk vindt” - Heidi Zwaenepoel
  2. 22/4/2024Hoe houd je het hoofd koel op een 1-persoonscommunicatiedienst?
  3. 22/4/2024Inclusieve communicatie om kansen aan te reiken - Steven Van Hemelryck
  4. 22/4/20245 leestips voor een inspirerende zomer
  5. 22/4/20245 vragen aan Katrien en Farida van Wablieft

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • logo-og.png
  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
Bedrijfsleden