5 vragen aan Max Frans van Socius
Al meer dan 20 jaar is Max Frans communicatieverantwoordelijke van Socius, het steunpunt sociaal-cultureel werk. Wat inspireert hem en wat is zijn ultieme communicatietip voor jou? Wij schotelden hem 5 vragen voor.
1. Waar haal je voldoening uit op je job?
Ik geef vormingen, maar begeleid daarnaast ook regelmatig organisaties als ze met een specifieke vraag zitten. Bijvoorbeeld als ze een communicatieplan willen maken of als ze hulp zoeken bij hun sociale media. Wanneer ik achteraf een telefoon of mail krijg dat ze eruit zijn of dat het probleem opgelost is, haal ik daar veel voldoening uit. Het is een beetje cliché, maar mensen helpen geeft gewoon energie en dat voel ik elke keer opnieuw.
Het is een beetje cliché, maar mensen helpen geeft gewoon energie en dat voel ik elke keer opnieuw.
- Max Frans, communicatieverantwoordelijke Socius
2. Wat heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd?
Ik doe de job al 20 jaar, maar het afgelopen jaar vond ik het meest leerrijk. Dat heeft alles te maken met corona natuurlijk. Als je ziet wat op vlak van crisiscommunicatie, sensibilisering, digitaal ‘omschakelen’ … gebeurd is in de social profit … Ongelofelijk! Daar neem ik mijn petje voor af.
Er is geen organisatie die er voor mij met kop en schouders boven uitsteekt. Gewoon honderden communicatieprofessionals uit heel Vlaanderen deden en doen heel veel en heel goed werk. Het is gigantisch leerrijk geweest. Ik denk dat we hier nog vaak op gaan terugkijken.
3. Wat wilde je als kind later worden?
Ik wou vroeger archeoloog worden. Geschiedenis heeft me altijd geboeid. Al moet ik toegeven dat ik toch denk dat mijn ambitie om archeoloog te worden meer met Indiana Jones te maken had dan met een echte passie.
Voor een communicatieprofessional is het een basisvereiste om altijd open minded te zijn, om je voelsprieten uit te steken en dingen te proberen.
- Max Frans, communicatieverantwoordelijke Socius
4. Wie zijn job zou je graag eens doen?
Ik kan niet meteen iemand bedenken wiens job ik echt zou willen doen, maar wat ik wel ooit in mijn leven wil doen, is ergens vanaf nul beginnen. De communicatie van een organisatie van scratch opbouwen volgens de regels van de kunst. Zoals in elke organisatie zijn bij Socius ook heel wat processen of werkwijzen ingesleten en moeizaam te wijzigen. Ergens de communicatie van de grond af opbouwen, lijkt me echt wel boeiend om eens te proberen.
5. Als je één tip mag geven aan je communicatiecollega’s, wat zou die tip dan zijn?
Blijf nieuwsgierig. Voor een communicatieprofessional is het een basisvereiste om altijd open minded te zijn, om je voelsprieten uit te steken en dingen te proberen. Dat begint met een aangeboren nieuwsgierigheid om dingen te willen testen, na te gaan en uit te vlooien. Als je in contact komt met goede communicatiemedewerkers, dan merk je dat die dat altijd hebben.