Campagnes met zorg gemaakt
Een campagne kan mensen raken, aanzetten tot gedragsverandering en zelfs met elkaar verbinden. Maar hoe doe je dat, een campagne maken die impact heeft? Wij gingen snuisteren in communicatieprojecten en kozen 4 voorbeelden die je kunnen inspireren.
Emoties een plek geven in je communicatie
Eén op de twee Belgen met darmkanker krijgt de diagnose in een vergevorderd stadium. De organisatie Stop Darmkanker ging met dit inzicht aan de slag. De campagne ‘Vermijd spijt, doe de test’ speelt in op de emoties van het doelpubliek. Bekende personen vertellen een verhaal over iets waarvan ze spijt hebben, en vergelijken dat met de spijt die ze zouden voelen als ze de test voor het opsporen van darmkanker niet zouden afnemen. De verhalen maken de communicatie persoonlijker, waardoor mensen zich hier makkelijker in kunnen herkennen.
Met creativiteit je publiek raken
Een campagne kan je op 1001 manieren vormgeven. Met ‘De Open Geestdagen’ op 7 en 8 oktober wou Te Gek?! psychische problemen uit de taboesfeer halen. Tijdens dat weekend waren er verschillende acties om het publiek te betrekken. Voor deze campagne werkte Te Gek?! samen met ambassadeurs die voeling hebben met het thema.
Tijdens de Open Geestdagen kon je geestelijke gezondheidscentra bezoeken. Ook was er Radio Open Geest, een livestream waar gesprekken met gezondheidswerkers, cliënten en naasten centraal stonden. Een creatieve manier om je publiek te betrekken.
De boodschap herhalen zonder in herhaling te vallen
Iedereen heeft het ooit wel al eens gezien of gehoord: een campagne om rokers aan te moedigen om te stoppen met roken. Ook al kent iedereen deze boodschap maar al te goed, toch blijft er nood aan herhaling. Het is dan ook de kunst om dezelfde boodschap telkens op een andere manier te verpakken, zodat je opnieuw de aandacht kunt grijpen van je publiek. De campagne ‘Frisse start’ van het Departement Zorg en het Consortium Tabak geeft rokers een duwtje in de rug om een stap te zetten richting een rookstop. De laatste sigaret wordt omgezet in een begin van iets nieuws.
Aanstekelijke acties opzetten om elkaar te verbinden
Je kent de beelden misschien wel, van die ene dag per jaar waarop kinderen en jongeren in hun pyjama naar school gaan: Pyjamadag. Het is een jaarlijkse actie van Bednet om stil te staan bij iedereen die door ziekte niet naar school kan gaan. Naast de actie om een pyjama aan te doen, konden scholen meedoen met een fotowedstrijd. Een leuke manier om de verbinding in beeld te brengen.
Er bestaat geen handleiding om de ideale campagne te maken. Maar door af en toe eens over het muurtje te kijken, kun je al heel wat goede voorbeelden vinden die je helpen om communicatieacties te ontwikkelen. Op Kortompedia vind je meer inspirerende praktijkvoorbeelden en tips voor je campagne.