Campagnes met zorg gemaakt

Campagnes met zorg gemaakt

Een campagne kan mensen raken, aanzetten tot gedragsverandering en zelfs met elkaar verbinden. Maar hoe doe je dat, een campagne maken die impact heeft? Wij gingen snuisteren in communicatieprojecten en kozen 4 voorbeelden die je kunnen inspireren.

Emoties een plek geven in je communicatie

Eén op de twee Belgen met darmkanker krijgt de diagnose in een vergevorderd stadium. De organisatie Stop Darmkanker ging met dit inzicht aan de slag. De campagne ‘Vermijd spijt, doe de test’ speelt in op de emoties van het doelpubliek. Bekende personen vertellen een verhaal over iets waarvan ze spijt hebben, en vergelijken dat met de spijt die ze zouden voelen als ze de test voor het opsporen van darmkanker niet zouden afnemen. De verhalen maken de communicatie persoonlijker, waardoor mensen zich hier makkelijker in kunnen herkennen.

Met creativiteit je publiek raken

Een campagne kan je op 1001 manieren vormgeven. Met ‘De Open Geestdagen’ op 7 en 8 oktober wou Te Gek?! psychische problemen uit de taboesfeer halen. Tijdens dat weekend waren er verschillende acties om het publiek te betrekken. Voor deze campagne werkte Te Gek?! samen met ambassadeurs die voeling hebben met het thema.

Tijdens de Open Geestdagen kon je geestelijke gezondheidscentra bezoeken. Ook was er Radio Open Geest, een livestream waar gesprekken met gezondheidswerkers, cliënten en naasten centraal stonden. Een creatieve manier om je publiek te betrekken.

De boodschap herhalen zonder in herhaling te vallen

Iedereen heeft het ooit wel al eens gezien of gehoord: een campagne om rokers aan te moedigen om te stoppen met roken. Ook al kent iedereen deze boodschap maar al te goed, toch blijft er nood aan herhaling. Het is dan ook de kunst om dezelfde boodschap telkens op een andere manier te verpakken, zodat je opnieuw de aandacht kunt grijpen van je publiek. De campagne ‘Frisse start’ van het Departement Zorg en het Consortium Tabak geeft rokers een duwtje in de rug om een stap te zetten richting een rookstop. De laatste sigaret wordt omgezet in een begin van iets nieuws.

Aanstekelijke acties opzetten om elkaar te verbinden

Je kent de beelden misschien wel, van die ene dag per jaar waarop kinderen en jongeren in hun pyjama naar school gaan: Pyjamadag. Het is een jaarlijkse actie van Bednet om stil te staan bij iedereen die door ziekte niet naar school kan gaan. Naast de actie om een pyjama aan te doen, konden scholen meedoen met een fotowedstrijd. Een leuke manier om de verbinding in beeld te brengen.

Er bestaat geen handleiding om de ideale campagne te maken. Maar door af en toe eens over het muurtje te kijken, kun je al heel wat goede voorbeelden vinden die je helpen om communicatieacties te ontwikkelen. Op Kortompedia vind je meer inspirerende praktijkvoorbeelden en tips voor je campagne.

Vergelijkbare artikelen

  1. 23 april 2024Hoe sterke samenwerkingen een campagne doen slagen - Fien Louwagie van ProVeg vzw
  2. 3 december 2024Stad Hasselt doorbreekt het taboe rond mentaal welzijn bij jongeren met straffe campagne
  3. 5 juli 2024Van digitaal tot lokaal: Iedereen mee met de campagne ‘Betaalbare Zorg’ van Solidaris
  4. 2 mei 2024Interne communicatie om mensen te verbinden
  5. 3 mei 2023Finland: waar creatieve communicatie en belastingen hand in hand gaan

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Opleidingen over AI

Op maandag 17 februari 2025 in Brussel

ChatGPT: prompten als een pro

Op donderdag 27 februari 2025 in Antwerpen

Hoe stel je de juiste vragen aan ChatGPT?

Op maandag 17 maart 2025 in Gent

Boost jouw video en foto met AI

Op donderdag 22 mei 2025 in Brussel

Schrijven met AI

Op maandag 16 juni 2025 in Gent

AI-tools voor communicatieprofessionals

Op donderdag 11 september 2025 in Gent

Copilot: ga mee aan de slag

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png
  • 234_2imagine.png

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden