naar top

De kracht van employer branding voor je organisatie

De war for talent woedt hevig. Om nieuwe medewerkers aan te trekken, moet je je als organisatie dan ook onderscheiden van anderen. Inzetten op ‘employer branding’ is dan een waardevolle strategie. Maar wat is dat nu precies? We gidsen je doorheen de inzichten uit de webinar ‘Employer branding en de rol van de communicatiedienst’.

Employer branding is de uitstraling van je bedrijf als werkgever. Je toont aan de buitenwereld jouw bedrijfscultuur met als doel huidige werknemers te behouden en gemakkelijker nieuwe werknemers aan te trekken.

Via employer branding profileer je je als een aantrekkelijke werkgever. En dat is een opdracht voor zowel de HR- als de communicatiedienst. Elke dienst heeft zijn eigen sterktes:

  • De HR-dienst bepaalt het personeelsbeleid en wie je inhoudelijk bent als werkgever. Welke voordelen krijg je als werknemer? Welke cultuur heerst er? Hoe verloopt het sollicitatieproces?
  • De communicatiedienst vertaalt de boodschap naar de juiste doelgroepen en bepaalt de communicatiestrategie.

Goed uitgedachte strategie

Employer branding is geen project van enkele weken. Het gaat om een langetermijnstrategie, want een sterk imago neerzetten is een voortdurende opdracht. Authenticiteit uitstralen is daarbij heel belangrijk. Daarom start deze strategie intern.  

Jouw huidige medewerkers zijn de beste ambassadeurs voor jouw organisatie. Wat je in je campagnes belooft, moet je intern ook waarmaken. Zo zal je je huidige medewerkers behouden. Toon waardering voor je medewerkers en betrek ze ook in de externe communicatie. Dat kan bijvoorbeeld via getuigenissen of via het beeldmateriaal.

Breng contactmomenten in kaart

Naast je huidige werknemers behouden, wil je ook makkelijker nieuw talent aantrekken. Je profileren als een aantrekkelijke werkgever, start niet bij de sollicitatie. Voordat iemand zich kandidaat stelt, heeft een sollicitant zich al een beeld kunnen vormen van je organisatie als werkgever. De gemiddelde sollicitant heeft namelijk 8 à 10 contactmomenten met je organisatie voor hij zijn kandidatuur stelt.

Voor je strategie is het belangrijk om die contactmomenten met je doelgroep(en) in kaart te brengen. Op welke momenten bereik je je doelgroep? Wanneer komen zij met jou in contact? Maak daar een overzicht van en speel in op die momenten. Denk daarbij ruimer dan momenten waarop iemand gebruikmaakt van jouw diensten of product. Ook in wachtruimtes, artikels in de pers of een gesprek met een van je medewerkers kan een waardevol contactmoment zijn.

Bekijk de contactmomenten als een trechter, waarin je in elke fase je boodschap aanpast:

De recruitment funnel door communicatiebureau Fantastic

  • Fase 1 – Awareness: In deze fase leert de sollicitant je organisatie kennen en weet hij dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Je communicatieboodschap blijft hier nog algemeen over jouw organisatie als werkgever. Denk bijvoorbeeld aan een employer brand video. Een voorbeeld: AZ Damiaan, NMBS
  • Fase 2 – Consideration: Jouw doelpubliek overweegt in deze fase je organisatie als werkgever. Boodschappen waarop je kan inzetten zijn bijvoorbeeld getuigenissen van medewerkers. Voorbeelden van getuigenissen: bpost, UZ Brussel
  • Fase 3 – Apply: Het aanbod overtuigt jouw doelpubliek om te solliciteren. Om tot deze laatste fase te komen, kan je bijvoorbeeld werken met gerichte advertenties op sociale media. Zoals Stad Antwerpen bijvoorbeeld:

 

Tips voor jouw employer branding-strategie

Je strategie stopt natuurlijk niet bij de contactmomenten die je in kaart brengt. Hier zijn nog enkele tips om je employer branding te doen slagen:

  1. Denk na over je eigen kanalen: Uiteraard zet je je eigen communicatiekanalen in voor je employer branding campagne. Denk daarbij verder dan je traditionele kanalen. Ook een wachtruimte bijvoorbeeld is een goede plek om aan employer brand awareness te doen.
  2. Vind de juiste boodschap voor elke doelgroep: Werken bij jullie organisatie heeft waarschijnlijk tal van voordelen. Denk na welk voordeel jouw doelgroep overstag doet gaan. Dat voordeel kan verschillen per functieprofiel. Zo kan een arbeider bijvoorbeeld meer belang hechten aan een goed loon, en een andere functie aan een goede balans werk-privé.
  3. Maak solliciteren eenvoudig: Je potentiële nieuwe medewerker heeft alle stappen doorlopen en is klaar om te solliciteren. Maar dan moet hij een profiel aanmaken en haakt hij af in de allerlaatste stap. Zorg ervoor dat solliciteren heel gemakkelijk gaat. Het is bewezen dat een profiel aanmaken drempelverhogend werkt.
  4. Doe aan smart production: Ben je van plan een video met een getuigenis op te nemen? Denk dan ook na over welke andere interessante content je uit die ene getuigenis kan halen: een blogpost, leuke quotes of mooie foto’s. Zo kan je één getuigenis op meerdere manieren en momenten inzetten.

Enkele voorbeelden uit de praktijk

Wil je de theorie in de praktijk zien? Ga dan eens een kijkje nemen bij volgende Employer Branding cases: