5 quotes die we onthouden van Helden van Kortom
Met 300 communicatiehelden kwamen we vorige week samen in het provinciehuis Vlaams-Brabant. Naast fijne ontmoetingen, stralend weer en boeiende sessies, blijven vooral deze opvallende uitspraken ons bij.
“Benoem wat je wil, niet wat je niet wil.”
We zeggen te vaak wat iemand niet mag doen of waar we tegen zijn en dat roept weerstand op. Dat vertelde Jeanine Mies in haar sessie over magneetwoorden.
Als je ergens tegen bent, dan ben je ook voor iets. Draai jouw boodschap eens om. Zet in de kijker wat je wil bereiken. Dat is niet alleen positiever, maar zorgt er ook voor dat de instructie duidelijker is. Spreek dus niet over een ‘handboek huiselijk geweld’, maar een ‘handboek veilige thuis’. Of wil je intern je collega’s sensibiliseren om de vaat te vullen? Zeg dan niet ‘laat geen vaat staan’, maar ‘fijn dat jij je koffietas in de vaatwas zet’.
“Het woord ‘waarom’ roept weerstand op. Stel de ‘zodat,’-vraag, dan krijg je redeneringen.”
Staat een collega in jouw bureau met de vraag om een video te maken? Dan hebben we geleerd om te vragen ‘waarom’ ze dat willen. Voor je collega voelt het aan alsof die verantwoording moet afleggen. Resultaat, je krijgt antwoorden zoals ‘omdat het nodig is’, ‘omdat we willen communiceren’ of erger: ‘omdat ik het wil’.
Cathelijne Janssens roept op om vanaf nu de ‘, zodat’-vraag te stellen. De volgende keer dat die collega in jouw bureau staat, stel de vraag: “Je wil een video maken, zodat …?”. Het antwoord zal tot redeneringen leiden. Zo leer je welk effect je collega wil bereiken en kom je tot de kern van de zaak. Het is een startpunt om als communicatiedienst in gesprek te gaan.
“Je bent niet in het Wilde Westen, je moet dus niet op alles schieten.”
Nele Moortgat en Claudia Haenen riepen het van de daken: communicatie heeft baat bij een strategische aanpak.
Wil je afstappen van de ad hoc werking? Start dan bij het begin en neem je huidige communicatie onder de loep. Bekijk wat je nu communiceert en hoe je dat in de toekomst strategischer zal aanpakken. Denk daarbij aan: wat ga je onderzoeken, met wie ga je dat doen, hoe ga je je communicatie onder de loep nemen, wanneer wil je dat afronden en vooral: waarom wil je je communicatie onder de loep nemen.
“Wat is de impact van je interne communicatie? Dat kan je enkel zeker weten als je je communicatiedoelstellingen SMART formuleert.”
We meten regelmatig wel wat de impact is van onze externe communicatie, maar ook interne communicatie in kaart brengen, loont volgens Martine Van Driessche. Door communicatie-inspanningen af te zetten tegenover de actie en reactie op communicatie krijg je heel wat inzichten. Het helpt om jouw interne communicatie te verbeteren, om slimme keuzes te maken en jouw strategie te verantwoorden. Bovendien toont het ook dat je naar de medewerkers luistert.
Maar voor je start met meten, moeten jouw doelstellingen en acties duidelijk zijn. Formuleer daarom je doelstellingen SMART: maak ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Alleen zo kan je nagaan of je effectief bereikt wat je wil bereiken en kan je beter bijsturen in de toekomst.
“De kern van een communicatiejob in overheid en non-profit is gaan voor een sterkere democratie en een warme samenleving.”
Afsluiten doen we met de quote van onze collega Eric Goubin. In moeilijke tijden kan communicatie een verschil maken. Focus niet op problemen of polarisatie. Breng hoopgevende verhalen van samenwerking, verbetering en solidariteit. Maak werk van inclusieve communicatie. Leg nadruk op dialoog met de burger en stimuleer persoonlijk contact. Zo dragen we beetje bij beetje bij aan een warmere samenleving.
Laten we daar samen voor gaan!