Van digitaal tot lokaal: Iedereen mee met de campagne ‘Betaalbare Zorg’ van Solidaris

Van digitaal tot lokaal: Iedereen mee met de campagne ‘Betaalbare Zorg’ van Solidaris

Wil je een brede doelgroep bereiken met je communicatie? Dan kan je maar beter sterke keuzes maken. Dat deed ook Solidaris met de campagne ‘Betaalbare zorg’. Het ziekenfonds koos voor tips waarmee de patiënt zelf de zorg betaalbaar(der) kan maken. Joeri Bouwens, Silke Hoefkens en Stephanie Parmentier van Solidaris vertellen in dit interview hoe ze deze campagne hebben aangepakt.

Betaalbare zorg is een kernthema binnen de werking van Solidaris. De boodschap van de campagne kwam dus niet uit de lucht gevallen. Het is een onderwerp waar het communicatieteam altijd aandacht aan besteedt. Deze campagne brengt 6 kerntips samen. Denk bijvoorbeeld aan de tip om een geconventioneerde arts te consulteren, zodat je een (groter) deel terugbetaald krijgt. Silke: “De verschillende tips kan je uiteraard ook vinden op onze website. Maar in deze campagne brengen we ze samen. Door ze te bundelen creëer je meer impact en triggeren we mensen meer om er mee aan de slag te gaan. Want pas als je de tips samenbrengt, is de financiële impact duidelijk.”

Communicatie om te empoweren

Joeri: “Binnen een context van inflatie, zoals stijgende energiekosten en voeding die duurder wordt, wilden we het thema ‘betaalbare zorg’ extra in de kijker zetten. Er zijn veel maatregelen die bestaan om de kosten van je zorg te verlagen, maar we kozen specifiek voor de maatregelen waar de mensen zelf mee aan de slag kunnen gaan. Bijvoorbeeld de tip om bij de apotheek te vragen of er andere medicatie is die goedkoper is.”

“In onze campagne reiken we ook tools aan die onze leden kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een databank waarin je kunt nagaan welke artsen uit je regio geconventioneerd zijn.”

Stephanie: “We hebben voor deze campagne ook gekeken naar de zorgverleners die het dichtst bij onze leden staan, bijvoorbeeld een huisarts of een tandarts.”

Joeri: “Met onze tips willen mensen empoweren, zodat ze over de kostprijs durven te praten met artsen en zorgverleners. Daar bestaat vaak schroom over.”

 

Herkenbare content voor de doelgroep

De tips van de campagne ‘Betaalbare zorg’ werden ook verwerkt in een test die leden zowel online als op papier konden invullen. Stephanie: “Een vraag is bijvoorbeeld ‘Weet jij of je dokter geconventioneerd is en dus de officieel afgesproken prijzen aanrekent?’ met enkele mogelijke antwoorden. De persoon die de test aflegt wordt op die manier aangespoord om over de eigen situatie na te denken en te reflecteren. De situaties die worden geschetst en de mogelijke antwoorden zijn uit het leven gegrepen.”

 Betaalbare zorg campagne Solidaris

Joeri: “Uit de online test kunnen we vaststellen hoeveel procent de juiste antwoorden aanduidt. Dat is interessant voor komende campagnes en communicatie-acties.”

 

“Het is in al onze communicatie het doel om zo helder en laagdrempelig mogelijk onze boodschap over te brengen.”

Stephanie Parmentier

Een extra effort voor de meest kwetsbaren

De campagne gaat verder dan enkel communicatie. Joeri: “Deze campagne trekken we ook door in onze dienstverlening. We hebben bijvoorbeeld infosessies gegeven aan onze eerstelijnsmedewerkers, zodat zij ook mee de tips voor betaalbare zorg kunnen delen.”

“We organiseerden lokaal ook fysieke infosessies voor leden. Want niet iedereen is even digitaal vaardig. We kunnen dus niet verwachten dat onze boodschap online iedereen bereikt. We werkten hiervoor samen met vzw’s om specifieke doelgroepen te kunnen bereiken, bijvoorbeeld mensen met een handicap.”

Silke: “In Antwerpen hebben we bijvoorbeeld in samenwerking met SAAMO infosessies gegeven met een tolk, zodat ook anderstaligen de info konden krijgen. Dat is een bewuste keuze om laagdrempelig te zijn. Een sterke communicatiemix was voor ons erg belangrijk.”

Stephanie: “Het is in al onze communicatie het doel om zo helder en laagdrempelig mogelijk onze boodschap over te brengen.”

Joeri: “Onze baseline is dan ook niet voor niets ‘Iedereen mee’. Het is dan heel fijn om te zien dat de pagina om een geconventioneerde huisarts te vinden vaker werd bezocht dan voor de campagne. De boodschap die we in deze campagne naar buiten brachten gaan we blijven herhalen. Het is geen one shot.”

 

Benieuwd naar de campagne? Surf naar www.betaalbarezorg.be  

Wil je meer inspiratie opdoen om sterke campagnes op te zetten? Duik in ons dossier op Kortompedia.

Labels:

Gerelateerde berichten

  1. 23 juli 2024Het ideale leesvoer voor je vakantie
  2. 24 juni 2024Doe mee aan onze enquête over communicatie in de social profit
  3. 10 juni 2024Saai of geniaal? De website van Gemeente Mol is een rijstwafel
  4. 16 mei 2024Dit doen jouw communicatiecollega’s met AI: 5 voorbeelden

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png
Bedrijfsleden