naar top

najaarscongres #Kortom

donderdag 18 november 2021

10:00 - 11:00

01. Het communicatie DNA. Tip & tricks voor de communicators van vandaag en morgen

In België zijn er meer communicatieprofessionals dan bakkers, slagers of kappers. En ook de interesse in het communicatievak groeit.

Wat is de meerwaarde van een communicatieprofessional? Wat maakt de job zo complex? Korneel Warlop geeft – met meer dan tien jaar ervaring als communicatiedirecteur bij internationale bedrijven - tips en tricks voor de communicator van vandaag en morgen, ook in overheids- en socialprofitorganisaties.

Sessie volgen

02. Straffe content met meer effect

“We moeten daar een campagne rond opzetten!”, hoeveel keer horen we beleidsmakers en bestuurders dat niet opperen? Met een campagne wordt een thema even onder de aandacht gebracht en dan … niets meer.

Koen Denolf toont hoe je met content marketing op een duurzame manier thema’s kunt aankaarten, met een groter en langduriger effect. Welk profijt kunnen organisatie halen met content en hoe pakken ze dat precies aan? Koen geeft je veel voorbeelden en praktische tips om meteen aan de slag te gaan.

Sessie volgen

03. De taal van het klimaat. Kan communicatie de wereld redden?

In België is bijna 90% van de bevolking ervan overtuigd dat menselijke activiteit de belangrijkste oorzaak is van klimaatverandering. Bijna 70% maakt zich zorgen over onze toekomst. En toch blijft effectieve gedragsverandering uit. We weten wat we moeten doen, maar we doen niets. Hoe kunnen we daar verandering in brengen? 

Koen Thewissen gebruikt de laatste wetenschappelijke inzichten rond framing, nudging en behavioral psychology om ons brein te ‘hacken’. Het resultaat: een communicatiestrategie die effectief gedrag verandert. Of hoe communicatie de wereld kan redden. 

Sessie volgen

04. TikTok - Volwassenen ook toegelaten

TikTok is razend populair. Maandelijks posten er meer dan 2 miljard (vooral) kinderen en jongeren muziek- en playbackvideo’s van 15 seconden. Maar ook steeds meer volwassenen vinden de weg naar de app. Je kan er gemakkelijk korte video’s mee maken en ontdekken. Je vindt er ook heel wat content op maat van volwassenen.

Waarom moet jij TikTok volgen? Wat kan jouw organisatie doen met deze app? Freek Stevens laat je de wondere TikTok-wereld ontdekken. Hij toont waarom TikTok binnenkort op de smartphone is te vinden van jong én oud.

Sessie volgen
11:30 - 12:30

05. Alles is onder controle. Bereid je voor op de volgende crisis

In het voorbije jaar had je misschien niet die indruk maar alles is onder controle! Bert Brugghemans is commandant van de Brandweer Zone Antwerpen en rots in de branding wanneer alles misloopt. Samen met Stijn Pieters en Hugo Marynissen bundelde hij verhalen over hoe organisaties zich wapenen om een crisis te overleven en er ook nog beter uit te komen.

Welke keuzes moet je als organisatie maken om voorbereid te zijn op de volgende crisis? Op basis van eigen ervaringen, wetenschappelijke inzichten en interviews gaat hij in op modellen, leiderschapsstijlen en slimme strategieën om succesvol om te gaan met disruptie.

Sessie volgen

06. Later word ik strateeg

Mensen verwachten duidelijke communicatie, aangepast aan hun leefwereld via online- én offlinekanalen. Daarom is er meer dan ooit nood aan strategische communicatie. Hoe verpak je jouw informatie in een duidelijke boodschap en krijg je die tot bij jouw doelpubliek? Dat is niet altijd even vanzelfsprekend.

Philippe De Vries en Maarten Debecker mixen theorie, praktijk en hun eigen ervaringen. Ze tonen je de beste recepten voor succesvolle strategische communicatie.

Sessie volgen

07. Digitale inclusie

Niet alle jongeren zijn digitale wizzkids. Maar ook niet alle kansarmen of senioren zijn digitale analfabeten. Uit onderzoek blijkt dat vooral de leefomgeving bepalend is voor de digitale geletterdheid, meer nog dan het onderwijs. Bovendien is de druk om digitaal bij te blijven ook groot voor mensen met veel digitale vaardigheden.

Hoe kan jouw organisatie digitale inclusie stimuleren? Ilse Mariën ontkracht de mythes van digitale ongelijkheid en onderscheidt 8 profielen van digitale ongeletterdheid. Ze geeft je aanbevelingen en tips voor een e-inclusiebeleid.

Sessie volgen

08. Bereik en appreciatie van lokale communicatie

Bereiken de vele lokale communicatiekanalen wel hun doel? Hoe tevreden zijn de inwoners over deze communicatie? In meer dan 25 gemeenten leverde de lokale communicatiemonitor cijfers op over het publieksbereik en -waardering van gemeentelijke communicatie.

Welke informatiebehoeften hebben inwoners? Welke kanalen leveren het grootste bereik op? Hoe worden deze geapprecieerd? Eric Goubin bundelt de resultaten van meer dan 5 jaar onderzoek in een inspirerend overzicht en beantwoordt hierover al jouw vragen.

Sessie volgen
13:30 - 14:30

09. Schrijf ze onder tafel. Zo schrijf je 60 werve(le)nde woorden in 60 minuten

Schrijven, een koud kunstje. Of toch niet? We lezen meer, maar ook oppervlakkiger en een tekst is zo weg geklikt. Hoe zorg je er dan voor dat jouw boodschap wel de aandacht van de lezer trekt?

Uit zijn boek ‘Schrijf ze onder tafel selecteert Bavo Van Landeghem 10 tips als geheime ingrediënten voor het schrijven van een wervelende tekst. Een boodschap die de lezer wél onthoudt en aanzet tot dialoog. 

Sessie volgen

10. Merken zien en trends lezen

Je hebt een logo en een huisstijl, maar heb jij ook een merk? En waarom is dat nodig? Een merk creëren is niet vanzelfsprekend en doe je vooral op langere termijn. Een merk levend houden vraagt om duidelijke keuzes.

Tom Van den Bergh zet je aan het ‘merkdenken’. Hij vertelt hoe merken ons leven gemakkelijker en mooier kunnen maken. Hoe ze de ene laten twijfelen en de ander tot actie aanzetten. Hij inspireert je met vele voorbeelden en vertelt in welke richting merken evolueren.

Sessie volgen

11. Fans zijn fantastisch

Fans zijn topinfluencers in hun omgeving. Ook jouw organisatie heeft fans, die worden alleen te weinig geactiveerd. Let wel: fans zijn geen doelgroep, ze zijn een deel van jouw organisatie. Daarom begin je altijd bij de eigen medewerkers. Je informeert ze maar je werkt er vooral mee samen.

Geef fans het gevoel dat zij speciaal zijn. Laat ze ervaren dat de organisatie hen koestert. De fans geven er heel veel energie voor terug. Fanstrategie gaat om persoonlijke aandacht, gedeelde herinneringen en samen plezier maken. Wil Michels geeft je nieuwe modellen en verrassende inzichten.

Sessie volgen

12. Een nieuw provinciehuis in Antwerpen - Rondleiding

Voor dit najaarscongreszijn we te gast in het gloednieuwe provinciehuis in Antwerpen. Het gebouw is niet enkel het neusje van de zalm op vlak van energie, comfort en toegankelijkheid. Het inspirerende gebouw is ook een visitekaartje voor een efficiënte en digitale organisatie.

Ga mee op ontdekking achter de schermen van het nieuwe provinciehuis. Van Hilde Verhelst hoor je meer over flexwerken, het delen van werkplekken, de mooie tuin én meer ruimte voor fietsers en carpoolers.

Sessie volgen
15:00 - 16:00

13. Is artificiële intelligentie de toekomst?

Virtuele assistenten, domotica, webwinkels, Spotify of Netflix: artificiële intelligentie valt niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch rijzen er ook veel vragen over AI, soms over actuele toepassingen maar ook meer fundamentele vragen. 

Expert Luc De Raedt legt uit wat artificiële intelligentie nu precies is, hoe het werkt en welke toepassingen we al dan niet mogen verwachten.

Sessie volgen

14. Pictogrammen: beelden met een boodschap

Corona-communicatie gaf een boost aan nieuwe pictogrammen. Maar begrijpt iedereen die beelden wel? Zorgen pictogrammen ervoor dat de boodschap wordt gevolgd? Charlotte Van Hooijdonk deed onderzoek naar de begrijpelijkheid van courante pictogrammen die besturen gebruiken in communicatie met burgers.

Ze vertelt hoe die iconen visueel in elkaar zitten, welke boodschappen ze overbrengen, en in welke mate ze goed begrepen worden. Zo leer jij welke pictogrammen je best wel en niet gebruikt.

Sessie volgen

15. Leesbare bewonersbrieven

Fijn als een bewonersbrief je op de hoogte houdt van de werken in je straat of een evenement in de buurt. Maar wat je als je er eigenlijk niks van begrijpt? Hoe vertaal je technische informatie in een leesbare brief?

Schrijf je vaak bewonersbrieven? Wil je je boodschap nog duidelijker overbrengen? Farida Barki en Katrien Janssens stellen je in première het nieuwe boek over leesbare bewonersbrieven voor. Ze vertellen je meer over het structureren en schrijven van een goede bewonersbrief en reiken je enkele inspirerende sjablonen aan.

Sessie volgen

16. Hoe vissen verdrinken. Het kantoor als aquarium voor geluk, gezondheid én groei.

Jo Peters is een ex-multitask verslaafde en kent er de rampzalige gevolgen van. Als zaakvoerder weet hij als geen ander welke impact een werkomgeving heeft op werknemers. Hij vergelijkt het kantoor met een aquarium vol vissen: elke vis heeft andere noden en wensen om in leven te blijven.

In deze tijden van hybride werken is het nog belangrijker om van het kantoor een perfect aquarium te maken. Hoe zorg je voor een plek – thuis of op het werk - waar geluk, gezondheid én groei centraal staan? In deze interactieve en authentieke talk geeft Jo Peters tips en doet je nadenken over de inrichting van de omgeving waarin je werkt.

Sessie volgen

Mijn programma

Hieronder vind je een overzicht van jouw programma. Overloop jouw keuze nog even aandachtig.
bezig met laden...