naar top

Dag van de Digitale Communicatie 2019

maandag 16 september 2019

10:00 - 11:00

01 De toekomst begint vandaag

Technologie verandert de wereld in een razendsnel tempo, dat is de enige constante van dit digitale tijdperk. Het is de missie van Sander Duivestein om de impact van technologie op mens en maatschappij te duiden. Leer hoe jouw organisatie nog beter omgaat met dit Digitaal Darwinisme.

Internet of things, big data of sociale media. Sander schreef er boeken over en pikt er de belangrijkste ontwikkelingen uit waar jij en jouw organisatie best rekening mee houden. Zet je op het puntje van jouw stoel en krijg spelenderwijs een duidelijke visie op de digitale toekomst.

Sessie volgen

02. Webteksten die voor jou werken

Een goede webtekst grijpt je bezoekers vast en beantwoordt hun vragen. Zo’n tekst schrijven is aartsmoeilijk. En toch verwacht iedereen dat je op 1-2-3 heldere en overtuigende webteksten uit je mouw schudt. Maar hoe doe je dat? Waar moet je precies op letten om van je webteksten een succes te maken?

Els Aerts (AGConsult) zet je op de goede weg. Ze geeft je een reeks bullshit-vrije en meteen bruikbare tips uit het boek ‘Webteksten die werken’ en illustreert met voorbeelden uit de praktijk.

Sessie volgen
11:15 - 12:15

03. De stad is een boek. Over slimme steden

De slimme stad kreeg in de voorbije jaren verschillende betekenissen. Het gaat om de inzet van technologie om de stad veiliger, leefbaarder en succesvoller te maken. Maar een stad is ook een wereld van interacties, lawaai en beton dat elke dag opnieuw transformeert. Hoe zorgen we ervoor dat zo’n ‘smart city’ de ziel van de stad versterkt en niet kapotmaakt?

Pieter Ballon (VUB) heeft een passie voor steden, literatuur en technologie. Hij gaat op zoek naar het wezen van de stad en stelt een aantal ontwerpprincipes op voor slimme steden. Zijn eerdere boeken over ‘smart cities’ werkt hij verder uit en plaatst ze in een nieuwe context.

Sessie volgen

04. VR/AR : voorbij de hype

Virtual reality en augmented reality breken in de volgende jaren helemaal door. Klopt dit eigenlijk wel? Wat is VR of AR precies ? En wanneer zorgt deze technologie voor een meerwaarde of is het enkel een gimmick?

Sander De Roeck (Soulmade) verzamelde VR/AR-communicatiecampagnes van overheden en socialprofitorganisaties uit binnen- en buitenland. Met deze voorbeelden in de hand onderscheidt hij plus- en minpunten en schetst de verdere ontwikkeling en mogelijkheden van VR/AR in de toekomst.

Sessie volgen

05. Creatieve concepten voor sociale media

Elke week opnieuw scoren op Facebook of Instagram, het is niet altijd gemakkelijk. Vaak kom je niet veel verder dan het delen van een sfeerfoto of een link naar je website.

Kristof D’hanens (I Like Media) prikkelt je met goede voorbeelden om jouw posts voor sociale media creatiever aan te pakken. De uitvoering zelf is iets voor thuis, maar tijdens deze sessie kan je wel al nadenken over mogelijke concepten.

Sessie volgen

06. MIA, de digitale werkplek in Gent

Sinds vorig jaar is MIA de nieuwe digitale werkplek van stad Gent. Dit intern platform is een handige tool om informatie te vinden, collega’s op te zoeken, kennis te delen en samen te werken in groepen rond projecten, team en interesses. Medewerkers raadplegen MIA overal : met de computer op het werk, via een tablet thuis of met de smartphone onderweg.

Zo’n nieuw platform introduceren vraagt om een doordachte aanpak en interne communicatie. Saartje Van Wambeke (stad Gent) toont hoe MIA werkt en hoe het platform bijdraagt tot ‘het nieuwe werken’ in de stad Gent.

Sessie volgen

07. Samenwerkingstools in Office 365

We werken steeds meer in verschillende teams samen, op verspreide locaties en met uiteenlopende partners. Zo groeit de behoefte aan interne communicatie terwijl we steeds minder willen e-mailen. Hoe verzoen je deze tegenstelling met een efficiënt informatiebeheer?

Er is nood aan een digitaal platform dat kennisdeling, samenwerking en interne betrokkenheid stimuleert, geen statisch intranet dat van bovenaf wordt opgelegd. Evert D’Hondt overloopt de mogelijkheden in Office 365 en distilleert de belangrijkste tips om intern beter digitaal samen te werken.

Sessie volgen
13:45 - 14:45

08. Estonia, the most digital society in the world

Met zijn 1,3 miljoen ‘digitale burgers’ geldt Estland als hét voorbeeld van een digitale samenleving. Internet is er een grondrecht en de eID is dé toegangspoort tot alle online overheidsdiensten: voor de belastingaangifte, als rijbewijs, om te stemmen maar ook voor elektronisch bankieren of om een reis te boeken.

Gezond verstand en het belang van de burgers vormen de leidraad op weg naar een zero-bureaucratie. Anna Piperal werkte als directeur van e-Estland. Haar verhaal toont een wederzijds vertrouwen tussen burgers en overheid een arsenaal aan digitale mogelijkheden opent.

Deze presentatie wordt gegeven in het Engels.

Sessie volgen

09. Jouw animatievideo, mogelijkheden en middelen

Zelf een animatievideo maken is niet langer een onbegonnen zaak. Met de juiste tool hoef je geen techneut meer te zijn om geanimeerde filmpjes in elkaar te boksen. Je kan zelf een verhaal creëren, animeren en vertalen in werkprocessen. 

Wolfram Carlier (I Like Media) vertelt hoe je eraan begint en toont je de mogelijkheden van het programma Moovly. Je denkt na over de meerwaarde van animatievideo in jouw communicatie en je leert de mogelijkheden kennen om hiermee thuis zelf aan de slag te gaan.

Sessie volgen

10. Digitaal Kortrijk

Digitaal communiceren doe je stap voor stap, elke dag opnieuw. Zo werkt de stad Kortrijk aan een gebruiksvriendelijke website, met een prominente rol voor de zoekfunctie, aantrekkelijke digitale nieuwsbrieven en een prikkelende informatiestroom via sociale media.

Griet Goossens (stad Kortrijk) vertelt hoe deze digitale media op elkaar inhaken maar ook over de interne afspraken die  over sociale media worden gemaakt. Je hoort een praktijkverhaal van een stad die met vallen en opstaan timmert aan meer en betere digitale communicatie met en voor iedereen.

Sessie volgen

11. Chatbots Odette en The Crystal Ship leiden je door Oostende

Wie Oostende bezoekt krijgt van de toeristische chatbot ‘Odette’ een heleboel tips op maat. De populaire chatbot ‘The Crystal Ship’ was de persoonlijke gids voor wie street art in de kuststad wou bewonderen.

Pieter Hens (Toerisme Oostende) vertelt hoe beide chatbots de meest uiteenlopende vragen beantwoorden via Facebook Messenger. Hij toont ook hoe het menselijke aspect van de chatbot werd versterkt met een bijhorende persoonlijkheid.

Sessie volgen

12. Technologietrends op maat van socialprofit

Wie wil innoveren heeft technologie nodig. Ook voor een socialprofitorganisatie met weinig middelen zijn er mogelijkheden om op een eenvoudige manier doelgroepen te verfijnen, de impact van communicatie te meten of cloud-oplossingen in te zetten.

Hugo Callens (Socius) overloopt de 5 belangrijkste technologietrends en bespreekt per trend de mogelijkheden. Hoe gaat jouw organisatie om met nieuwe technologie? Hoe haal je er meer uit voor jouw werking? Er is plaats voor maximum 20 personen.

Sessie volgen
15:00 - 16:00

13. Contentstrategie in 10 tien tips

Je post berichten via sociale media, je schrijft blogs of je verspreidt nieuwsbrieven. Hoe draagt dit bij tot de uitvoering van jouw communicatiedoelstellingen? Hoe weet je dat die doelstellingen ook worden gerealiseerd?

Er valt veel te vertellen over contentstrategie. Uit haar jarenlange ervaring puurt Kel Wouters (So Buzzy) de interessantste en meest inspirerende tips. Ze vertelt hoe je inspeelt op de vragen van jouw doelgroep, hoe je onderscheidend bent en resultaten haalt via online media.

Sessie volgen

14. Immersieve video. VR belevingen maken het verschil

De weg is nog lang maar de ontwikkeling van immersieve video - 360° video met een nadruk op beleving – is niet meer tegen te houden. Steeds meer en steeds nieuwe technieken zullen van je video en belevingskanaal maken. Wat moet je weten over het verschil tussen 360°video, AR/VR en mixed reality? Waar komt het vandaan? Hoe vertel je een immersief verhaal?

Een eenvoudige 360°-video maak je nu al met een goedkope 360°-camera. Tom Rumes legt de nadruk op straffe immersieve verhalen, dit biedt kan om jouw online (tekst)verhaal of jouw sociale media naar een hoger niveau te tillen.

Sessie volgen

15. Intranet via Sharepoint

Sharepoint bevat de bouwstenen om zelf een intranet op te bouwen. Je vindt er modules om documenten te bewaren en te delen, om nieuwsberichten te publiceren of een gezamenlijke agenda bij te houden. Je kan via dit platform ook verlofaanvragen beheren, vergaderruimtes of materiaal reserveren of kostennota’s verzamelen.

Het is niet eenvoudig om een beeld te krijgen van alle functionaliteiten van dit platform. Johan Van der Waal (V-ICT-OR) geeft een overzicht van de meest interessante mogelijkheden met een meerwaarde voor het intranet van jouw organisatie.

Sessie volgen

16. Estonia - Q & A

Estland is hét voorbeeld van een digitale samenleving. Tijdens haar presentatie vertelt Anna Piperal hoe gezond verstand en het belang van de burgers de leidraad vormen om van Estland een zero-bureaucratie te maken.

In aansluiting bij deze presentatie organiseren wij een gesprek met Anna Piperal. Stel haar jouw vragen en bespreek met de collega’s hoe wij van Vlaanderen en België een meer digitale samenleving kunnen maken. Er is plaats voor maximum 20 deelnemers. Dit gesprek verloopt in het Engels.

Sessie volgen

17. Een beter bestek voor jouw website

Wil je een nieuwe website? Stel jouw wensen scherp en vertaal die naar een bestek. Een bestek schrijven is een vak apart: er is zowel juridische inbreng, technische knowhow als inzicht in het zoekgedrag van de gebruiker. Bovendien wil je ook de juiste kandidaat-leveranciers kiezen. 

In deze gesprekstafel toetst Marc van Daele (gemeente Zwijndrecht) jouw verwachtingen voor een nieuwe website af aan de ervaringen van enkele website-leveranciers. We bespreken de do’ s en don’ts van een bestek vanuit de verwachtingen van beide partijen. Verwacht geen klant-en-klaar eindproduct maar je krijgt wel inspiratie om een beter bestek te maken voor je nieuwe website. Er is plaats voor maximum 20 deelnemers.

Sessie volgen

Mijn programma

Hieronder vind je een overzicht van jouw programma. Overloop jouw keuze nog even aandachtig.
bezig met laden...