naar top

Vijfdaagse basisopleiding overheidscommunicatie

Dag 1 donderdag 14 februari 2019

09:30 - 16:30

Basisopleiding communicatiebeleid

Wat is een communicatiebeleid? Eric Goubin schetst een denkkader voor beleidsmensen en communicatiemedewerkers. Hij overloopt de instrumenten van een communicatiebeleid en wijst op het belang van een communicatie-audit, strategie- en missiebepaling en het ontwikkelen van een communicatiebeleidsplan.

We bespreken de organisatie van een communicatiedienst in een overheid en de kerntaken van elke communicatieambtenaar. De hele sessie wordt gelardeerd met huis-, tuin- en keukentips uit de communicatiepraktijk. 

Hasselt
Gekozen sessie

Dag 2 donderdag 21 februari 2019

09:30 - 16:30

Basisopleiding online communicatie

Online communicatie en dienstverlening zijn niet meer weg te denken. Steeds meer mensen willen wanneer het hen uitkomt online iets kunnen regelen, geïnformeerd worden of hun mening kunnen geven. Dat maakt het communicatielandschap extra uitdagend. Hoe speel je in op de behoeftes van vandaag en morgen? Sofie Verhalle helpt je om de digitale communicatie van jouw organisatie vorm te geven.

Hasselt
Gekozen sessie

Dag 3 donderdag 28 februari 2019

09:30 - 16:30

Basisopleiding communicatieplanning

Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor elke communicatieambtenaar. Want om niet meegesleept te worden door de waan van de dag, heb je een doordachte strategie nodig. We bouwen verder op wat we hebben gezien tijdens dag 1 over communicatiebeleid.  

Eric Goubin vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe ga je van een goed idee naar een uitvoerbaar plan? Hoe peil je naar behoeften van burgers en maak je werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet je in? Hoe meet je de resultaten van doelstellingen en acties? Dit zijn vragen die aan bod komen.

Na de middag komen 1 of 2 cases aan bod. Een collega uit de sector vertelt hoe hij/zij aan een communicatieplan werkte, met vallen en opstaan. We luisteren naar jouw ervaringen.

Hasselt
Gekozen sessie

Dag 4 dinsdag 12 maart 2019

09:30 - 16:30

Basisopleiding Campagnes en gedragsverandering

Acties via Twitter en Facebook halen weinig uit: jongeren vinden hun weg naar de culturele activiteiten maar niet. Of je organisatie promoot steevast het gebruik van de fiets bij de medewerkers, maar het autogebruik neemt niet af. Herkenbaar?

Heel wat overheden voeren acties en campagnes, gericht op een ander gedrag. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen? Door beter te informeren? 

Fran Bambust toont hoe je dit probleem met een set hefbomen en een uitgekiende strategie kan aanpakken. Dankzij een doordacht beleid gebaseerd op nudging en keuzeoptimalisatie en gerichte communicatie op maat kan je de doelgroep op subtiele wijze de goede richting uitduwen zodat de kans op blijvende gedragsverandering gevoelig verhoogt.

Brussel
Sessie volgen

Dag 5 dinsdag 19 maart 2019

09:30 - 16:30

Basisopleiding visueel scoren op papier en scherm

We besteden veel aandacht aan duidelijke teksten die ons publiek vastgrijpen. Maar alle mooie woorden ten spijt: lezers beginnen niet aan je tekst als sterke visuals en lay-out hun aandacht niet prikkelen. Tekst wordt bekeken, beelden worden gelezen.

Hoe verdien ik de aandacht van de lezer? Hoe verpak ik mijn verhaal beter? Hoe maak je teksten beter leesbaar? Hoe worden pagina’s overzichtelijk en toegankelijk? Gebruik je foto’s op een goede manier?

Visueel scoren heeft alles te maken met een goede leesbaarheid, en dat kan je leren. Tijdens deze vormingssessie leert Marc Mombaerts je de mogelijkheden voor een betere typografie, opmaak en gebruik van beeldmateriaal. 

Brussel
Volzet

Dag 6 dinsdag 26 november 2019

09:30 - 16:30

Basisopleiding interne communicatie

Interne communicatie is een vak apart. Het vraagt gerichte knowhow, middelen en personeel. Toch krijgt interne communicatie niet altijd de aandacht die het verdient. Hoe start je met een intern communicatiebeleid? Martine Van Driessche overloopt de belangrijkste stappen en wijst op het belang van doelstellingen, informatiestromen, de interne communicatiemix en de rol van de communicatieverantwoordelijke.

Brussel
Sessie volgen

Dag 7 dinsdag 03 december 2019

09:30 - 16:30

Basisopleiding mediabeleid

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?

 

Brussel
Sessie volgen

Mijn programma

Hieronder vind je een overzicht van jouw programma. Overloop jouw keuze nog even aandachtig.
bezig met laden...