Kortom inspireert wie communiceert Bekijk deze mail online Facebook twitter linkedin
top nieuwsbrief

Mee met het communicatievak - 02-09-2020    

Een nieuw Kortom-team aan de slag


Dinsdag 1 september was een spannende dag voor kinderen én ouders. De eerste dag van het nieuwe schooljaar was ook de start van 3 (!) nieuwe collega’s bij Kortom.

Vanaf nu kan je niet enkel terecht bij coördinator Joost en wetenschappelijk medewerker Eric, maar ook bij Debra, Ymke en Sarah. Geef hen een warm welkom via debra@kortom.be, ymke@kortom.be en sarah@kortom.be.

Je ontmoet de 3 nieuwe collega’s ongetwijfeld ook - live of online - tijdens één van onze opleidingen.


Lees hier meer over de drie nieuwe Kortom-collega's


collega's

Regiojournalistiek & sociale media: zegen én vloek


Regiojournalistiek is belangrijk. Beleidsmakers en journalisten kijken wel met een kritische blik naar lokaal nieuws. Klikcijfers winnen aan belang en er is steeds minder tijd voor check en dubbelcheck. Sociale media verhogen bovendien de druk op de regiojournalisten.

Wat vinden lokale beleidsmakers en regiojournalisten nu echt van elkaar? Het onderzoek over regiojournalistiek van de Erasmushogeschool Brussel, in samenwerking met VVSG, brengt de pijn- en pluspunten in kaart.  


Lees meer over het onderzoek ‘Regiojournalistiek & sociale media’


regio

Ga aan de slag met infographics


Beelden worden meer bekeken én gedeeld dan teksten. Met beelden informeer je jouw doelgroepen beter en directer. Visual storyteller Mara Callaert neemt je tijdens de opleiding ‘Aan de slag met Infographics’ op 25 september mee langs de bouwstenen van een goede infographic.

Je gaat aan de slag, op papier, met een storyboard voor jouw infographic: je selecteert de nodige data en kiest de gepaste beelden. Op het einde bespreek je met welke software en tools je zelf infographics kan maken. 


Ontdek de volledige najaarskalender van Kortom.


infographics

Van crisiscommunicatie naar risicobeheer


Corona-crisiscommunicatie evolueerde in de voorbije weken steeds meer naar communicatie over risicobeheer. Deze communicatie geeft mensen inzicht in de risico’s en laat hen zelf betere keuzes maken.

Herhaalde en heldere risicocommunicatie benadrukt een bewuste en alerte houding van voorzichtigheid en voorzorg. Hoe pak je jouw communicatie in coronatijden best aan?

Het federaal crisiscentrum schreef de interessante brochure ‘Van crisis- naar risicocommunicatie’. In het Nederlandse artikel ‘Communiceer beter over hoe je te gedragen tegen het virus’ lees je ook interessante inzichten.


Lees het artikel 'Communiceer beter over hoe je te gedragen tegen het virus'


risico

Hoe maak je een podcast? Luister mee


Een gesproken verhaal creëert een bijzondere band met jouw doelgroep. Steeds meer organisaties geven daarom podcasts een vaste plaats in hun communicatie. Waarom zou je hierin investeren? Hoe pak je dat aan?


Sara Logghe toont op 10 september de mogelijkheden om een podcast te maken of uit te besteden. Je krijgt praktische tips om zelf aan de slag te gaan met jouw smartphone of laptop en de juiste doelgroep te bereiken.


Ontdek hoe je zelf een podcast maakt


pod

Kortom vzw - Postbus 136 - 8000 Brugge - Tel. 050 31 14 31 - info@kortom.be
Verstuurd naar ##EMAIL## - uitschrijven

LCP Karakters Vlaamse Post