naar top

Overzicht van (communicatie)initiatieven van stad Gent tijdens de coronacrisis

Je leest een selectie van initiatieven die Stad Gent de jongste weken heeft opgezet om de coronamaatregelen zo goed mogelijk te verspreiden, met linken naar diverse communicatiedragers.

Communicatie over maatregelen en initiatieven loopt altijd ook aanvullend via onze social media

Taskforce Relance - korte en lange termijn

Breed relanceplan voor Gent : 25 miljoen coronabuffer en steunmaatregelen

Met 25 miljoen euro steunmaatregelen en opgeschorte belastingen wil het Gentse stadsbestuur de schade van de coronacrisis proberen milderen.
Daarbij wordt gefocust op drie domeinen: steun en opvang, economie en werk en het verenigingsleven.

https://stad.gent/nl/over-gent-en-het-stadsbestuur/nieuws-evenementen/stad-gent-voorziet-25-miljoen-euro-voor-relanceplan-corona

Initiatieven om de lokale middenstand, ondernemers, … te ondersteunen

Gentse online handelsinitiatieven en platformen rond lokaal kopen en afhalen gebundeld op één website: kooplokaal.gent

Steunpunt Ondernemers Gent (OOG) en Puur Gent geven steun en advies aan Gentse ondernemers, handelaars, zelfstandigen

  • Website, callcenter en steunteam
  • Uitgebreid overzicht van alle nuttige informatie voor Gentse ondernemers, handelaars, zelfstandigen.
    Zelfstandigen kunnen er de federale, Vlaamse én Gentse steunmaatregelen terugvinden in een handig overzicht, krijgen tips hoe ze in deze tijden creatief kunnen ondernemen, vinden er veel gestelde vragen, enzovoort.
  • https://stad.gent/nl/ondernemen
  • https://stad.gent/nl/puur-gent

Initiatieven naar kwetsbare groepen, solidariteit en vrijwilligerswerk

Welke sociale initiatieven neemt Gent tijdens de coronacrisis? Dit warme overzicht wijst de weg.

Een uitgebreid overzicht van de vele sociale initiatieven in de stad voor hulpverleners.

Anderstalig / mensen in armoede / computerhulp / juridische hulp / psychologische hup / samenleven / thuis en daklozen / voedselhulp …

Alles uit de kast voor oudere en kwetsbare Gentenaars: lancering vrijwilligersplatform ‘Gent Helpt’

De Stad Gent bundelt sinds donderdag 19 maart 2020 alle hulpvragen en -initiatieven op het platform Gent Helpt en brengt hulpbehoevenden in contact met vrijwilligers.

Door de strenge social distancing-maatregelen moeten oudere Gentenaars het plots zonder hun fysieke netwerk stellen. De Stad Gent stelt alles in het werk om hen bij te staan. Lokale dienstencentra organiseren maaltijden aan huis en senioren krijgen steun via telefoon en in de brievenbus. Er is een brief verstuurd in verschillende talen (rekening houdende met de moedertaal van de ontvanger) naar alle 75-plussers in de Stad Gent, in totaal 18.400 Gentenaars. Normaal vertrekken we vanuit een groepswerking, nu moeten we bezoekers apart ondersteunen en begeleiden

Nieuwe opvanginitiatieven voor daklozen

De Stad Gent schakelt niet alleen 3 hostels in voor de opvang van daklozen, maar brengt ook daklozen onder in een zorghotel en neemt 2 extra inloopcentra in gebruik.

Dit maakt 100 opvangplaatsen voor daklozen, zowel ’s nachts als overdag.

Stad Gent houdt Gentenaars fit: 'Blijven pleuje' drie keer per dag op regionale tv AVS

  • Professionele lesgevers van de Stad Gent zijn vanaf maandag 6 april 2020 drie keer per dag te zien op de Oost-Vlaamse tv-zender AVS. Ze geven beweeglessen voor alle kijkers, met speciale aandacht voor oudere mensen. 'Blijven pleuje' loopt zolang de coronamaatregelen van kracht zijn.
  • De Sportdienst organiseert wekelijks verschillende livestreams met sportoefeningen: https://www.facebook.com/GentSport/

Informerende, sensibiliserende én hartverwarmende stadscommunicatie

  • Brede positieve online en printcampagne: diverse Corona-raamposters en kaartjes met een Gentse twist

Samen staan we sterk. Een brede online- en printcampagne om de Gentenaars op een positieve manier aan te moedigen de coronamaatregelen goed na te leven en om elkaar bij te staan in deze bijzonder moeilijke tijden. Download een hartverwarmende leuze om aan je raam te hangen. Ze worden ook in posterformaat verdeeld bij zo'n 500 supermarkten, apothekers en bakkers.

Alle versies vind je hier:

https://stad.gent/nl/over-gent-en-het-stadsbestuur/samentegencorona-gent-download-de-posters

  • “Wandel door, corona neemt ook geen pauze”: nieuwe borden en tags in Gents straatbeeld

Borden en tags motiveren Gentenaars om afstand te houden

Op drukbezochte locaties staan borden en doorheen de stad komen enkele honderden tags op de straatstenen. Ook op tal van zitbanken wordt de boodschap verspreid.

De Stad Gent wil de Gentenaars nog meer motiveren om afstand te houden, drukte te vermijden en door te wandelen, maatregelen die van levensbelang zijn om de verspreiding van het coronavirus in te perken. Aan de belangrijkste ingangen van drukbezochte plaatsen staan grote borden met precies die boodschappen. Dit is flankerende terreincommunicatie bij de handhaving op het terrein.

De boodschappen aan de voorbijgangers zijn duidelijk: 'Maak Gent beter op 1.5 meter', 'Wandel door: corona neemt ook geen pauze' en 'In Gent gaan we er niet bij zitten.'

https://stad.gent/nl/over-gent-en-het-stadsbestuur/nieuws-evenementen/borden-en-tags-motiveren-gentenaars-om-afstand-te-houden

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200403_04912240

  • Webplatform met handige zoek voor alle Veel Gestelde Vragen en initiatieven Voor Gent

https://stad.gent/corona

  • Ook MEERTALIGE INHOUD / Vlaamse gebarentaal
    Meertalige communicatie en communicatieproducten voor kwetsbare doelgroepen ontwikkeld door de Dienst Communicatie: VGT videoanimatievideo, brieven en affiches met pictogrammen en foto’s in meerdere talen die verspreid worden naar kwetsbare doelgroepen en vertalingen van de FAQ in meerdere talen.
    Alle producten zijn te vinden op stad.gent/corona (Albanees, Arabisch, Bulgaars, Engels, Farsi, Frans, Pools, Roemeens, Slovaaks, Spaans, Turks)

Heel uitgebreide reeks communicatieproducten op de website, Facebook en Twitter van Stad Gent

  • VIDEO - Nog niet helemaal zeker wat je wel of niet mag tijdens deze periode?  Onderstaande video toont je eenvoudig de belangrijkste richtlijnen.

https://www.facebook.com/stadsbestuurgent/videos/591700828089966/

https://twitter.com/Stadgent/status/1242407552396255233?s=20

Dagelijkse communicatie, info, tips etc… via facebook en twitter met ‘home made content’

Voorbeeld rond psycho sociale steun

Gemeente- en OCMW-raad en persconferenties verlopen digitaal

Met leidraad en info over aanpak Gent op VVSG:

Initiatieven voor jongeren uit kwetsbare gezinnen

Naast de initiatieven hierboven en de vele inspanningen van Onderwijs Gent: 2 voorbeelden

  • De Gentse scholen stellen laptops ter beschikking voor kwetsbare leerlingen zolang de Corona-maatregelen van kracht zijn.
    De scholen brengen de noden hiervoor zelf in kaart en zorgen voor de verdeling (sommige scholen zijn hier al mee gestart, anderen volgen snel). Ook armoedeverenigingen kunnen noden signaleren. Ook Stad Gent en Digipolis bezorgen een aantal laptops en tablets aan de scholen zodat ze meer leerlingen kunnen helpen. https://persruimte.stad.gent/497d574216413a0a41a8f7694a9528ad4448cdc3693853af8b262693754f7dfd

  • Brugfiguren extra aan de slag om kinderen in moeilijk bereikbare gezinnen te informeren en ondersteunen.
    Zie bv getuigenis Naomi: https://www.facebook.com/onderwijscentrumgent/posts/653923591821992 of .
    'De Gentenaar' volgde ook het (virtuele) voetspoor van brugfiguur Lies Cokelaere. (De Gentenaar 23/03/2020)

Initiatieven naar jongeren en kinderen / in de Paasvakantie

Gent internationaal – Gent in Europa

Gent deelt via haar internationale netwerken en het twitter account @ghentinternatio haar engagement en haar aanpak van de coronacrisis

Op 7 april 2020 riep Gent samen met andere steden EU op tot solidariteit tijdens coronacrisis. In een videoboodschap van stedennetwerk Eurocities roepen Stockholm, Barcelona, Birmingham, Leipzig, Nantes, Firenze en Gent de Europese Unie op tot solidariteit in de aanpak van de coronacrisis.

Voorbeelden van initiatief:

Interne communicatie

Gent investeerde ook in de interne communicatie met de medewerkers.

  • Medewerkers kunnen al hun vragen via een aparte corona-mailbox.
  • Het intranet MIA is het centrale infopunt voor veelgestelde vragen, berichten van de pers en het management. In een aparte groep - gelinkt aan het personeelsmagazine ‘Gentsters’ – is er met extra aandacht voor het solidariteitsgevoel in de organisatie en verhalen van medewerkers. De MIA-berichten en nieuwsbrieven worden erg veel gelezen en geraadpleegd.
  • Om medewerkers een hart onder de riem te steken te bedanken werd er een korte video gemaakt. Er werd een postkaartje ‘Merci! Jij maakt het verschil!’ opgestuurd naar de medewerkers thuis.

Bekijk het volledige coronadossier van Kortom (een open aanbod aan tips en goede praktijken over coronacommunicatie) op www.kortom.be/corona