naar top

Communicatiemateriaal over corona van stad Sint-Truiden

De coronacrisis is een uitdaging voor elke stad en gemeente. Sint-Truiden deelt als inspiratie communicatiemateriaal en - initiatieven die de stad heeft ontwikkeld om iedereen zo goed mogelijk te informeren.

ContactCenter

Om vragen van burgers gestroomlijnd te kunnen beantwoorden, werd er onmiddellijk bij het ingaan van de nationale maatregelen op 14 maart versneld een ContactCenter opgericht. Burgers kunnen daar met al hun vragen over maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus terecht. Bovendien kunnen ze daar terecht met al hun vragen over de gewijzigde dienstverlening wegens de coronacrisis. Meet informatie over het ContactCenter is terug te vinden op onze website: https://www.sint-truiden.be/vragen-bel-met-ons-contactcenter-op-011-70-14-14

Sociale Media

Vanaf het begin van deze crisis heeft Sint-Truiden sterk ingezet op een snelle en duidelijke communicatie via sociale media. Er is een duidelijke lijn in het gebruik van de kanalen: Facebookpagina, stadsapp, Instagram (Instastories) en een duidelijke link naar de website, waar een FAQ wordt bijgehouden met alle lokale en nationale maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Er zijn inhoudelijk 3 soorten berichten, zodat mensen meteen mee zijn:

  • Update: met een update geeft de stad een update, een verlenging of een verduidelijking van de maatregelen mee;
  • Check: een check verwijst altijd naar een element uit de dienstverlening of kan een belangrijke herhaling van de maatregelen zijn.
  • SinttruidenSolidair: deze content gaat altijd over solidariteitsacties die in de stad georganiseerd worden. Meer over de campagne #sinttruidensolidair kan je hieronder terugvinden.

De stadsapp

De stads-app zet nu sterk in op twee sporen:

  • Push met dagelijkse nieuwsberichten en updates
  • Doorverwijzing naar het aanvragen van attesten en documenten (gezien de beperkte dienstverlening op dit moment in het stadskantoor).

Communicatiecampagne #sinttruidensolidair

Het was meteen duidelijk dat er in Sint-Truiden heel wat solidariteitsacties werden opgezet om buren of mensen in nood te helpen. Bovendien zijn er in Sint-Truiden heel wat creatieve ideeën ontstaan de laatste weken, die ervoor zorgen dat de inwoners zich ook creatief kunnen bezig houden. Al deze ideeën worden gecommuniceerd onder de noemer #sinttruidensolidair. Mensen kunnen hun ideeën zelf meegeven aan de rest van de Truienaren via het platform www.sinttruidensolidair.be. Ook de initiatieven die de stad organiseert, vinden daar daar hun plaats. Daarnaast deelt de stad die content dagelijks op de Facebookpagina van SinttruidenSolidair via een weekkalender, waarbij elke dag staat voor een andere soort van actie. 

  • Maandag: Fit-dag (yoga, sporttips,…)
  • Dinsdag: E-carddag (schrijf een kaartje, stuur een berichtje…)
  • Woensdag: Voorlezen of receptjes (van lokale horeca en gemeenschappen van andere origine in onze stad)
  • Corona-fight-dag (Content die mensen een hart onder riem kunnen steken)
  • Vrijdag: Get Social: (hoe kan je toch sociaal zijn of bij je vrienden zijn zonder ze eigenlijk te ontmoeten)
  • Zaterdag: Crea-dag (creatieve tips en ideeën – kunst, muziek,…)
  • Vanuit-mijn-kot-dag: telkens een andere manier een kijk op de stad organiseren (vanuit de mensen hun kot)

Enkele voorbeelden uit van acties die de stad zelf heeft opgezet:

  • Kleurplatenactie Truiense Kunstenaars: een aantal Truiense kunstenaars en leerkrachten van de tekenacademie werden opgeroepen om tekeningen te maken met als thema Sint-Truiden of het coronavirus. De tekeningen van onder meer cartoonist Kim Duchateau en kunstenaar Tom Herck werden door ons verzameld. Iedereen kan de kleurplaten downloaden van de website. Met een oproep via sociale media aan alle Truienaren om de kleurplaten in te kleuren, aan hun raam te hangen en er een foto te nemen, die dan weer gedeeld werd met #sinttruidensolidair. Link naar de tekeningen kan je hier terugvinden: https://www.sint-truiden.be/kleurplaten-truiense-kunstenaars  
  • Vanuit je raam: Vorige zondag lanceerde de stad de actie ‘Vanuit je raam’, waarbij Truienaren werden opgeroepen een foto te maken van hun zicht op de stad vanuit hun raam. De stad riep hen op de foto te delen met de #sinttruidensolidair en vijf vrienden te nomineren om dat ook te doen. Deze actie was een schot in de roos.

De actie wordt in het straatbeeld nog verstrekt door een 20-tal heel grote spandoeken aan de invalswegen en andere strategische plaatsen.

Persberichten

Natuurlijk is ook de pers een heel belangrijke partner in de communicatie. Veel acties en projecten (onder meer de oprichting van een schakelzorgcentrum) werden opgepikt door lokale en nationale pers (zie persberichten onderaan bij 'Downloads'). 

Templates en infographics

De stad heeft heel wat zaken laten vertalen in duidelijke iconen en infographics, die ondersteunend in de berichtgeving gebruikt wordt.

Infomagazine

De content en de planning van het maandelijks stedelijk informatieblad heeft Sint-Truiden helemaal over boord gegooid. De stad koos voor een speciale corona-editie van het infoblad (zie downloads).