naar top

Communiceren over de meerjarenplanning: dit zijn goede voorbeelden

Na de verkiezingen werken lokale besturen aan beleidsplannen voor de komende jaren. Daarmee gaan de communicatiediensten aan de slag: hoe communiceer je over de meerjarenplanning? Wij verzamelen goede voorbeelden van interne en externe communicatie.
  • Schilde: de gemeente Schilde maakt een geanimeerde website: www.schildeschittert.be 

  • Laakdal: knap geïllustreerd katern in het gemeentelijke magazine (zie downloads)

  • Dendermonde: geanimeerde video, duidelijke website: https://www.dendermonde.be/meerjarenplan2020-2025

  • Mol: Het meerjarenplan van de gemeente Mol werd vertaald in 30 filmpjes met inwoners en een aantrekkelijk magazine die de grote speerpunten uit het plan in de kijker zet. Bekijk via  https://www.gemeentemol.be/nieuwsdetail/10579/nieuw-infomagazine-in-de-bus-30-inwoners-loodsen-je-door-het-meerjarenplan 

  • Lievegem: het meerjarenplan in een infographic in het magazine: https://issuu.com/gemeentelievegem/docs/lievegem7_jan2020_def 

  • Torhout: na een uitgebreide omgevingsanalyse, insteken van adviesraden, digitale burgerbevragingen en geanimeerde debatavonden op de wijken stelt Torhout het meerjarenplan voor. De video met extra uitleg bekijk je hier: https://www.torhout.be/meerjarenplanning-lokaal-bestuur 

  • Stad Lommel goot de meerjarenplanning in een geanimeerde video:

  • Gemeente Kortemark buste een 'pretparkplannetje' van de gemeente (zie downloads). Het werd opgevouwen tot een langwerpige brochure. Vanaf de bedeling ervan werd dagelijks ook telkens één actiepunt uitgelicht op de gemeentelijke Facebookpagina. Elk item had ook een icoontje of tekening, terug te vinden op het plannetje. De vijf verschillende ‘stroken’ uit de zijde met de teksten werden afgedrukt op pancartes van 2 op 1 meter en op panelen uitgezet in het nieuwe gemeentelijke overheidsgebouw De Roende, zodat bezoekers tijdens de opening ervan meteen ook in het meerjarenplan konden duiken. Daar werd ook een kleine quiz van 10 vragen (multiple-choice) aan gekoppeld, waarbij de antwoorden telkens op die panelen terug te vinden waren. Zo werd het publiek nog meer in de verschillende actiepunten gelokt.

  • Stekene organiseerde een 'koffieklets met het schepencollege' op de zaterdagmarkt, terwijl de meerjarenplanning van Stekene werd voorgesteld. Wie langskwam, kreeg achteraf een koffiemok (in de huisstijl van Stekene) ook mee naar huis. Aan de hippe koffietruck had de gemeente schermen opgesteld met meer info over de meerjarenplanning en er lagen brochures met meer informatie. Die brochures worden later deze maand nog bedeeld in elke Stekense brievenbus.

  • Oostkamp deed een roadtrip langs de inwoners, maakte een reeks filmpjes en een afzonderlijke editie van het gemeentelijke magazine (met een focus op helder taalgebruik, grote foto’s, een weetje en ook tips wat mensen ‘zelf’ kunnen doen om een bijdrage te leveren aan die doelstelling). 

  • Puurs-Sint-Amands maakte een magazine over de toekomstplannen van de gemeente.

Zelf trots op je werk of een goed voorbeeld gezien? Laat het ons weten: annebeth@kortom.be.