naar top

Met deze 3 lessen keerden we terug van C-day

Samen met meer dan 800 communicatieprofessionals waren we met Kortom ook te gast op C-day, het congres van onze Nederlandse collega’s van Logeion. Collega Ruben keek er samen met bestuurders Barbara, Pieter en Paul z’n ogen uit. We werden overladen met tonnen inspiratie, een lading jeukwoorden en uiteraard een burgertje bij de borrel.

Kwalificatiemodel voor toekomstige communicatieprofessionals

In Nederland verenigen de 14 communicatieopleidingen zich in het LOCO (Landelijke Overleg Communicatie Opleidingen). Om een antwoord te bieden op de vraag welk profiel de startende communicatieprofessional tegenwoordig nodig heeft, ontwikkelden ze een kwalificatiemodel.

Dit model biedt een duidelijk beeld van het landschap en het gereedschap van de startende communicatieprofessionals. Het bestaat uit zes kerngebieden:

  • context & strategie
  • doelgroep & gedrag
  • concept & creatie
  • planning & organisatie
  • overtuiging & draagvlak
  • verbinding & begeleiding.

De professionele vaardigheden van de communicatieprofessional staan in het model centraal. Die professionele vaardigheden passen specifiek bij het beroep van communicatieprofessional.

  • onderzoekend vermogen
  • innovatieve kracht
  • samenwerken
  • reflectief vermogen
  • empathisch vermogen
  • ethisch besef
  • wendbaarheid

Samen met de kenniselementen vormen ze de voorwaarde voor de uitoefening van de werkzaamheden binnen de zes kerngebieden. De vaardigheden en de kennis zijn dus bij alle kerngebieden van toepassing.

 

Een communicatieprofessional heeft wat te zeggen

Het profiel van een communicatieprofessional ziet er totaal anders uitziet dan pakweg 10 jaar geleden.

  • Een communicatieprofessional MOET tegenspreken. Ook al komt de informatie van binnen de organisatie, wees steeds kritisch. Want alleen een correct geïnformeerde communicatiemedewerker kan écht een meerwaarde betekenen.
  • Een afdeling communicatie die geen invloed heeft op het gedrag van haar organisatie, kan haar werk niet doen. Slik. Dat klinkt als een straffe boutade.
    Wat als je als afdeling communicatie niet veel voorstelt? Wat als je alleen instaat voor de communicatie van jouw organisatie? Zelfs dan is een rechtstreekse lijn met de top een absolute voorwaarde om als communicatiemedewerker meerwaarde te betekenen. Zonder vertrouwen in de strategische expertise van de communicatiemedewerker, is er niet veel aan.
  • Is een communicatiemedewerker een generalist of een specialist? Geen van beide. Hij of zij is een kameleon die zich razendsnel kan aanpassen aan situaties en personen. Dat wordt alsmaar belangrijker in een steeds veranderende wereld waar er veel externe druk is.

 

AI, we moeten ermee aan de slag.

Tijdens haar keynote 'Inovate or die' maakte Deborah Nas duidelijk dat de vraag niet is of we met Artificiële Intelligentie aan de slag gaan. De vraag is hoe we ermee aan de slag gaan.

Voor communicatieprofessionals komt deze nieuwe technologie misschien bedreigend over, want AI kan misschien een stuk van ons werk afnemen. Toch pleit Deborah Nas ervoor om het te omarmen en de kansen te benutten die AI biedt.

Wat als AI een exponentiële uitbreiding kan betekenen voor de ondersteuning van communicatie? Wordt AI onze collega, personeel of zelfs onze baas?

Bekijk het interview met Deborah Nas op C-day.