naar top

Dit wisten De Helden van Kortom te vertellen

Wat is ons bijgebleven na ons congres 'De Helden van Kortom' op 13 mei in Gent? 3 collega's verzamelden enkele goeie tips.

Meer dan 340 communicatieverantwoordelijken uit overheden en socialprofitorganisaties verzamelden in de Zebrastraat om zich een dag te laten inspireren door experten en collega's. 

Dit hoorden we in elke sessie: test, test, test je communicatie

Collega Barbara volgde de gesprekstafel over diversiteitscommunicatie van Ingrid Tiggelovend, die net een boeiend boek over dit thema publiceerde. 3 tips:

Wanneer schrijf je voor iedereen? Als je rekening houdt met mensen van vreemde origine, mensen in armoede en mensen met een beperking en ook oog hebt voor gender, seksuele oriëntatie en leeftijd.

Hoe bereik je allochtone doelgroepen? Zoek mensen met een brugfunctie via scholen en verenigingen. Laat jouw boodschap door hen vertellen.

Schrijf je voor een heel specifieke doelgroep? Laat jouw werk eerst nalezen door iemand uit die doelgroep. Zo vermijd je flaters.


Ook de collega's van Woonhaven Antwerpen testten hun communicatie (zoals brieven) op duidelijkheid en klare taal, zo bleek tijdens het interessante praktijkverhaal

Is jouw organisatie klaar voor de wereld van vandaag en morgen?

Fons Van Dyck stelde deze vraag tijdens zijn keynote over De Onsterfelijke Overheid: "Om te overleven als organisatie heb je een dubbele opdracht: je moet je aanpassen aan veranderingen en tegelijkertijd stevig inzetten op een sterke identiteit en cultuur. Dit is dus de yin en yang voor je organisatie." 

Ook Patrick De Sutter focuste op het belang van klantgericht werken in deze digitale tijden. Een belangrijke kanttekening: ken je jouw doelgroep wel? En weet je wat die online doen? Hoe kan je deze mensen in contact brengen met je organisatie? Patrick gaf deze tip mee: de communities die je wil aanboren, bestaan gegarandeerd al (bv. ouders aan de schoolpoort, een Facebookgroep, ...). Maak content voor die groep, hapklaar voor die community en breng dit op het juiste moment tot bij hen. Geen gemakkelijke klus!


Onze wereld verandert, ons communicatievak zeker ook. Welke positie moet en kan een communicatiedienst intern innemen? De term 'communicatieantenne' viel geregeld tijdens de gesprekstafels van Eric Goubin. Over het antennemodel lees je meer in het Kortom-rapport 'De nieuwe communicatiedienst'. Het is nog maar enkele maanden oud, en best populair: https://www.kortom.be/denieuwecommunicatiedienst

Goede verhalen vind je overal

Storytelling is een manier om je klanten te overtuigen van je authentieke kwaliteit, vertelde Tom Delmotte. Enkele tips om te scoren met verhalen:

  • Focus op 1 verhaallijn en wees consequent
  • Denk beeldend
  • Cijfers doen het altijd goed
  • Vergeet je eigen medewerkers niet


Webcare is geen job van één collega

Lie Lauwers van gemeente Houthalen-Helchteren pende een interessante pocket over webcare neer. Ze deelde op ons congres tips uit het boek, gebaseerd op een pak eigen ervaring.
 
Webcare is een goede strategie om te werken aan de reputatie van jouw organisatie, maar beschouw het niet als een evidentie.
 
Een webcare-collega is een superman of supervrouw die het vertrouwen moet genieten van de organisatie om snel te kunnen reageren.
 
Welke toon gebruik je bij webcare? Tutoyeren mag gerust. 'Je' en 'jouw' past bij digitale kanalen. En een vleugje humor kan zeker ook. Maar als iemand je met 'u' aanspreekt in een conversatie, dan pas je jou aan je gesprekspartner aan.
 
Hoe omgaan met negatieve reacties bij webcare? Reageer beleefd maar kordaat. Geef 1 keer de feitelijkheden en laat je verder niet verleiden tot een ping-pong-conversatie. Schakel snel over op privé-modus.
 

 

Krijg je niet genoeg van De Helden van Kortom?