naar top

Nieuwe website van Oostende is geïnspireerd op Google

Oostende pakt uit met de nieuwe stedelijke website www.oostende.be. Alle ballast werd hierbij overboord gegooid zodat de bezoeker nu nog sneller de informatie vindt die hij/zij zoekt.

Kerntaak: website als productencatalogus

Op sociale media houdt Oostende je op de hoogte houden van alle nieuwtjes en lopende projecten, en met digitale nieuwsbrieven nieuws brengt de stad op maat van jouw interesses. Met de website wil de stad vooral glashelder en zonder omwegen informeren over de diensten en producten. De opzet van de website is dus opnieuw om in de eerste plaats een volledige en gemakkelijk doorzoekbare producten- en dienstencatalogus te zijn van de Stad Oostende.

Vernieuwde zoekmachine

Oostende plaatst hierbij de zoekmachine centraal. De startpagina valt op door zijn eenvoud. Dit is geen stunt, maar een doorgedreven efficiënte uitwerking van een doordachte filosofie. Onderzoek toont aan dat menustructuren vaak tot altijd genegeerd worden, en bovendien misleidend zijn. De stad heeft er dus voor gekozen om alle ballast te schrappen, en -als was het Google- mensen meteen vrij te laten zoeken. Een krachtige zoekmachine, door de diensten zelf geïnjecteerd met zoektermen en kernwoorden, moet de zoekopdracht tot een goed resultaat brengen.

Vernieuwd digitaal loket

Ook het digitaal loket kreeg een stevige update en is bijzonder gebruiksvriendelijk. Sommige verrichtingen zijn zelfs volautomatisch. Wil je bijvoorbeeld ‘s nachts in pyjama vanuit je luie zetel een uittreksel van gezinssamenstelling of een uittreksel uit het strafregister opvragen? Dan krijg je enkele luttele ogenblikken later het document automatisch digitaal toegestuurd.

Toegankelijker dan ooit

Uiteraard is de website 100% responsive en past het design zich aan, aan het toestel waarmee je surft. Hierbij is werkelijk alle content, ook alle digitale verrichtingen, toegankelijk op alle toestellen.

Maar de website is ook toegankelijk in de andere zin: Oostende volgde de Europese richtlijnen Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) nauwkeurig zodat de site aan zowat alle criteria voldoet (niveau AA). Kleur- en contrastgebruik, lettergroottes, etc. voldoen aan alle nieuwe en strengere regels.

Copyright foto: (c) Het Nieuwsblad