naar top

Stad Kortrijk wint Communicatieprijs met een reiskaartje dat de kids-ID promoot, gemeente Middelkerke kaapt Publieksprijs weg

Stad Kortrijk wint de Communicatieprijs 2018 van Kortom, de vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie. De centrumstad sleept de prijs in de wacht voor een reiskaartje dat verstuurd werd naar alle kinderen die de kids-ID moesten vernieuwen, om zo te vermijden dat gezinnen hun familiereis moesten cancelen. Middelkerke wint de Publieksprijs met ‘Machtig Middelkerke’, een participatieproject waarbij inwoners, verblijvers en toeristen helpen om het beeldmateriaal over de gemeente te bepalen.

De campagne met het reiskaartje werd uit meer dan 24 inzendingen geselecteerd als de winnaar voor de Kortom-Communicatieprijs. “De jury koos voor het reiskaartje van Kortrijk omdat we het een voorbeeld vinden voor andere publieke organisaties,” aldus Kristien Vermoesen (FINN), juryvoorzitter van de Kortom-Communicatieprijs.  “Dit is de essentie van een goede communicatie: het Kortrijkse team zag een nood bij de bevolking en loste dit op met een positieve en anticiperende communicatieactie. Met een beperkt budget en een goed idee heeft Kortrijk succesvol ingezet op een goede dienstverlening.”

Een voorbeeld voor elke gemeente

“De inspanning van Kortrijk loont: geen enkel gezin moest de reis cancelen omdat het geen kids-ID had. Wat ons betreft kan dit kaartje door elke gemeente gebruikt worden,” evalueert de juryvoorzitter. Redenen genoeg om de Kortom-Communicatieprijs dit jaar aan de stad Kortrijk toe te kennen, besloot de vakjury.

Met deze prijs onderstreept Kortom het belang van communicatie. Tegelijk is de prijs een aanmoediging voor overheden en socialprofitorganisaties die communicatie bewust en succesvol inzetten. De prijs werd uitgereikt tijdens het Kortom-congres op 19 november 2018 in het Provinciehuis in Leuven.

Samen met de Communicatieprijs werd ook een Publieksprijs uitgereikt. Meer dan 2000 respondenten kozen via een online enquête voor hun favoriete project. Gemeente Middelkerke nam de trofee mee naar huis voor ‘Machtig Middelkerke’: een participatieproject waarbij inwoners, verblijvers en toeristen helpen om het beeldmateriaal over Middelkerke te bepalen.

Zes straffe laureaten

De onafhankelijke wedstrijdjury nomineerde 6 laureaten uit 24 sterke inzendingen. Stad Kortrijk (communicatieprijs) en gemeente Middelkerke (publieksprijs) haalden het van 4 andere laureaten: stad Genk, Klasse, stad Gent en stad Leuven. Leuven stuurde de digitale mobiliteitscampagne ‘Leuven, je geraakt er zo!’ in. Gent was een laureaat met een unieke (online) videostrategie. Stad Genk, vijfde genomineerde, zond een participatie- en communicatietraject in dat dankzij nieuwe methodieken een complex dossier in de stad oploste. Klasse maakte ook kans op de Kortomprijs met hun succesvolle nationale campagne ‘De Leraar van het jaar is geen leraar’ .

Het reiskaartje voor de kids-ID van Kortrijk

Gepakt en gezakt om het vliegtuig op te gaan richting zonnige stranden en wuivende palmbomen, maar plots slaat het noodlot toe. Zoon- of dochterlief heeft geen identiteitsbewijs. Geen kids-ID, geen reis. Dat wilde de stad Kortrijk tegengaan met een communicatiecampagne. De kinderen van wie de kids-ID verviel, kregen een postkaartje in de bus om hen daaraan te herinneren. Een voorbeeld van simpele, maar krachtige en proactieve communicatie. De vorm, de taal en de adressering op de naam van het kind waren verschillend van de 'stijve' communicatie die een dienst Burgerzaken wel eens durft gebruiken.

De campagne loont. In 2017 had de stad 20 spoedaanvragen voor een kids-ID, deze zomervakantie geen enkele. Heel wat gezinnen werden gespaard van onnodige kosten en stress. Door het postkaartje noteerde de stad een fikse stijging van het aantal aanvragen.

#MachtigMiddelkerke van gemeente Middelkerke

Gemeente Middelkerke ging naar huis met de Publieksprijs voor het participatieproject ‘Machtig Middelkerke’. Het concept is simpel, maar goed gevonden en uitgewerkt: wie foto’s neemt van Middelkerke, stuurt die op naar de gemeente of deelt die met de hashtag #MachtigMiddelkerke. De kustgemeente gebruikt de foto’s in on- en offline communicatie, van toeristische magazines tot bushokjes, van de nieuwsbrief tot de Instagramaccount. Naast de eer (de inzender wordt uiteraard vermeld bij de foto) geeft Middelkerke de enthousiaste fotografen een duwtje in de rug met gratis workshops, wedstrijden en unieke fotokansen.

Foto uitreiking: (C) Martin Kesteleyn