naar top

Naar een toegankelijkere website en een betere SEO in 8 stappen

Iedereen die een website beheert, wil dat die gemakkelijk wordt gevonden én zo toegankelijk mogelijk is. Welke tips doen je site beter scoren in zoekmachines? Welke stappen zet je naar meer gebruiksvriendelijkheid? Stijn Lowet van Siteimprove zette voor ons de belangrijkste do’s en dont’s op een rijtje.

Met de nodige aandacht kan je jouw website gemakkelijker ‘doorzoekbaar’ en toegankelijk maken voor je bezoekers.

Toegankelijkheid wil zeggen dat je de content op de website zo veel mogelijk beschikbaar en bruikbaar maakt voor de bezoekers, ook voor mensen die worden beperkt door een handicap.

Want zoekmachines zijn in zekere zin ‘blind’: ze kunnen beelden, video-inhoud, en JavaScript niet lezen. Het is daarom belangrijk om webpagina’s op zo’n manier op te bouwen dat zoekmachines en technologieën die mensen met een handicap gebruiken om websites te lezen, de pagina’s goed kunnen interpreteren.

Hoe doe je dat?

  1. Maak werk van de omschrijving van je paginatitel

De paginatitel is het belangrijkste on-page SEO-element. Daarom moet de paginatitel van de content op de pagina nauwkeurig omschreven worden, met onder andere belangrijke zoekwoorden, die uniek zijn voor elke pagina. De paginatitel is bovendien het eerste wat schermlezers lezen voor de gebruiker. Het is dus belangrijk dat de paginatitel een goede omschrijving geeft van de content op de pagina.

  1. Structureer jouw content op een leesvriendelijke manier

Maak van je titels échte titels (met -tags). De zoekmachine moet de titels herkennen als titels. De titels mogen niet alleen vormgegeven zijn om op een titel te lijken.

Elke pagina moet een H1-titel, de belangrijkste titel, hebben waarin de belangrijkste zoekwoorden staan. Om de pagina beter leesbaar te maken, kan je in de tekst ondertitels toevoegen (H2-subtitels) met opnieuw belangrijke zoekwoorden.

Als een bezoeker een visuele handicap heeft en dus niet in staat is om visueel een overzicht van een webpagina te krijgen, moet hij/zij dat overzicht op een andere manier krijgen. Een leeshulptool trekt een lijst van de titels op een pagina. Daarom is het cruciaal dat titels daadwerkelijk worden gecodeerd als titels, en worden gebruikt om de inhoud in logische secties te verdelen.

  1. Kies informatieve afbeeldingen

Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen 'zien'. In plaats daarvan gebruiken ze de alternatieve tekst die bij het beeld hoort om te begrijpen wat de afbeelding laat zien en wat de functie is. Daarom moet een alternatieve tekst beschreven worden bij de content van een afbeelding.

Samengevat: kies belangrijke zoekwoorden, woorden die passen bij de context van de afbeelding. Bijvoorbeeld: bij deze foto kies je voor "het uitzicht van Manhattan en de Empire State Building".

  1. Maak je links zinvol

Een linktekst of ‘anchor tekst’ omschrijft de pagina waarnaar je linkt. Generieke teksten zoals 'klik hier' en 'lees verder' geven geen informatie aan de zoekmachine over de verwijzende pagina. Hetzelfde geldt voor gebruikers van schermlezers wanneer ze een overzicht van een webpagina proberen te krijgen. Vaak moeten ze een lijst trekken van de links op de pagina of klikken tussen de links. De tekst van de koppeling moet dus zinvol is zijn, ook wanneer deze wordt gelezen uit de context.

  1. Gevoelige navigatie

Verwijs je op de pagina naar een bepaald gebied of element, zorg er dan voor dat de alle gebruikers het ook vinden. Een schermlezer leest de content in een lange reeks voor aan de gebruiker. Met andere woorden: er is geen design of er zijn geen kolommen wanneer een gebruiker de inhoud van de schermlezer krijgt.

Dit is de reden waarom je de zogenaamde 'sensorische instructies' moet vermijden. Bijvoorbeeld: een zin als "Meer informatie vindt u in het vak aan uw rechterhand" is niet goed. Beter is: "U kunt meer informatie vinden in het vak aan de rechterkant met de titel X”. Zoekmachines begrijpen ook geen sensorische eigenschappen, dus je scoort niet goed met zinnen als “het vakje rechts van u”. Kortom, gebruik in verstandige (zoek)termen door uit te leggen wat je bedoelt.

  1. Transcribeer video-inhoud

Zoekmachines en slechtziende gebruikers zijn niet in staat om een video te 'zien'. Daarom is het een goed idee om een transcript van de inhoud te maken, zodat de schermlezers en zoekmachines de tekst kunnen lezen.

  1. Vermijd afbeeldingen van tekst

Tekst in een afbeelding is nog steeds een afbeelding. Dat lezen zoekmachines en schermlezende tools niet. Een jpeg-banner met een slogan geeft dus geen echte tekstinformatie. Bovendien kan tekst in afbeeldingen niet worden aangepast aan de behoeften van de gebruikers, zoals tekstgrootte, lettertype of kleur.

  1. Belangrijkste informatie komt eerst

Zoekmachines en gebruikers lezen een pagina van boven naar beneden. Zorg er dus voor dat belangrijke content in eerste instantie als eerst wordt weergegeven.

 

Wil je meer weten over dit onderwerp?