naar top

Hoe scoor je op sociale media met een inhaker?

Inhakers zijn niet meer weg te denken van sociale media. Maar wat is een inhaker of toptopical eigenlijk? En hoe maak je een succesvolle inhaker? In dit artikel tonen we een aantal goede voorbeelden en geven we tips om je op weg te helpen.

Wat zijn inhakers of toptopicals?

Toptopicals of inhakers zijn berichten op sociale media waarbij je inspeelt op een actuele gebeurtenis of nieuwsfeit. Denk bijvoorbeeld aan Kerstmis, valentijn of het WK voetbal.

Een aantal voorbeelden:

De Provincie West-Vlaanderen speelt hier heel mooi in op valentijn: het past bij hun imago, sluit aan bij hun campagne “Iedereen West-Vlaams” en ze lokken interactie uit door een vraag te stellen.  

Campagne op sociale media van Provincie West-Vlaanderen voor valentijn

Brusselse vervoersmaatschappij MIVB paste haar haltenamen aan naar aanleiding van het WK voetbal in 2018: BELGICAmpioen, En Demey Finale, Hazarts-Loi. De Duivels haalden de finale niet, maar aan de MIVB zal het niet gelegen hebben.

AZ Damiaan op LinkedIn

Ook onverwachte gebeurtenissen kunnen de aanleiding zijn voor een inhaker. Herinner je Bernie Sanders nog die op een stoel zat te wachten op de inhuldiging van Joe Biden? Daar ging het ziekenhuis AZ Damiaan mee aan de slag op LinkedIn:  

AZ Damiaan op LinkedIn

Stad Lommel deed hetzelfde met het bezoek van Brad Pitt aan ons land. De bekende foto van de acteur ging heel België rond en Lommel speelde daar heel mooi op in. Kijk zeker ook eens naar de datum waarop dit bericht gepost werd…

Agentschap Wegen en Verkeer speelt in op de Tour

Een inhaker moet niet altijd grappig zijn. Het kan ook een aanleiding zijn om één van je boodschappen aan op te hangen. Kijk maar eens naar deze inhakers van het Agentschap Wegen en Verkeer en Rode Kruis Vlaanderen. Niet grappig, maar ze trekken wel de aandacht.   

Bloed geven Kerstmis Rode Kruis

Do's-and-don'ts

Toptopicals zijn heel herkenbaar en kunnen gemakkelijk viraal gaan op sociale media. Maar hoe maak je een succesvolle inhaker? Een aantal tips:

  • De allerbelangrijkste tip: zoek een link met je organisatie. Post niet zomaar iets rond Sinterklaas of Halloween, maar ga op zoek naar hoe deze toptopical aansluit bij jouw organisatie of bij een boodschap die je wil brengen. Het Rode Kruis Vlaanderen slaagt daar vaak goed in.

    Rode Kruis en Sinterklaas

  • Vind je geen leuke kwinkslag of link? Dan kan je beter niet posten. Op de typische toptopical-dagen verschijnen er vaak veel berichten op sociale media. Als je wil dat jouw post succesvol is, dan moet hij opvallen. Een inhaker doen om hem te doen, is nooit een goed idee. Laat de gebeurtenis passeren en brainstorm volgend jaar opnieuw over een leuke insteek.

  • Denk op voorhand na over hoe je gaat inspelen op een bepaalde gebeurtenis. Op de dag zelf kom je zelden tot een creatief idee. Organiseer je bijvoorbeeld maandelijks een redactievergadering? Neem een lijstje met 5 mogelijke inhakers mee. Zoek ideetjes en werk alleen het beste idee verder uit.

  • Zet daarom relevante toptopicals in je contentkalender. Je hoeft niet over al deze momenten te posten, maar zo heb je een goed zicht op de dagen waarop je zou kunnen inspelen en kan je al op voorhand beginnen nadenken. Een blik op onze contentkalender:

    Contentkalender in Trello

  • Planning is belangrijk, maar schakel ook snel als er een nieuwe trend of gebeurtenis verschijnt. Een tijdje geleden was er de “How it started vs. how it ended” trend. Goed gedaan van de Watergroep:

    Watergroep

  • Ga voor je post nog even na of de datum van de inhaker wel klopt. Je wil niet de dag na of de dag voor een toptopical posten. Lijkt logisch, maar af en toe zien we er wel eens eentje op een foute dag verschijnen. Dan gaat je bericht misschien wel viraal maar niet hoe je het gewild had.

Toptopical-kalender

Maar hoe weet je nu op welke toptopicals je kan inspelen? Het team van I Like Media maakte een kolossale spreadsheet, met daarin per maand alle belangrijke data op een rijtje. En ze passen hem elk jaar aan, hoe handig is dat? Neem zeker eens een kijkje.

Wij speuren alvast sociale media af om jouw leukste inhaker toe te voegen aan dit overzicht!