naar top

To TikTok or not to TikTok? (Inclusief infografiek met do's & don'ts)

Met TikTok kan je heel korte video’s maken, bewerken en delen met je volgers. Door de coronacrisis is de populariteit van TikTok helemaal ontploft. In september 2020 had de app bijna 3 miljoen Belgische gebruikers.

Wij polsten naar de eerste ervaringen van drie organisaties die op de TikTok-trein zijn gesprongen: de NMBS, Toerisme Oostende en de politie van Sint-Niklaas. 

Onderaan delen ze ook nog hun do's en dont's voor TikTok. 

Nieuwe dingen uitproberen

“Onze korpschef staat altijd op de eerste rij om nieuwe dingen uit te proberen”, zegt Veerle De Vries van Politiezone Sint-Niklaas. Bij hun TikTok-account mag je dat gerust letterlijk nemen: ze danst op de eerste rij het Jerusalema-dansje. Die video werd meer dan 2,2 miljoen keer bekeken. “Dat is echte waanzin!”, gaat Veerle verder. “We gingen gewoon eens experimenteren en plots had precies de hele wereld ons zien dansen. Dat hadden we niet verwacht.”

(lees verder onder de video)

@politie.sintniklaas

Ook bij Toerisme Oostende zien ze mooie resultaten op TikTok. “We voelden dat het tijd was om iets te doen met TikTok en we wilden jongeren vooral activeren. En dus lanceerden we de TikTokTour: een wandeling door de stad waar je op verschillende locaties TikTok-dansjes kan doen”, vertelt Pieter Hens van Toerisme Oostende. “Bijna 20.000 mensen deden de danswandeling al, dat zien we aan hoeveel plannetjes er gedownload of afgehaald zijn.”

Schakel hulp in

In Oostende laten ze de content over aan jongeren. “We zagen het niet zitten om zelf aan het dansen te gaan”, lacht Pieter. “Goede TikTok-content maken is moeilijk. Het is niet zomaar een foto nemen of een link met een tekstje posten. Je moet de app goed kennen en in de vingers hebben. Dus vroegen we aan jongeren om ons te helpen, zij zijn de experts. Na een eerste geslaagde test is TikTok nu een vaste waarde in onze socialemediastrategie. We bereiken een heel jonge doelgroep en het is een mooie aanvulling op de andere kanalen.”

(lees verder onder de video)

@visitoostende

Bij de NMBS zijn het dan weer de collega’s op het terrein die de video’s maken. Jonas Vincent van het socialemediateam: “Door corona konden wij ons zelf niet verplaatsen om content te maken. Wie kan dat wel? De treinbegeleiders. We hebben een team samengesteld van collega’s die zin hadden om video’s te maken voor TikTok. Wij coördineren, leveren de ideeën aan en posten de video’s. Maar het maken, dat doen onze collega’s ter plaatse.”

Jongeren doen dromen

“Wij proberen verder te gaan dan alleen dansjes en geven soms ook een boodschap mee in onze video’s”, gaat Jonas verder. “Natuurlijk wel op een manier die bij het kanaal past. Zo hebben we bijvoorbeeld een video om jongeren aan te moedigen hun mondmasker correct te dragen op de trein. Niet meteen iets voor TikTok? Toch wel: muziekje erbij, conducteur die het op een grappige manier voordoet en voilà: TikTok-proof!”

Bekijk de video op het TikTok-account van de NMBS. 

TikTok NMBS

“Met onze TikTok-filmpjes willen we de afstand tussen de politie en jongeren verkleinen”, zegt Veerle van politie Sint-Niklaas. “We geven onze politiemannen en -vrouwen letterlijk een gezicht en tonen hoe het er achter de schermen uitziet. Het zou toch fantastisch zijn als we zo jongeren doen dromen van een job bij de politie!”

Wat hebben de NMBS, Politie Sint-Niklaas en Toerisme Oostende na een paar maanden TikTokken geleerd? De drie organisaties delen hun do's en don'ts in deze infografiek: