naar top

Werk aan de winkel: betrek lokale ondernemers bij je communicatie

Ken je de lokale ondernemers in je stad of gemeente? Weet de nieuwe restaurantuitbater bij wie hij terecht kan voor de aanvraag van een omgevingsvergunning? En weten je inwoners eigenlijk wel dat er in het centrum een jonge ondernemer een kledingswinkel is gestart? De lokale economie steun je door ondernemers te betrekken bij je communicatie: communiceer mét ondernemers, maar zet hen ook voldoende in de kijker.

Ga in dialoog met ondernemers

Ondernemers zijn een doelgroep met specifieke noden: ze hebben weinig tijd en hebben soms dringend bepaalde informatie nodig. Een sterke communicatiestrategie is daarom nodig.

Houd rekening met onderlinge verschillen 

Goed nieuws: uit een bevraging van Unizo blijkt dat de meerderheid van de ondernemers de communicatie van steden en gemeenten neutraal tot heel goed ervaart. Het belangrijkste communicatiemiddel is de digitale nieuwsbrief. Geen ellenlange mail, wel een duidelijk overzicht met informatie in mensentaal die to-the-point is. Maar maak je geen zorgen als je merkt dat de meerderheid je nieuwsbrief niet opent: het gaat er vooral om dat ondernemers de optie krijgen om de informatie door te nemen.

Maar er is wel nog werk aan de winkel, want de helft van de ondernemers weet bijvoorbeeld niet dat er een dienst economie is bij een stad of gemeente. Ga dus zeker in dialoog met hen, zodat ze weten bij wie ze terecht kunnen met hun vragen. Ondernemers zijn een diverse doelgroep: deel hen daarom op in subgroepen, zodat je doelgroepgericht kunt communiceren. Retailbedrijven kan je misschien makkelijker bereiken via Instagram of Facebook, een KMO-bedrijf eerder via LinkedIn. En wie weet kan WhatsApp wel een interessant kanaal zijn voor marktkramers. Stad Aalst stuurt bijvoorbeeld een nieuwsbrief uit specifiek voor horecazaken. Ga op zoek naar de verschillen binnen de ondernemersgroep en hanteer de juiste communicatiestijl.

97% van de gemeenten is actief op sociale media, met Facebook als meest gebruikte platform.

Ga voor relevante content op het juiste moment

Ondernemers hebben weinig tijd en willen daarom enkel de noodzakelijke informatie: ga niet communiceren met een kruidenierszaak over B2B, want daar heeft deze ondernemer geen boodschap aan. Maak de communicatie relevant en persoonlijk. Denk hierbij aan het CUVEE-principe: zorg ervoor dat de communicatie Correct, Up-to-date, Volledig en Eenduidig is en dat je je middelen en personeel Efficiënt inzet.

Ook de timing van je communicatie speelt een rol. Wil je ondernemers uit de horeca uitnodigen voor een infosessie over de geplande wegenwerken in de hoofdstraat? Vergeet dan niet dat het voor hen ’s avonds niet mogelijk is om deel te nemen. Organiseer webinars die aansluiten bij het dagschema, bijvoorbeeld in de voormiddag voor horeca en ’s avonds voor andere handelaars. Met de relevante info op het juiste moment, kan je al heel wat ondernemers bereiken.

Spring op de kar van digitalisering, maar voorzie alternatieven. Zorg bijvoorbeeld voor eenvoudige webformulieren zonder al te veel administratie, maar geef ook de mogelijkheid om een vraag via telefoon te stellen. Het is immers belangrijk dat ondernemers snel en eenvoudig antwoorden vinden op hun vragen. Sommige gemeenten organiseren één keer per jaar een overleg per bedrijvenzone: een goede oplossing om ondernemers samen te brengen en hun behoeften in kaart te brengen.

Zet dus zeker in op voldoende opties, maar verwacht niet dat ondernemers voortdurend participeren. Ze hebben al heel wat andere zaken aan hun hoofd. Probeer verschillende mogelijkheden te creëren. Op die manier vinden ze makkelijker hun weg naar de beschikbare diensten.

Geef ondernemers een plaats in je communicatie

Je lokale ondernemers kennen is belangrijk. Maar het is ook een troef om hen in de kijker te zetten. Veel communicatiemedewerkers twijfelen of ze hun commerciële neutraliteit dan wel voldoende bewaren. Een vraagstuk dat velen bezighoudt, maar verschillende collega's hebben al bewezen dat dit zeker mogelijk is.

Zoek een inhoudelijke insteek

Lokale ondernemers in de kijker zetten? Dit hoeft geen louter commerciële content te zijn: met een inhoudelijke insteek kan je creatief te werk gaan. Zo publiceerde gemeente Schilde in hun infoblad tips voor alcoholvrije drankjes in de lokale cafés en restaurants tijdens Tournée Minerale. Of creëer een rubriekje op je Instagram met jonge starters. Het is niet alleen interessant voor de inwoners, je geeft op die manier ook de (startende) ondernemers een duwtje in de rug. Het is dus zeker de moeite waard om een brainstorm te organiseren met je collega's.¬†

Infoblad Gemeente Schilde

Wijs de weg naar lokale ondernemers

Een online bedrijvengids kan interessant zijn, maar houd er rekening mee dat ondernemers zelf geen tijd hebben om hun bedrijfsinfo voortdurend up-to-date te houden. Ook hier kan het een oplossing zijn om een inhoudelijke invalshoek te kiezen, bijvoorbeeld een bedrijvengids waarin je alle horecazaken bundelt die take away-maaltijden aanbieden. Maar het kan ook anders: zet eens een Shopping Weekend in de kijker, misschien lok je daarmee ook wel mensen van buiten je stad of gemeente naar de winkelstraten.

Om de lokale winkels te ondersteunen kan je een geschenkbon lanceren. Heel wat steden en gemeenten investeerden hierin tijdens de lockdownperiodes om inwoners aan te zetten lokaal te kopen. Het kan zelfs nog creatiever: stad Sint-Niklaas startte dit jaar met een eigen digitale munt om inwoners aan te moedigen in hun thuisstad bij lokale handelaars te winkelen. Deze munt kunnen inwoners verdienen door zich bijvoorbeeld als vrijwilliger in te zetten voor een organisatie of door met de fiets naar hun werk te gaan. Het is dus meer dan alleen een project om de lokale economie te steunen. Met een stevige portie creativiteit maak je veel mogelijk.

Betrek ondernemers bij je communicatie

Conclusie? Betrokkenheid is de sleutel tot sterke communicatie met en over je lokale ondernemers.

  • Luister naar de ondernemers en (h)erken de verschillende subgroepen. Door met hen in dialoog te gaan ken je hun vragen en behoeften en weet je hoe je hen het best kunt bereiken. De juiste informatiekanalen, snelle antwoorden en een persoonlijke communicatie helpen je om de communicatiedrempel te verlagen en vertrouwen te creëren.
  • Geef een podium aan je lokale ondernemers. Je steunt hen ermee én je creëert daarmee ook boeiend en relevant nieuws voor inwoners. Een interview in je infoblad om gezellige eetadresjes bekend te maken of een Instagram-rubriekje om winkeliers in de kijker te zetten? Er zijn veel mogelijkheden, het is aan jou om een invalshoek te kiezen.

Benieuwd naar meer info? Bekijk hieronder de presentatie van Youssef Chatar (Unizo) en Thomas Rottiers (VVSG).