naar top

Een nieuw jasje voor de Vlaamse Sportfederatie

In juni 2021 kreeg de Vlaamse Sportfederatie een nieuwe look and feel. Het oude groene logo maakte plaats voor een dynamische en moderne huisstijl. Grace Hellinckx, communicatiemedewerker bij Vlaamse Sportfederatie, vertelt over hun rebrandingstraject.

Grace Hellinckx, communicatiemedewerker bij Vlaamse Sportfederatie

Van waar kwam de nood voor een nieuwe huisstijl?

Onze vorige huisstijl dateerde al uit de jaren 80. Over de jaren heen hadden we de toepassing ervan sterk afgebouwd omdat het niet meer eigentijds was en ons te veel beperkte in onze communicatie. Het logo bestond wel nog. In de communicatie gebruikten we dus wel de kleuren uit het logo en een vast huisstijllettertype, maar er was geen geheel meer. We kregen ook vanuit onze achterban soms  – met een knipoog – de opmerking dat onze stijl niet meer paste bij de organisatie en het team dat we waren: modern, vooruitstrevend, dynamisch … Werk aan de winkel dus!

De oude logo's van VSF en Dynamo project en het nieuwe logo van de Vlaamse Sportfederatie

Een extra uitdaging: in de loop der jaren waren eigenlijk twee merken ontstaan. We hadden VSF, gericht op de sportfederaties, en Dynamo Project, waarin we managementondersteuning bieden aan sportclubs. Dat laatste is gestart als een driejarig experimenteel project en is  ook met een eigen naam en huisstijl in de markt gezet. Ondertussen is het niet langer een project, maar zit het ondersteunen van sportclubs mee ingebed in onze basiswerking. Dat was niet duidelijk voor onze doelgroepen. We wilden die twee merken dus graag samenbrengen onder een noemer.

Welke stappen heb je ondernomen binnen dit project?

De eerste stap was een goede partner zoeken. We hadden heel snel een longlist van partners omdat we toch al een tijdje zin hadden in een rebranding, en onze ogen open hielden. Daarnaast hebben we ook ons oor te luister gelegd bij collega’s uit de sportsector. Op basis van budget, timing en ook wel een beetje buikgevoel maakten we de shortlist. Uiteindelijk kozen we voor communicatiestudio Canada uit Gent.

In een volgende, belangrijke stap heeft Canada diepte-interviews afgenomen van ons team en van onze verschillende doelgroepen (sportfederaties, sportclubs en partners). Ze zijn gaan luisteren hoe VSF gezien werd, wat we doen, wat we uitstralen en waar we naartoe moeten. Met die input wisten we welke richting we uit moesten qua stijl.

Eind 2020 kregen we dan drie voorstellen voor de nieuwe huisstijl. Met het team kwamen we zeer snel tot een besluit en twee à drie weken later gaf ons bestuur goedkeuring. We konden aan de slag.

Hoe heb je de nieuwe huisstijl geïmplementeerd?

We hebben daar wel even tijd voor genomen. In januari 2021 hebben we beslist voor welk logo en welke look and feel we gingen gaan. De uiteindelijke lancering was in juni. Na de lancering wilden we ook geen enkele publicatie, promomateriaal of gadget meer naar buiten laten gaan in de oude huisstijl.

Die maanden daartussen hebben we gebruikt om communicatiedragers te vernieuwen. Zo hebben onze brochures een update gekregen, hebben we templates laten opmaken voor office-toepassingen en voor onze nieuwsbrieven. Ook de website werd volledig vernieuwd. Dat laatste was het grootste project.

Bij de effectieve lancering – een héél spannende dag – hebben we naar al onze leden, onze partners en ons brede netwerk een lanceringsmail uitgestuurd. Bij de federaties en partners lag de nadruk op onze nieuwe uitstraling. In onze mail naar de sportclubs eerder op het feit dat Dynamo Project nu opging in de Vlaamse Sportfederatie. Uiteraard hebben we rond de nieuwe huisstijl ook wat buzz gemaakt op sociale media. En al ons mailverkeer zat ook meteen in het nieuwe jasje, mét geanimeerde mailbanner, zodat die zou opvallen.

Zijn jullie tevreden over het resultaat?

We zijn heel tevreden! Eindelijk klopt het plaatje weer. Je voelt ook dat onze medewerkers trots zijn op de nieuwe huisstijl. We werken met mooie materialen, kunnen ons stijlvol presenteren op events. Er komen intern ook spontaan suggesties en ideetjes om nieuwe dragers te ontwikkelen.  Onze nieuwe huisstijl zorgt er ook echt voor dat we ons als organisatie beter kunnen profileren.

Heb je ten slotte nog tips voor de communicatiecollega’s?

  • Denk goed na over de juiste partner: voor een rebrandingstraject en een nieuwe website werk je intensief samen met een of meerdere partners. Ga dus niet te licht over die keuze.

  • Vraag ervaringen op van andere collega’s: leg je oor te luister bij collega’s uit andere organisaties en neem die ervaringen mee. De sportfederaties staan bijvoorbeeld dichter bij de sportclubs dan wij. We hebben dan ook de federaties gevraagd hoe zij de reacties van de clubs inschatten op de wijzigingen in het Dynamo Project.

  • Werk toe naar een lanceringsdatum, maar voorzie ook daarna tijd: er komt na lancering altijd nog iets uit de lucht vallen dat nog moet aangepast worden. En in een klein team zoals het onze volgen de projecten elkaar snel op. Zorg dat je tijd vrij hebt om die huisstijl echt in handen te nemen.

  • Maak keuzes: het is een illusie dat alles klaar zal zijn bij de lancering. Denk dus goed na wat je prioritair aanpakt en wat niet. Zo hebben wij bepaalde online tools en documenten op de website tijdelijk offline gehaald en pas na de lancering vernieuwd. En ook het promotiemateriaal voor events hebben we na de lancering aangepakt. Op dat vlak was corona een meevaller: we mochten nog geen events organiseren.